کتاب «تپه قشلاق بیجار» منتشر شد

کتاب تپه‌های قشلاق (دامنه شرقی زاگرس مرکزی) توسط مرکز معرفی‌فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش میراثآریا، به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کتاب حاضر شامل سلسله گزارش‌های باستان‌شناسی تپه قشلاق بیجار (دامنه شرقی زاگرس مرکزی)، توسط مهناز شریفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه به نگارش درآمده است.

کتاب «تپه قشلاق بیجار» در هشت فصل شامل ؛«کلیاتی در مورد دوره مس و سنگ»،« بررسی شرایط زیست‌محیطی منطقه»، «پیشینه پژوهش‌های باستان‌شناختی و گاه‌نگاری منطقه مورد مطالعه»، «کاوش‌های باستان‌شناختی تپه قشلاق»، «توصیف و تحلیل موارد فرهنگی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناختی تپه قشلاق» ، «مطالعه دیگر مواد فرهنگی قشلاق» ،«تغییرات فرهنگی دوره مس و سنگ دره تالوار در مقایسه با حوضه جنوب دریاچه ارومیه و شرق زاگرس مرکزی»، «تجزیه و تحلیل برآیند سه فصل کاوش باستان‌شناختی در تپه قشلاق» به طرح موضوع می‌پردازد.

در پیشگفتار این کتاب به قلم روح‌الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی آمده است: «در مجموعه کاوش‌های سه فصل در تپه قشلاق توانسته است زوایای تاریک برهمکنش‌ها و تأثیرات فرهنگی حوزه‌های شمال غرب و زاگرس مرکزی را در هزاره‌های پنجم و چهارم بر طرف کند، این محوطه با توجه به تاریخ‌گذاری آن برای گاه‌نگاری منطقه که خلا بزرگی در ادبیات باستان‌شناسی شرق زاگرس مرکزی محسوب می‌شود ارزشمند است.

همچنین بر مبنای فرهنگ مادی، به نظر می‌رسد ساکنان اولیه این محوطه توانسته‌اند شاخه‌ای از مهاجرانی باشند که با حرکت از سمت شمال‌غرب به دامنه‌های شرق زاگرس مرکزی (قشلاق) وارد شده بودند.

گویا اقوامی که آشنا با فرهنگ حسونا بودند در تپه دالما ساکن شده و سپس به سمت نواحی جنوبی‌تر حرکت کرده‌اند، دلیل این مهاجرت شاید افزایش جمعیت و کمبود مراتع بوده باشد که آنها را به حرکت به سمت کوهپایه‌ها و دشت‌های میان‌کوهی مجبور کرده است.

در واقع دره تالوار در طول دوره مس و سنگ توانسته جایگاه و نقش ارتباطی خود را که برگرفته از موقعیت جغرافیایی طبیعی و فرهنگی ویژه آن است در فرایند پیچیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی این بخش از دامنه شرق زاگرس مرکزی ایفا کند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399082782

برچسب‌ها