زیباسازی راهی برای رونق گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

زیباسازی سیمای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد یکی از ملزومات ماندگاری ساکنان در این مناطق ،توسعه اقتصادی و ورود گردشگران به روستاها محسوب می‌شود که می‌طلبد سازمان‌های مسئول برای انجام این کار برنامه‌ریزی بیشتری انجام دهند.

گردشگری روستایی شاخه‌ای از گردشگری است که از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌ونقل در جهان مورد توجه قرار گرفته‌ و گردشگری طبیعی، گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم از انواع گردشگری در روستاهاست.

کارشناسان گردشگری معتقد هستند که جذب ایرانگردان و جهانگردان از یک طرف شرایطی را برای بازسازی سکونت‌گاه‌های روستایی که خالی از سکنه شده‌اند فراهم می‌آورد و مهاجرت معکوس ایجاد می‌کند و از طرف دیگر به ایجاد شغل و توانمندسازی روستاییان و کاهش فقر و توزیع ثروت و احیای هنر، فرهنگ و غذاهای بومی محلی کمک می‌کند.

اما در این بین جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر از ۴۸ درصد به ۴۴ درصد کاهش یافته و به گفته کارشناسان امور روستایی فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی می‌تواند راهکاری گره‌گشا برای کاهش پدیده مهاجرت از روستاها به شهرها باشد.

به گفته جامعه شناسان خالی شدن روستاها از سکنه افزون بر کاهش تولید، پیامدهای دیگری مانند حاشیه نشینی، روی آوردن به مشاغل کاذب و سایر آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد که این مسائل اهمیت توسعه امکانات رفاهی در روستاها  را صدچندان می‌کند.

به گفته کارشناسان حوزه شهری و روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، ماندگاری اهالی در روستاها شرط نخست توسعه کشاورزی، دامپروری و گردشگری در این مناطق محسوب می‌شود.

 بنا بر نظر کارشناسان این حوزه، دالان تحقق شعار جهش تولید از روستاها با داشتن خاک حاصلخیز، زمین مناسب برای کشاورزی از سویی و ویژگی‌های طبیعی و مردم‌شناسی از سوی دیگر می‌گذرد.

در این میان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک هزار و ۷۵۰ روستا یکی از استان‌های با جمعیت روستایی چشمگیر کشور محسوب می‌شود که نیازمند توسعه روستاهاست.

از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری این استان بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاها سکونت دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های فراوانی برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی مردمان مناطق روستایی این استان انجام شد اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل راهی طولانی در پیش است.

طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، بهبود مسکن و خدمات محیط زیستی و عمومی سال‌هاست در استان شروع شده است اما هنور تعداد زیادی از روستاها از خدمات آن بهره‌مند نشده‌اند.

طرح هادی راهبرد تحقق زیباسازی سیمای روستاها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمددر این‌باره می‌گوید: «طرح‌ های هادی مهمترین راهبرد دولت برای تغییر سیمای روستاهای استان است.»

حسین جنتی می‌افزاید: «طرح هادی روستایی راهکاری برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه‌ای است.»

او ادامه می‌دهد: «تاکنون طرح‌های هادی در ۴۸۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده و طرح هادی ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان هم تهیه شده است.»

ظرفیت‌های گردشگری روستایی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره می‌گوید: «16 روستای هدف گردشگری و صنایع‌دستی در این استان شناسایی شده و آماده حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌ها در این روستاها هستیم.»

مجید صفایی می‌افزاید: «روستاهای ده بزرگ، مارین ،کریک،کاکان، الگن، کوخدان و ده شیخ از جمله روستاهای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد هستند.»

او ادامه می‌دهد: «احیای خانه‌های قدیمی و احداث اقامتگاه‌های بومگردی از مهمترین راهبردهای دولت برای رونق گردشگری در این روستاهاست.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است؛ گردشگری در کنار کشاورزی زمینه مناسبی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاهای هدف گردشگری استان است.

صفایی عنوان می‌کند: «تاکنون اقامتگاه‌های بومگردی در برخی روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مانند ده شیخ و کریک ایجاد شده است.»

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون سالانه پذیرای سه میلیون گردشگر است.

* گزارش از فرزانه شریفی گچسارانی

انتهای پیام/

کد خبر 1399081113

برچسب‌ها