جاده چالوس، فرصتی بزرگ برای توسعه گردشگری البرز

حتما بارها گذرتان به جاده چالوس افتاده است یا در مسیر سفر از این جاده زیبا عبور کرده‌اید اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه تعداد واحد پذیرایی و چه تأسیسات گردشگری در این مسیر زیبا وجود دارد؟ یا برای دریافت مجوز تأسیس واحدهای پذیرایی باید چه راهی پیمود و از کدام نهاد اقدام کرد و مزایا و شرایط دریافت مجوز چیست؟

 در محور کرج‌ـ‌چالوس حدود 140 واحد پذیرایی با عنوان تأسیسات گردشگری مستقر است که از این بین، 60  واحد با مجوز اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مشغول فعالیت هستند.

تعدادی از واحدهای بدون مجوز که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند سند قطعی یا تفکیکی ندارند. همچنین برخی از آن‌ها به‌دلیل قرار گرفتن نزدیک آبریز و کنار رودخانه اجازه ساخت‌و‌ساز نداشته و در نتیجه شرایط و ضوابط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان را برای اخذ مجوز ندارند و برای رفع سایر نواقص و تغییر کاربری باید به  اداره آب و فاضلاب، اداره‌کل محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند.

 البرز به‌رغم وجود ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی بسیاری که در خود جای داده است بیشتر به یک مسیر گردشگری مشهور است تا یک مقصد گردشگری، در واقع راه ارتباطی و مسیر دسترسی به شهرهای مختلف از آن می‌گذرد که زمینه لازم را برای توسعه گردشگری و امکانات رفاهی فراهم می‌کند.

در این میان شاید کمتر کسی است که گذرش به جاده معروف ایران، چالوس که نام رسمی آن «پنجاه و نه» است، نیفتاده باشد.  جاده‌ای دارای آثار و ابینه تاریخی و طبیعی از قبیل سد امیرکبیر، کاخ شهرستانک، تونل‌های متعدد در طول مسیر و روستاهای بکر و هدف گردشگری که شهرت جهانی دارد. جاده‌ای که در هر چهارفصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد و گوشه‌ای از عظمت آفرینش را به نمایش می‌گذارد.

مسافران ورودی از شهرهای دیگر علاوه بر تماشای این جاده زیبا و لذت بردن از طبیعت آن، در طول مسیر می‌توانند از امکانات موجود مانند رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و ... استفاده کنند که این امر قطعا نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری استان دارد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز طرح‌های تشویقی و حمایتی بسیاری برای کسب‌و‌کار مستقر در جاده چالوس در نظر گرفته است که شامل معافیت 50درصدی مالیات، احتساب انرژی‌های مصرفی مانند آب، برق و گاز بر اساس نرخ صنعتی و ارائه وام و تسهیلات بانکی حوزه گردشگری با شرایط ویژه برای تجهیز، تعمیر و بازسازی رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هاست.

مراحل صدور مجوز چگونه است

مراحل صدور مجوز در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود که شامل بررسی درخواست متقاضی در کمیته فنی معاونت سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و صدور موافقت اصولی و تایید نقشه است که در تقسیمات شهری جزو واحدهای بین‌راهی محسوب می‌شوند.

در مرحله بعد پرونده در ماده یک جهاد کشاورزی و کارگروه زیربنایی استانداری مطرح می‌شود و پس از آن فرد متقاضی با مجوز صادر شده برای دریافت پروانه ساخت به بخشداری یا شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه می‌کند.

بعد از اتمام ساخت، واحد احداثی برای دریافت پروانه بهره‌برداری به معاونت گردشگری استان معرفی می‌شود که در ابتدا پروانه بهره‌برداری با اعتبار شش‌ماهه یا یک‌ساله و سپس سه‌ساله صادر می‌شود. متقاضی واحد پذیرایی سپس باید با در دست داشتن پروانه ساخت به معاونت گردشگری استان مراجعه کند. 

نرخ گذاری خدمات ارائه‌شده در واحدهای پذیرایی هم یک فرآیند خاص را طی می‌کند. این نرخ‌گذاری از سوی انجمن صنفی با در نظر گرفتن نرخ تورم محاسبه می‌شود و پس از تصویب نرخ‌نامه در معاونت گردشگری، به واحدهای پذیرایی اعلام می‌شود.

حمایت از واحدهای پذیرایی در زمان شیوع کرونا

خبر خوب برای واحدهای پذیرایی که در اثر شیوع کرونا و تعطیلی اجباری با مشکل و رکود اقتصادی مواجه شده‌اند این است که با توجه به تصمیم هیئت‌ دولت مبنی بر ایجاد ساز‌و‌کار حمایتی از واحدهای پذیرایی و تأسیسات گردشگری با پرداخت وام تا سقف 160 میلیون ریال با سود هجده درصدی به ازای هر نفر نیروی کار شاغل در این واحدها، موافقت شده است.

پس از فراخوان، ثبت‌نام متقاضیان نیز در سامانه جامع کارا انجام شد و واحدهای پذیرایی ثبت‌نام شده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند تا بخشی از ضرر و زیان کسب‌و‌کار در زمان کرونا با طرح‌های حمایتی جبران شود.

با توجه به آسیب جدی وارده به کسب‌و‌کارها و تأسیسات گردشگری در دوران شیوع کرونا، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز به‌عنوان حامی این حوزه با ارائه تسهیلات بانکی تا حدی درصدد رفع ضرر و زیان این واحدها بر آمده است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده به گونه‌ای که چراغ واحدهای پذیرایی در این جاده زیبا و پرتردد تاکنون روشن نگه داشته شده است.

همچنین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای وظیفه ذاتی خود مبنی بر نظارت بر واحدهای صنفی مستقر در جاده چالوس، ارزش‌گذاری خدمات ارائه‌شده و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا اقدام به برگزاری گشت‌های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی استان کرده است چرا که حفظ سلامتی گردشگران، مسافران و همچنین پرسنل واحدهای پذیرایی اهمیت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399082717

برچسب‌ها