روز ملی البرز نشان از پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی استان البرز است

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: «بیستم مهر ماه، در تقویم رسمی کشور روز ملی البرز نامگذاری شده است که بیانگر غنای تاریخی و فرهنگی استان البرز و نشان از شایستگی‌های منحصربه‌فرد و مثال‌زدنی این استان است.»

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز روز شنبه نوزدهم مهر ماه 99، فریدون محمدی گفت: «استان البرز به عنوان سی و یکمین استان کشور در دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز به مرکزیت کرج با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری مانند روستاهای زیبا، کاروانسراها، کاخ‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها و سدها، ابنیه و آثار تاریخی، استانی با ظرفیت‌های گوناگون تاریخی، فرهنگی، ادبی، هنری، صنعتی و ... است که مهد پرورش افراد فرهیخته و ارزشمندی همچون آیت‌الله طالقانی، شهیدان نژادفلاح، سردار شهید غلامرضا کیانپور، استاد غلامحسین امیرخانی، جلال آل احمد و... است که همواره نامشان بر تارک تاریخ گرانبهای این مرز و بوم می‌درخشد.» 

او گفت: «استان البرز از طالقان، ساوجبلاغ، کرج، اشتهارد، نظرآباد، فردیس تا آسارا، گنجینه تاریخی و طبیعی بسیاری در دل خود جا داده است و با آثار شناخته شده‌ای مانند تپه ازبکی، تالاب صالحیه، جاده چالوس، سد طالقان، رودخانه کرج، کاخ سلیمانیه و ... در طول سال مقصد گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.»

محمدی افزود: «استان البرز بر بلندای پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی با محوطه باستانی ازبکی از شگفتی‌های تاریخ بشریت با 9هزار سال قدمت، خود به تنهایی، اصالت مردمان این سرزمین را در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذارده است. اثری منحصر به فرد که از آن به عنوان شناسنامه تاریخی استان می‌توان نام برد.»

او افزود: «خطه زرخیز البرز دامن گسترانیده بر خاک از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، گویای اصالت و سنتی مثال‌زدنی است که آغوش خود را برای اقوام گوناگون با آداب و رسوم متفاوت گشوده و دست مهر و محبت آنها را به گرمی فشرده است و یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور به واسطه نزدیکی به پایتخت و وجود مراکز دانشگاهی، صنعتی و کارگاهی محسوب می‌شود. البرز با دارا بودن این ویژگی‌ها می‌تواند به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود.»

محمدی گفت: «پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی استان در حکم سندی معتبر است و به راستی که لقب ایران کوچک برازنده این استان است. اتحاد، همبستگی، صلح و دوستی مثال‌زدنی اقوام ترک، کرد، لر، مازندرانی، یزدی و... مهر تاییدی بر این مدعاست.»

او در پایان گفت: «امید است استان البرز به جایگاه والا و اصلی خود در زمینه‌های گوناگون تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دست پیدا کند و برگ زرین دیگری را به افتخارات ارزشمند خود افزوده و به اوج شکوفایی دست یابد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399071922715

برچسب‌ها