تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری

در عصر اطلاعات و اینترنت، گردشگری به‌ عنوان صنعت پاک کنار صنعت نفت و خودروسازی مطرح است که به‌طور گسترده‌ای از فناوری‌های جدید که مهم‌ترین و سریع‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی است، در این بخش استفاده می‌شود.

دنیای مجازی توسعه و پیشرفت در فضای سه‌بعدی در محیطی مبتنی بر دانش است.دیگر نیازی به سفری واقعی و حضور در محل احساس نمی‌شود. عصر مجازی مانند چتری است هر کس را در هر زمان و مکان زیر پوشش قرار خواهد داد، و تمام محدودیت های زمانی و مکانی و جغرافیایی بشر را از بین خواهد برد.

گردشگری مجازی

گردشگری الکترونیک در کنار وبلاگ‌ها، اطلاعات گسترده و در عین حال کاملی  برای مشتری فراهم می‌کند که مصرف‌کنندگان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و نیازهای سفر خود را با تعامل غیرمستقیم با بازیگران صنعت گردشگری تأمین کنند، اما با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی واقعیت مجازی، بازدید از یک مقصد خارجی بدون ترک مکان و مبدأ ممکن شده و «گردشگری مجازی» را به‌وجود آورده است. این  یکی از نمونه‌های شگفت‌انگیز جامعه تماشاگران است و ساختار روایی دارد. در گردشگری مجازی تصویر است که دنیا را به ما می‌شناساند، نه حس حضور واقعی در مکان.

در این نوع گردشگری جنبه‌های خوب و دیدنی و مکان برجسته و جنبه‌های بد به حاشیه رانده می‌شود که نوعی گزینشگری و بازنمایی هدفمند اجرا می‌شود. باید با فراهم ساختن فضای مناسب برای جذب و جلب گردشگران دنیا و ایجاد انواع خدمات استاندارد، آموزش کافی در زمینه گردشگری تهیه نقشه‌های راهنما و بروشورهای تبلیغاتی لازم به‌منظور اطلاع‌رسانی به گردشگران اطلاعات ضروری که نیاز یک گردشگر را تأمین می‌کند اقدام کرد. البته ابزارهای اصلی و مؤثر که می‌توان برای جذب گردشگر به کاربرد شامل روابط‌عمومی، کتاب کشورشناسی، کتابچه راهنما، بروشور اطلاع‌رسانی، نقشه توریستی، بانک اطلاعات جهان‌گردی، سایت اینترنت و وسایل ارتباط جمعی است. تجارت الکترونیکی یکی از بارزترین مثال‌هایی است که می‌توان در بحث مبادله اقتصادی، در بحث گردشگران مشارکت داشته باشد.

بهبود بخشیدن کارایی تجاری حوزه توریسم و گردشگری، کمکی است که تجارت الکترونیک به کشورها می‌دهد. ورود کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به مسیر گردشگری الکترونیکی از جمله مواردی است که به‌ مشاغل و شرکت‌ها اجازه رقابت می‌دهد و سبب ایجاد مشاغل و به موجب آن افزایش سرمایه و ثروت می‌شود.

 تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری(ICT)

 از آنجایی که توسعه صنعت گردشگری به فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط می‌شود، معمولاً مشخص کردن این مطلب فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات در عرضه و تقاضای صنعت توریسم  را آسان‌تر می‌کند. 

فناوری اطلاعات و ارتباطات لوازمی  را فراهم کرده که ارزیابی عرضه و تقاضا در حرفه توریست را به‌واسطه متعادل کردن نیازهای موجود در چشم‌انداز های تجاری امکان پذیر خواهد کرد. در نتیجه صنعت توریسم تقاضاهای خود را از طریق (ICT)  و به‌وسیله توسعه نیازهای مربوط به  مایحتاج مشتری‌ها و به‌وسیله اسپانسری‌کردن فعالیت‌های مربوط به پیشرفت تکنولوژی که وظیفه فناوری اطلاعات و ارتباطات را آسان می‌کند، افزایش خواهد داد. در عوض پیشرفت (ICT)  ابزار گسترده تر و امکانات بالقوه‌تری را که مطابق با نیازهای صنعت است، ارائه خواهد کرد.

 به این ترتیب طبق این شیوه اولیه، یک بخش، بخش دیگری را تحریک کرده و سپس هر دو بخش با هم سریعتر به جلو حرکت می‌کنند توسعه مداوم فناوری اطلاعات در طول دهه‌های گذشته تاثیر بسزایی بر کل صنعت توریسم بر جای گذاشته است.

 فناوری اطلاعات و ارتباطات نه‌تنها سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه‌های اطلاعاتی را به‌هم مرتبط می کند بلکه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریتی و مخابراتی را به‌کار گرفته و توزیع اطلاعات مربوط به توریسم را در داخل و بین مؤسسات امکان‌پذیر کرده و همچنین تمامی تجهیزات را برای تولید کالا و ارائه خدمات به‌کار می‌گیرد.  وضعیت گردشگری الکترونیکی در ایران وابسته به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و سایت‌های گردشگری است که  در زمینه گردشگری اطلاع‌رسانی می‌کند. از نظر کمی با توجه به پتانسیل‌های فراوان علاقه‌مندی و وطن‌دوستی ایرانیان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های فراوانی به اطلاع‌رسانی در مورد مناطق مختلف ایران می‌پردازند در بعضی از سایت‌های دولتی و خصوصی اطلاعات مفید و کارشناسی شده‌ای به‌چشم می‌خورد اما از نظر تأثیرگذاری به‌خصوص در بعد جهانی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به‌چشم نمی‌خورد چون این اطلاعات در وبسایت‌ها شبیه به‌هم و زمان زیادی برای به‌روز رسانی آن نیاز است. در نهایت  با توجه به اینکه مطالعات انجام شده، صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنعت‌های جهان است صنعتی که در قبال کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دارد، پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده رقیبی برای دیگر صنایع پر قدرت در جهان شود. بنابراین سهم ایران از درآمدهای حاصل از گردشگری باید مورد بررسی قرار گیرد، که  یکی از مهمترین زیربناها با توجه به پیشرفت تکنولوژی استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به گردشگران است.

منبع: (مناعی۱۳۹۰) (یاری و وظیفه دوست ۱۳۸۶) دنیای اقتصاد، مردم سالاری

انتهای پیام/

کد خبر 1399071572884

برچسب‌ها