امید تازه برای باز شدن راهروهای سفر در آسیا ـ اقیانوسیه

با تحت کنترل قرار گرفتن شیوع کرونا در منطقه، استرالیا صحبت‌هایش با کره جنوبی، ژاپن و سایر ملت‌های جنوب اقیانوس آرام را به امید بازگشایی مجدد مسیرهای سفر بین این کشورها از سر گرفته است.

بعد از اینکه استرالیا یکی از سخت‌گیرانه‌ترین محدودیت‌های سفر را بری کند کردن شیوه کرونا اعمال کرد، مرزهای این کشور از ماه مارس بسته شده بود. اما حالا نخست‌وزیر این کشور، اسکات موریسون، به دنبال راهی برای احیای گردشگری است تا کشورش را از اولین رکودش در طی سه دهه گذشته برهاند.

موریسون در یک کنفرانس تلویزیونی اعلام داشت:‌ «چند کشور هستند که در زمینه بهداشت و سلامت عملکرد خوبی داشته‌اند و ا سترالیا و این کشورها میزان موفقیت برابری داشته‌اند.»

استرالیا بهتر از سایر کشورها توانسته است شیوع بیماری را تحت کنترل خود بگیرد. در این کشور 27هزار و 256 مورد بیمار شناسایی شده است که 898 نفر از آنها درگذشته‌اند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم بریتانیا 590هزار و 844 بیمار را شناسایی کرده است که از این میان 42هزار و 760 نفر فوت کرده‌اند.

البته موریسون عنوان کرده است که باید با احتیاط کامل این سفرها را برنامه‌ریزی کرد: «ما باید در این زمینه جانب احتیاط را رعایت کنیم و بسیار محتاطانه عمل کنیم. کوید 19 هنوز جایی نرفته است و در تمام کشورها وجود دارد. به علاوه، امروز نسبت به شش ماه گذشته چیزی از تهاجم و کشندگی آن هم کاسته نشده است.»

استرالیا شاهد موج دوم کرونا در ویکتوریا بوده است و ملبورن همچنان در قرنطینه به سر می‌برد. اما اعداد و ارقام نسبت به ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته‌اند. دولت امروز 12 مورد ابتلای جدید را در این منطقه اعلام کرد و تعداد کل مبتلایان جدید استرالیا 19 نفر بوده است. از این میان فقط یک نفر فوتی در این تاریخ به ثبت رسیده است.

استرالیا تا به اینجای کار هم موفق شده است یک راهروی سفر را در هفته‌های گذشته به‌ راه بیندازد. نیوزلندی‌ها قادر خواهند بود بدون نیاز به قرنطینه شدن از روز جمعه همین هفته به برخی از ایالت‌های استرالیا سفر کنند. از طرف دیگر، استرالیایی‌ها هم می‌توانند بدون قرنطینه شدن وارد خاک نیوزلند شووند.

نیوزلند که اغلب به عنوان کشوری شناخته می‌شود که توانسته است به خوبی از پس کنترل کوید 19 بربیاید، بعد از یک ابتلای گروهی در اوکلند در ماه اوت شاهد موج تازه‌ای از موارد ابتلای جدید بود. هرچند، ردگیری‌ افرادی که با این مبتلایان جدید در تماس بودند به دولت کمک کرد تا از یک شیوع عمده در سطح کشور جلوگیری شود.

نخست‌وزیر نیوزلند، جاسیندا آردرن عنوان کرد که مقامات کانبرا (پایتخت استرالیا) در ابتدا قصد داشتند یک رویکرد کشوری را اعمال کنند، اما ما معتقد بودیم که این انتخاب باعث می‌شود کارها کُند پیش برود.

درعوض، یک رویکرد «نقطه‌ای» اتخاذ شد که امکان سفر به مناطقی که دارای تعداد موارد ابتلای معینی در یکی از ایالت‌های استرالیا هستند فراهم شود.

در روزهای اول این عالم‌گیری، راهروهای سفر به عنوان راهی برای پیش بردن اقتصاد گردشگری پیشنهاد می‌شدند. کره جنوبی یک همکاری چهارجانبه با تایوان، تایلند و سنگاپور پیشنهاد داد، در حالی که ژاپن، که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین ممنوعیت‌های سفر را در همان ابتدای شیوع ویروس به اجرا درآورده بود، پیشنهاد کرد 10 کشور آسیایی دیگر هم در این همکاری‌ها حضور داشته باشند، ازجمله چین، کره جنوبی، سنگاپور و مالزی.

اما با اوج‌گیری مجدد موارد ابتلا در سرتاسر آسیا، بسیاری از مقامات گردشگری پیشنهاد دادند که مرزها دست‌کم تا سال 2021 باز نشود.

اروپا در بازگشایی و ایجاد امکان سفر بین کشورها موفقیت بیشتری داشته است. در ماه ژوئن، مرزها مجددا بازگشایی شد، هرچند در طول چند ماه پیش از آن برخی کشورها ممنوعیت‌های سفر جدیدی را برای کشورهایی که موارد ابتلای کوید 19 آنها روند افزایشی داشتند، اعمال کردند.

فهرست راهروی سفر برتانیا اولین بار در 11 جولای رونمایی شد و 59 کشور در آن وجود داشتند که بریتانیایی‌ها می‌توانستند بدون نیاز به قرنطینه شدن در زمان بازگشت به آنها سفر کنند.  از ان زمان تعدادی از مقاصد گردشگری برتر دنیا، من‌جمله فرانسه، اسپانیا، پرتقال، کرواسی و بخش‌هایی از جزایر یونانی از «فهرست سبز» خط خورده‌اند. حالا فقط 17 مقصد هستند که مسافران بریتانیایی می‌توانند به آنها سفر کنند.

گفته می‌شود اروپا در حال کار بر روی یک سیستم چراغ راهنمایی است که کشورها را بر اساس نرخ ابتلا به ویروس کرونا با رنگ‌های مختلف کدبندی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399072339

برچسب‌ها