مرمت خانه تاریخی مفیدیان در بافت تاریخی گرگان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از مرمت خانه تاریخی مفیدیان در بافت تاریخی گرگان (استرآباد) با اعتبار 3میلیارد و 800 میلیون ریال خبر داد.

به گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، احمد تجری امروز چهارشنبه 28 آبان‌ماه 99 در بازدید از بناهای بافت تاریخی گرگان با اعلام این خبر گفت: «خانه مفیدیان از آثار مربوط به دوره قاجاریه است که در حال حاضر با اعتبار 3 میلیارد و 800 میلیون ریال در حال مرمت است.»

او با اشاره به شرح عملیات مرمتی این بنای تاریخی گفت: «استحکام‌بخشی پی و جرز، مرمت کف و اندودها، سامان‌دهی سیستم الکتریکی و مکانیکی بنا، سامان‌دهی سیستم فاضلاب و کانال‌های آبرو، شمع‌کوبی و تقویت پی و مرمت ستون‌های آجری، تیرها و بالشتک‌های چوبی روی ستون‌ها، مرمت پلکان و نرده‌های چوبی، مرمت و بندکشی آجرفرش کف حیاط، مرمت جرزهای خشتی و آجری سرداب و رنگ‌آمیزی درب و پنجره‌های چوبی بنا ازجمله اقدامات اجرایی در مرمت این بنا است.»

تجری خاطرنشان کرد: «خانه تاریخی مفیدیان در 1380/12/25به شماره 5423 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

خانه مفیدیان شامل سه ساختمان با سازه آجری و بندکشی شده و اندود گچی است. ساختمان اصلی مجموعه در جنوب و ساختمان خدمه و مطبخ در شرق به‌صورت دوطبقه و ساختمان شمالی به‌صورت یک طبقه و دارای پوشش شیروانی با چوب و سفال اجرا شده است.

ساختمان جنوبی دارای سه و چهاردری‌های چوبی است که بخش‌هایی از طبقه همکف در دوره پهلوی تغییر کرده است. در زیرکنسول شیروانی این بخش از مجموعه کتیبه‌هایی با خط نستعلیق و نسخ نوشته ‌شده است.


\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 1399082858

برچسب‌ها