انجام تذهیب حاشیه و سرلوح به سبک دوره قاجار

پروژه مثنی‌سازی (ساخت مجدد طرح قدیمی ) برگرفته از نسخۀ شماره چهل‌و‌یک به‌خط حسین‌بن علی عسگر ارسنجانی با حفظ ماهیت اصلی هنر قاجار توسط کیوان شجاعی هنرمند رشتۀ تذهیب گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اجرا شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف‌زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز چهارشنبه 30 مهرماه 99 با اعلام این خبر افزود: «با توجه به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برپایی نمایشگاه هنر قاجار، بازنگری این هنر با رویکردی جدید در دستور کار قرار گرفته است.»

او عنوان کرد: «برای نتیجه‎گیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک مورد بررسی و نسخۀ شماره چهل‌و‌یک به‌خط حسین‌بن علی عسگر ارسنجانی به تاریخ 1285ه. ق برای این موضوع انتخاب شد. ین نسخه بسیار پرکار و نفیس است و هنرمند با الهام از آن و با یک برداشت تازه و متناسب با شرایط امروزی تذهیب آن را انجام داده است.»

شریف‌زاده اظهار کرد: «با توجه به اینکه بیشتر تذهیب‌‌های قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیب‎های دوره‌‏های پیش از خودش پیروی نمی‌ کند مانند قرار گرفتن نقوش  اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیره‎ها، به‌کارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دوره‏‌های مختلف در یک بند، عدم چرخش صحیح اسپیرال‌ها و به‌کارگیری رنگ‌های ناهماهنگ و خام کنار یکدیگر، اما باز هم از نظر زیبایی و ایجاد یک سبک خاص برای دوره  قاجار خالی از لطف نیست.»

او در خصوص این اثر گفت: «در این نسخه با اینکه سه طرف طرح حاشیه دارد اما اندازه‌‏های آن با هم متفاوت است که همین امر در طراحی حاشیه، ایجاد مشکل خواهد کرد که در طراحی و اجرای امروزی آن حاشیه‌ها به یک اندازه است.»

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی اضافه کرد: «تزئینات اسلیمی‌‏ها در این نسخه به‌شکل تزئینات ختایی و کشیدگی‌‏های اسلیمی‌‏ها گاهی آنقدر زیاد است که فرم اسلیمی را از یک گردش درست دایره‌‏وار اسپیرال خارج کرده که  این امر در اسپیرال ختایی‌ها با به‌کارگیری موتیف‌های اسلیمی و ختایی بر روی یک بند اسپیرال نیز مشهود است.»

او انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و...)، طراحی و انتقال طرح، قلم‎گیری قهوه‌‏ای با قلم‌موی گربه وآبرنگ قهوه‎ای، آماده‌ سازی ورق طلا و طل‌ اندازی طرح و مهره‌زدن طلا برای براق شدن، رنگ‎گذاری طرح‌های اسلیمی و ختایی، قلم‎گیری( دورگیری مشکی با مرکب اصفهان)، رنگ‎گذاری زمینه، جدول‌ کشی و گره‌ اندازی جدول‌ها، پرداز نقطه‌‏‌ای با آبرنگ وشرفه‎اندازی را مراحل انجام این کار دانست .

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 13990730401475

برچسب‌ها