23 ربیع الاول روز قم

از سوی شورای فرهنگ عمومی استان قم، سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم، «روز قم» نامگذاری شده است.

شهر کویری قم مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) دختر موسی بن جعفر(ع)، را چون نگینی درخشان در میان گرفته است و مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان ظهور است، وجود بقاع متبرکه و مزارهای متعدد علویان و نوادگان امامان معصوم و حوزه‌های علمیه از ویژگی‌های مذهبی و فرهنگی این شهر است که دلدادگان اهل بیت(ع) را به سوی خویش می‌کشاند.

خاک قم بانویی از جنس نور را به این شهر جذب کرد، شهری که امامان معصوم(ع) وعده بهشتی بودن اهالی آن را در احادیث و روایات داده بودند سرنوست چنین رقم خورد تا بانویی مهربان برای دیدار برادر به قصد سفر به خراسان عازم ایران شود و طبق حوادثی که در مسیر اتفاق افتاد در راه بیمار شد و به شهر مقدس قم رسید.

موسى بن خزرج بزرگ خاندان اشعرى و جمع زیادی از مردم خاکسارانه به استقبال آن حضرت شتافتند و آن صدیقه طاهره در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شد. سپس در محلى که امروز «بیت النور» نامیده مى‌شود در منزل موسى بن خزرج رحل اقامت گزید و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد. حضرت معصومه(س) ١٧ روز در این شهر مهمان و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز بود.

بانو مهمانی کوتاه اقامت در قم بود و سرانجام در روز دهم ربیع‌الثانى و بنابر قولى دوازدهم ربیع‌الثانى سال ٢٠١ هجرى چشم از جهان فرو بست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند. مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را تشییع کردند و به خاک سپردند و بدین گونه شهر قم به خود بالید و بزرگ شد.

آستان حضرت فاطمه معصومه (س) در دوران پادشاهی پلهوی اول در سال 1310 با شماره 128 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. چند تن از شهریاران و اهل ادب در این بقعه و در جوار آن حضرت به خاک سپرده شده‌اند، که از آن جمله می توان به شاه صفی اول، شاه عباس دوم، شاه سلیمان، شاه سلطان حسین از پادشاهان صفوی و نیز به فتحعلیشاه قاجار و پروین اعتصامی شاعر معاصر اشاره نمود.

سنت حسنه مهمان‌نوازی مردم قم از زمان ورود حضرت معصومه (س) در این شهر نهادینه شد به‌صورتی که امروزه اقوام و ملل مختلفی در قم ساکن هستند که در این تنوع فرهنگی قم، ظرفیت گردشگری ویژه ای نهفته است که می‍‌تواند شاخص‌ها و معیارهای مهمان‌نوازی را در سطح بین‌المللی عرضه کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399081810