بوم‌گردی و تاثیر آن بر اشتغال پایدار

بوم‌گردی یک نگرش خاص و آینده نگرانه، اخلاقی، فرهنگی، انسانی به مقوله گردشگری است.

طبق آخرین تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی اکوتوریسم در سال 2015، اکوتوریسم سفری مسئولانه به جاذبه‌های طبیعی است که در آن گردشگر در کنار استفاده از مواهب طبیعی و لذت بردن از سفر با ویژگی های فرهنگی گذشته و فعلی منطقه آشنا می‌شود و افزون بر رعایت اصول حفظ زیست بوم با حضور و خرید از جوامع محلی، باعث ایجاد فعالیت های سودآور اجتماعی و اقتصادی مردم آن منطقه می شود. براین اساس ضرورت دارد که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محیط هایی با جاذبه های طبیعی همچون روستاها و با معماری بومی و همسو با جاذبه های آن احداث شود.

برهمین اساس و در پاسخ به میل و اشتیاق روبه رشد سفرکردن و علاقه به طبیعت گردی و در راستای حفظ محیط زیست و پایداری زیست‌بوم و فرهنگ مناطق گردشگری، مفهومی نو به نام بوم‌گردی و سفر مسئولانه به طبیعت ظهور پیدا کرده است.

بوم‌گردی بیش از هرچیز یک نوع نگرش خاص و آینده نگرانه و اخلاقی-فرهنگی-انسانی به مقوله گردشگری است. یکی از مهم‌ترین نتایج این نگرش به گردشگری و طبیعت گردی، ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنان بومی منطقه و کسب درآمد برای آنان است که از این طریق ساکنین منطقه ترغیب به حفظ محیط زیست،آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است می‌شوند.

توسعه گردشگری روستایی یکی از مهم ترین بخش‌های صنعت گردشگری است که موجب درآمدزایی و اشتغال پایدار برای روستاییان می‌شود به طوری که راه‌اندازی هر واحد بوم‌گردی برای چهار تا شش نفر اشتغالزایی کرده که این منبع خوبی برای تأمین درآمد پایدار خانواده‌ها شده است.

اشتغال پایدار عامل اصلی توسعه است و ایجاد اشتغال پایدار، روستاها را به مراکز توسعه تبدیل می کند و به همین منظور و در راستای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، راه اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی می تواند مفید باشد.

به این ترتیب بوم‌گردی می تواند در حفظ و پایداری محیط زیست طبیعی و انسانی و همچنین توسعه پایدار تاثیرگذار باشد. همچنین می‌تواند با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد مردم منطقه محسوب شده و از روی آوردن جوامع محلی به راههای دیگر کسب درآمد، مانند فروش زمین های کشاورزی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند.

و در پایان می‌توان اشاره کرد که توسعه بوم‌گردی در احیای آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی، غذاهای محلی، رونق اقتصاد روستا، تلفیق گردشگری کشاورزی نقش بسزایی را ایفا کند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1399082859

برچسب‌ها