سرزمین کهن و تاریخی رامیان، بهشت کوچک گلستان

چشمه‌ساران، آبشارها و‌ جويبارهاي متعدد در کنار جنگل‎ها و چشم‌اندازهای زيبای طبيعی سبب شده که سرزمین کهن و تاریخی رامیان مورد استقبال گردشگران قرار گیرد.

فضای سرسبز، هوای دل‎پذیر و سرزمین محصور در کوه‎ها  سبب شده که از رامیان به‌عنوان بهترین مقصد گردشگری استان گلستان یاد شود.
شهرستان رامیان در قسمت جنوبی استان گلستان از شمال به شهرستان گنبدکاووس، از جنوب به استان سمنان، از شرق به شهرستان آزادشهر و از غرب به شهرستان علی‌آباد کتول محدود می‌شود .
وسعت این شهرستان  بالغ‌بر 780 کیلومترمربع تخمین زده‌شده و از دو بخش (مرکزی - فندرسک)، چهار شهر (رامیان، دلند، خان به بین و تاتار علیا)، چهار دهستان و 61 آبادی تشکیل‌شده است. ازنظر اقلیمی نقاط جنوبی این شهرستان اقلیم کوهستانی و نقاط شمالی اقلیم نیمه مرطوب دارد.
مردم شهر رامیان به زبان ترکی صحبت می‌کنند و گویش دیگر قومیت‌های این شهرستان فارسی، سیستانی، بلوچی و ترکمنی نیز رایج است.
در مورد پیشینه تاریخی و گردشگری می‎توان گفت که روزگاران پیشین در شمال رامیان اقوامی به نام آرامیان می‌زیستند که بعدها جهت سهولت در تلفظ (آ) از اول آن برداشته‌شده است .
ابنیه، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان 105 اثر است و این مهم سبب شده که گردشگران توجه زیادی به رامیان داشته باشند. مهم‌ترین بناهای تاریخی شامل حمام عروج (دوره قاجاریه)، کاخ شاهی (دوره پهلوی)، قلعه میران (دوره ساسانی)، قلعه کافر مربوط به دوره تاریخی، 2 امامزاده و 73 تپه تاریخی است.
از مهم‌ترین چشم‌اندازهای طبیعی شهرستان رامیان ارتفاعات قلعه میران، گل رامیان، ارتفاعات و روستاهای ییلاقی النگ، پا قلعه، پشمکی، کشکک، ویرو، جوزچال، ملچ آرام، چشمه نیلبرگ، چشمه سیدکلاته، انجیر چشمه، سرگل و آبشارهای پشمکی، شیرآباد، جوزک و...  را می‎توان نام برد.
چشمه گل رامیان؛ نگین فیروزه‌ای گلستان
بی‌شک یکی از کم‌نظیرترین جاذبه‌های کشور چشمه گل رامیان است. این چشمه به‌صورت یک استخر طبیعی و بیضی‌شکل به طول 90 متر و به عرض 80 متر و بر اساس کتب تاریخی به عمق 44 متر و به روایتی 80 متر است که در ارتفاع 320 متری از سطح دریا قرار دارد.
این چشمه در 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در 85 کیلومتری مرکز استان (گرگان) قرار دارد. از 3 طرف به جنگل و ازیک‌طرف به زمین‌های زراعی متصل است و آب چشمه از کف زمین می‌جوشد.
پوشش گیاهی اطراف آن را درختان پهن‌برگ، بلوط، درختچه‌های ولیک پوشانده است و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و بااهمیت، ذخیره‌گاه جنگلی «سرو زربین» واقع‌شده است.
رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد سبز تیره بسیار خوش‌رنگ و جالب است. درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می‌نویسد: «با توجه به اینکه گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد ولی مساحت تقریبی آن حدود پنج هزار و ‪ 658مترمربع است. این چشمه 10 کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد و مسیر زائران امام هشتم (ع) فاصله دارد و مکانی دیدنی برای مسافران و گردشگران است. رنگ آن کبود است و به همین جهت آن را کبوداستخر هم می‌گویند و از هیچ کجا آب وارد آن نمی‌شود و خود زاینده است و فقط یک مجرا برای خروج آب دارد.»
گلبرگ، سیدکلاته و چشمه نیلبرگ بخشی از چشمه‌های رامیان بوده که هریک بخشی از دیدنی‌های طبیعی این شهرستان است.
 قلعه میران
قلعه میران، قلعه موران، قلعه ماران یا دژ تاکی قله‌ای به ارتفاع 2 هزار و 430 متر است که در جنوب غرب شهر رامیان واقع‌شده است. در بالای این قله زمینی مسطح به مساحت 3 کیلومترمربع قرار دارد که در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت‌ها بوده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد.
منطقه گردشگری اُلنگ-بادو
جنگل النگ در ارتفاعات 2 هزار و 800 متری شهرستان رامیان و در مسیر جاده رامیان به شاهرود قرار داشته و این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف است و تابستان‌های فوق‌العاده خنکی دارد.
جنگل و چشمه زیبای نیلبرگ
یکی دیگر از تفریحگاه‌های رامیان جنگل و چشمه‌های نیلبرگ که در 4 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر رامیان قرار دارد. راه‌های رسیدن به آن پیمودن جاده‌های خاکی است که بیشتر مورداستفاده کشاورزان و وسایل نقلیه کشاورزی است. جنگل درختان انجیلو که بخشی از جنگل‌های تاریخی هیرکانی بوده مکان خوبی برای گذران اوقات فراغت خواهد بود.
پارک جنگلی دلند
این پارک در 11 کیلومتری غرب آزادشهر در مسیر تهران ـ مشهد و در شرق دلند واقع‌شده است. بازدیدکنندگان پارک اغلب در فصول بهار و تابستان حضور می‌یابند و اغلب از اهالی منطقه و شهرهای اطراف و زائرین و مسافرین مشهد مقدس هستند. امکاناتی از قبیل مسیرهای آسفالته، آب‌رسانی و برق‌رسانی، پارک کودک، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، مناطق کمپینگ و پیک‌نیک، ساختمان نگهبانی، پناهگاه‌های چوبی، مهمانسرا و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در آن دایر شده است.
روستای پاقلعه
روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است و از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‏‌شود. ارتفاع روستای کوهستانی پا قلعه، از سطح دریا 180 متر است.
صنایع‌دستی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای وسیع از هنرهای سنتی ایران از گذشته‌های دور تا امروز جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ بومی و معنوی سرزمین ما داشته است.
شهرستان رامیان با توجه به ویژگی‌های آن می‌تواند به‌عنوان یک پیام‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در منطقه نقش ایفا کند. باوجود قومیت‌های متعدد شاهد صنایع‌دستی متنوعی در این شهرستان هستیم که می‎توان به ابریشم‌بافی و چادرشب بافی رامیانی، قالی‌بافی و گلیم‌بافی ترکمن، سوزن‌دوزی سیستانی و سوزن‌دوزی بلوچستان اشاره کرد.
صنایع‌دستی، فضای زیبا و جاذبه‎های گردشگری این شهرستان موجب شده که مسافران بارها به این شهرستان سفر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399071456

برچسب‌ها