البرز زمینه لازم برای توسعه گردشگری را دارد

استان البرز به مرکزیت شهر کرج در 20 کیلومتری غرب پایتخت و دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز، در شمال کشور واقع شده که 3/65 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان از شمال با مازندران، از جنوب به مرکزی، از غرب با قزوین و از شرق با تهران هم‌مرز است. در آخرین سرشماری سال 1395 دارای جمعیتی بالغ بر 2میلیون و 700هزار نفر است. همچنین سی و یکمین و مهاجرپذیرترین استان کشور است که با وجود وسعت کم، جمعیت زیادی را در خود جای داده که روزبه‌روز نیز در حال افزایش است.

شهرستان‌های تابعه استان شامل کرج، طالقان، اشتهارد، ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس است.البرز به واسطه نزدیکی به پایتخت به نوعی سکونتگاه و خوابگاه افراد بسیاری است که به‌عنوان دانشجو یا شاغل روزانه بین تهران و قزوین در حال رفت ‌و‌ آمد هستند.

این استان با آب‌ و ‌هوای کوهستانی، طبیعت بکر، وجود رودخانه‌ها و سدها از قدیم‌الایام به باغشهر معروف بوده که به واسطه ساخت‌ و سازهای بی‌رویه امروزه کمتر اثری از آن‌ها باقی مانده است. همچنین وجود زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه که تولید و پرورش محصولات زراعی و باغی را برعهده  دارد برای تأمین نیازهای این بخش در کشور مهم و اثرگذار است.

به واسطه مزایایی از این دست به عنوان تفرجگاه استان‌های مجاور مانند تهران معروف بوده است که با توجه به فزونی و سیل جمعیت مهاجر و گرانی مسکن در سال‌های اخیر، هدف و مقصد بسیاری برای سکونت در این استان بوده است.

وجود کاخ های بسیاری در دوره ها‌ی گوناگون تاریخی و مناطق مختلف البرز مانند کاخ گچسر، کاخ شهرستانک، کاخ موزه سلیمانیه و کاخ مروارید به عنوان استراحتگاه و تفرجگاه حکایت از آب و هوای خوب و طبیعت بکر آن دارد.

استان البرز راه مواصلاتی بسیاری از استان‌ها و شهرهای دیگر و در  واقع مسیر و مقصد مسافران و گردشگران زیادی است. وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار از قبیل جاده چالوس، رودخانه کرج، تپه ازبکی، کاروانسرای شاه‌عباسی، تکیه اعظم برغان و درختان کهنسال، سدها و پل‌ها در چهار فصل سال زیبایی‌های خاص خود را دارد.

وجود مراکز صنعتی و حرکت چرخ اقتصاد از ویژگی‌های شاخص این استان است که در سطح کشور نقش به‌سزایی داشته و  همواره یکی از قطب‌های صنعتی محسوب می‌شود. ارتباط و نزدیکی با تهران موجب گسترش روابط مختلفی شده است به نوعی که  البرز را خواهر خوانده تهران نامیده‌اند.

در عین حال با وجود گسترش البرز در ابعاد گوناگون و تأثیرپذیری از تهران باز در بسیاری از زمینه‌ها عقب مانده و ضعف دارد از جمله عدم وجود مکان‌های اقامتی برای اسکان مسافران و گردشگران حتی عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی از وجود مراکزی از این دست به نحوی که حتی ساکنان آن نیز تا حدودی از وجود هتل‌ها و مهمانپذیرها بی‌خبر هستند.

پراکندگی مراکز اقامتی و دور از دسترس مرکز استان و نیز فاصله و مسافت بین سایر شهرستان‌ها، لزوم فراهم ساختن زیرساخت‌ها و احداث هتل‌ها با همکاری بخش خصوصی به ویژه در شهر کرج را به عنوان مرکز استان که محل رفت و آمد مقامات کشوری و خارجی است، ضروری می‌کند.

وجود اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی، مهمان‌پذیرها و خانه‌مسافرها در سطح استان هر چند تا حدودی کمبود را در این بخش پوشش می‌دهد اما باید توجه داشت هتل، مسافر و مهمان خاص خود  را دارد.

ضمن اینکه راه‌اندازی مراکز اقامتی مانند هتل‌ها، متل‌ها علاوه بر اشتغال‌زایی و کاهش سرانه نرخ بیکاری و به کارگیری افراد تحصیل کرده با تحصیلات مرتبط در این مراکز، موجب رشد و شکوفایی هر چه بیشتر حوزه گردشگری و  ورورد توریست خارجی به استان می‌شود.

با توجه به وجود ظرفیت‌های حوزه گردشگری و نزدیکی استان البرز به پایتخت و همچنین پیشینه و قدمت تاریخی استان، وجود آثار و ابنیه تاریخی فراوان در شهرستان‌های آن، زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و بهره وری از این حوزه فراهم است که موجب رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد شد، البته این امر نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است.

هر چند تعدادی هتل در شهر کرج و شهرستان‌هایی مانند طالقان وجود دارد و تعدادی نیز در حال تکمیل و احداث است، اما باید با حمایت از طرح‌های پیشنهادی و سرمایه‌گذران بخش خصوصی، با ارائه تسهیلات و شرایط آسان و طرح‌های تشویقی زمینه را برای توسعه و ساخت هتل فراهم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399082548

برچسب‌ها