سفرهای انبوه و بدون برنامه‌ریزی مورد تائید ما نیست/ بسته «سفر هوشمند» با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی طراحی شده است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «شیوع ویروس کرونا باعث شده تا شاهد آسیب‌هایی به صنعت گردشگری در ایران و دنیا باشیم به گونه‌ای که بر اساس آمارهای ارائه شده 50 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به خاطر شیوع این ویروس در دنیا در معرض بی‌کاری قرار گرفته‌اند. در کشور ما نیز کرونا باعث شده تا مشکلاتی در صنعت گردشگری به وجود آید و نکته نگران‌کننده تداوم این روند است.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان صبح امروز دوشنبه 19 آبان 99 در برنامه تلویزیونی «چاپ اول» که از شبکه خبر به‌صورت مستقیم پخش شد، با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: «هرآنچه که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، مطیع آن هستیم، با این حال به‌عنوان پیشنهاد عرض می‌کنم که مدلی را با عنوان بسته سفر هوشمند طراحی کردیم که با اجرای آن می‌توان سفرهای ایمنی داشت. به طور حتم سفرهای انبوه و بدون برنامه‌ریزی مورد تائید ما هم نیست چراکه نفعی هم برای صنعت گردشگری ندارد و صحبت‌های دوستان ما در وزارت بهداشت و ستادملی مقابله با کرونا در این خصوص درست است، اما سفر در قالب تور و تحت نظارت کامل این وزارت‌خانه و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی پیشنهادی است که می‌تواند انجام شود.»     

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «برخی از کشورها از جمله تعدادی از کشورهای همسایه بخش گردشگری خود را فعال کرده‌اند، در برخی از کشورها برچسبی روی هتل نصب شده که نشان می‌دهد این هتل امن است و تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت تمام در آن اجرا می‌شود. اخیرا نیز وزیر بهداشت در سفر به چند استان از وضعیت بهداشتی برخی هتل‌ها اظهار رضایت داشته و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها را تأیید کرده است.»

او ادامه داد: «در تورهای گردشگری که می‌تواند تحت نظارت وزارت بهداشت نیز برگزار شود، این افراد تست سلامت می‌دهند و بعد از آن نیز در طول سفر تمام پروتکل‌های بهداشتی و نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود. هتلی که اقامت می‌کنند تحت نظارت این وزارتخانه است.در تورهای ورودی نیز این موراد به خوبی می‌تواند رعایت شود. تورهای ورودی ما تورهای محدود و کوچکی هستند. قبل از ورود به کشور افراد باید تست سلامت دهند، با پروازهای مشخص وارد کشور می‌شوند و در هتل کاملا امن و بهداشتی اقامت خواهند کرد و مسیری را که طی می‌کنند مسیری مشخص است که قابلیت کنترل و نظارت دارد.»

بهره‌برداری از 408 هتل در دولت دوازدهم

دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مهمترین اقدامات در حوزه تأمین زیرساخت‌های گردشگری در دولت یازدهم  و دوازدهم اشاره کرد و گفت: «220 هزار میلیارد ریال پروژه گردشگری و صنایع‌دستی در دولت دوازدهم به پایان رسیده است. در همین مدت 408 واحد هتلی در کشور به بهره‌برداری رسیده و 2200 واحد بوم‌گردی در کشور افتتاح شده است.»

او در ادامه به وضعیت آثار فرهنگی‌تاریخی کشور اشاره کرد و با انتقاد از بودجه اندک برای نگهداری و صیانت از این آثار اعلام کرد: «بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 1400میلیارد تومان است که 200 میلیارد تومان آن کسر شده و 1200میلیارد تومان برای این وزارت‌خانه در نظر گرفته شده است. برای صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی کشور 1860میلیارد ریال تخصیص داده شده که با توجه به حجم بالای آثار فرهنگی‌تاریخی کشور این عدد جوابگو نیست و سهم هر اثر تاریخی از این بودجه بسیار ناچیز است. به‌عنوان مثال سهم تخت جمشید از این بودجه پنج میلیون تومان است. برآورد ما این بود که دو هزار میلیارد ریال نیز از محل فروش بیلت به دست بیاوریم که با توجه به شیوع کرونا 30 میلیارد ریال از محل فروش بلیت حاصل شده است.»

جلوی توسعه کارخانه در حریم چغازنبیل ایستاده‌ایم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سپس به خبرهای منتشر شده در خصوص احداث کارخانه در نزدیکی چغازنبیل اشاره کرد و گفت:«این خبرها در خصوص طرح توسعه یکی از کارخانه‌ها در نزدیکی چغازنبیل است. این اثر ثبت جهانی شده ما در آن جا پایگاه میراث جهانی داریم همکاران ما به دقت و با جدیت در حال پیگیری و رصد موضوع هستند تا آسیبی به این بنای تاریخی وارد نشود. درخواست و پیشنهاد ما این است که توسعه این کارخانه در فضای دیگری انجام شود تا به حریم این اثر جهانی آسیبی وارد نکند. خوشبختانه همکاران ما با دقت موضوع را پیگیری می‌کنند و از طرفی قوانین بسیار خوبی برای صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی داریم و جا دارد که در اینجا من از مجلس و قوه قضائیه برای تدوین و اجرای این قوانین حمایتی تشکر کنم.»

صادرات 1.5میلیارد دلاری صنایع‌دستی در دولت یازدهم و دوازدهم

او سپس به سال جهش تولید و موضوع صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود:«صنایع‌دستی مصداق مهم اقتصاد مقاومتی است. طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی آغاز شده است. در این طرح علاوه بر احیای رشته‌های فراموش شده، موضوع برند‌سازی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. ضمن این که بسته‌بندی در صنایع‌دستی به خوبی جای خود را باز کرده و از طرفی نیز ایجاد بازارهای جدید و همچنین کاربردی کردن صنایع‌دستی از موضوعاتی است که در طرح تجاری‌سازی دنبال می‌شود. خوشبختانه شاهد رشد در برخی از رشته‌های صنایع‌دستی هستیم به گونه‌ای که اکنون صادرات مفروشات (گلیم، گبه، جاجیم و ...) از صادرات فرش جلو زده است. ضمن این که در دولت یازدهم و دوازدهم 1.5میلیارد دلار حجم صادرات صنایع‌دستی است که انجام شده است.»

دکتر مونسان در ادامه این برنامه و در پاسخ به سوال مجری در خصوص نتایج تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارت‌خانه نیز گفت: «کار بسیار خوبی بود و موجب شد در هر سه سطح مأموریتی این وزارت‌خانه شاهد رشد وارتقا باشیم. تبدیل شدن به وزارت‌خانه قابیلت چانه‌‌زنی ما را افزایش داده است. اما امید داریم در کنار این ارتقای سازمانی، از نظر بودجه نیز تقویت شویم.»

او هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه در خصوص مهمترین نقد در دوران مسئولیت در این وزارت‌خانه عنوان کرد: «شاید انتقادی که در این خصوص مطرح باشد موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی است. در این‌باره بسیار تلاش کردیم. درخواست من از دوستان‌مان در سازمان برنامه و بودجه این است که همراهی بیشتری با این موضوع داشته باشند تا بتوانیم تعداد بیشتری از هنرمندان صنایع‌دستی را بیمه کنیم.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1399081933958

برچسب‌ها