معاون میراث‌فرهنگی کشور درگذشت استاد اسکندرپور را تسلیت گفت

محمدحسن طالبیان با ارسال پیامی، درگذشت پرویز اسکندرپور از مدیران اسبق موزه فرش ایران و عضو هيئت علمی دانشكده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس را به جامعه علمی، فرهنگی و هنری کشور تسلیت گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در متن پیام تسلیت معاون میراث‌فرهنگی که امروز شنبه 3 آبان‌ماه به‌مناسبت درگذشت پرویز اسکندرپور آمده است: «مرگ برای استاد پرویز اسکندرپور از هنرمندان، نویسندگان و استادان پرتلاش حوزه نقاشی و نگارگری که هنوز بسیاری از عرصه‌ها و کلاس‌های درس با خاطره حضور پرمهرش گرم است، خبری زودرس و تلخ بود.

مرحوم اسکندرپور در تمام عمر پربار و حرفه‌ای خود با تدریس در مقاطع مختلف دانشکده‌های هنر دانشگاه‌های تهران، الزهرا، سوره، تربیت مدرس و تربیت نسلی از دانش‌آموختگان عرصه هنر ، تألیف کتاب‌، داوری رقابت‌ها و جشنواره‌های هنری، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و حضور در کسوت مدیر موزه فرش ایران بی‌وقفه در راه شناساندن هنر و فرهنگ غنی این سرزمین کهن گام برداشت.

\"\"

او  که از سال 1385 تا آذرماه 1390 به‌مدت شش‌سال تصدی رياست موزه فرش تهران را بر عهده داشت. فعاليت‌های بسياری را در کارنامه خود به ثبت رساند. تشکيل نمايشگاه‌های فصلی و نيم‌فصلی از نادیده‌های  گنجينه موزه فرش، نمایشگاه‌های تخصصی بافت فرش، طراحی و بافت پيرامون موضوع سال‌هایی از پیامبر اعظم، اتحاد ملی و انسجام اسلامی، سال همت مضاعف و کار مضاعف که عناوين‌شان از سوی مقام معظم رهبری تعيين شده بود. همچنین نمایش تعدادی از آثار ابريشم و قالی‌های نفيس موزه فرش ايران در موزه يوکوهامای ژاپن در سال 1389، تجلیل از پیشکسوتان فرش و ... از جمله فعالیت‌های این استاد گرانقدر در دوران مدیریتش در موزه فرش ایران بوده است.

درگذشت این همکار و استاد فرهیخته و مدیر سابق موزه فرش ایران را به خانواده ایشان و جامعه علمی فرهنگی و هنری کشور تسلیت گفته، از درگاه خداوند متعال برای ایشان، مغفرت الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر آرزو دارم.»

 پرویز اسکندرپور متولد ۱۳۳۸ تهران بود که تحصیلات خود را در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس نقاشی، از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس به اتمام رساند و در ادامه نیز موفق به اخذ دکترای پژوهش هنر از دانشگاه شاهد تهران شد. او علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف کشور، نویسندگی و تألیف کتاب‌هایی در زمینه گل‌های ختائی و اسلیمی و نشان‌ها، داوری رقابت‌ها و جشنواره‌های هنری، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، نظارت فنی ضرایح، نیم ضریح‌ها، درها، فرش‌ها و آثار هنری به‌کار رفته در حرم‌های مطهر ائمه اطهار (ع) در کربلا، نجف، سامرا و دمشق از جمله ضرایح حضرت مسلم‌ابن عقیل (ع) در کوفه، حبیب‌ابن مظاهر و ابراهیم مجاب از یاران امام حسین (ع) در کربلا را داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399080326

برچسب‌ها