کاشی شکسته

معماری سنتی ایران بیش از هر چیز در جریان مدرنیته چون شمع رنجوری در جوار مرگ قرار گرفت. تنوع و تضاد در شهرسازی که حاصل اندیشه معماران به رویکردهای مختلف سنت و تجدد بود از دوره قاجار شروع شد و در دوران پهلوی به اوج رسید. و شهر در شعر سهراب سپهری چنین چهره گشود: «شهر پیدا بود/ رویش هندسی سیمان، آهن، سنگ»

این تنوع و تضاد بیش از همه جا در نمای بیرونی ساختمان‌ها هویدا بود و چشم‌نوازی معماری سنتی در آن محو و ناپیدا می‌شد. در چنین وضعیتی خلاقیت و نوآوری معماران ایرانی به کار آمد تا با استفاده از روش‌های مناسب تهدید را تبدیل به فرصت کردند.شیوه جدیدی که این روزها در معماری ایران در حال نهادینه شدن است استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است که با در آمیختگی با معماری مدرن، تحولات جدیدی در منظر شهری پدید می‌آورد.

استفاده از کاشی شکسته بر روی دیوارهای سیمانی و بتونی که زیبایی زیادی ندارند. تکه‌های متعدد و رنگارنگ و  گوناگون قطعات کاشی بر روی دیوارها، شادابی و نشاط را به زندگی عبوس و پر از دود و دم شهری بر می‌گردانند. دیوارهای خشن و بی روح در زیرگذرها و تقاطع‌های غیر همسطح با کاشی شکسته تزئین، و تبدیل به تابلویی زیبا و ظریف می شود تا «دل تنهایی‌تان تازه» شود.

هنر کاشی شکسته یکی از هنرهای بسیار زیبایی است که در دسته صنایع‌دستی قرار می‌گیرد. استفاده از کاشی در معماری ایران سابقه‌ای طولانی دارد. اما این روزها هنرمندان خلاق با استفاده از کاشی شکسته جلوه دیگری از زیبایی را ایجاد کرده‌اند که در نوع خود بی‌همتا است.

کاشی شکسته، جلوه‌ای از هنر کاشی‌کاری است که در آن قطعات شکسته کاشی بر اساس طرح و نقشی از پیش طراحی شده به صورت منظم و هدفمند در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.در واقع قرارگیری قطعات نامنظمی از کاشی، سرامیک، موزائیک، شیشه و … طرح‌های منظم و زیبایی را تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های کاشی شکسته که از آن به معرق کاشی و نقاشی موزائیک هم یاد می‌شود، استحکام بالای آن است به گونه‌ای که می‌توان آثار آن را پس از گذشت سال‌ها در تزئینات و معماری شهری مشاهده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399081238

برچسب‌ها