روشن شدن کوره‌های سنتی پخت آجر و كاشی در گنبد سلطانيه

سرپرست پايگاه ميراث جهانی گنبد سلطانيه از روشن شدن کوره‌های سنتی پخت آجر و كاشی در گنبد سلطانيه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، حسین عیدانی شنبه 1 آذر ماه گفت: «کوره‌‏های سنتی پخت آجر و کاشی در پايگاه ميراث جهانی از نيمه دوم سال جاری برای دومين بار فعال شدند.»

سرپرست پايگاه ميراث جهانی گنبد سلطانيه با اعلام اين مطلب افزود: «در این مجموعه پنج کارگاه سنتی توليد و پخت آجر و کاشی با قدمت 50 ساله وجود دارد که با توجه به امکانات موجود در هر نوبت 1500 آجر باکیفیت در دو اندازه تولید می‌شود. خوشبختانه با توجه به آموزش‌های استاد شاگردی تمامی مراحل برداشت خاک رس از معدن، تهیه گل ترکیبی و عمل‌آوری، قالب‌گیری، خشک‌کردن و پخت در دمای 1350 درجه به‌صورت هوفمان (آجر ثابت، کوره ثابت) انجام می‌شود.»

عیدانی دليل روشن شدن اين کوره‏‌ها را تأمين آجر و کاشی باکیفیت و استاندارد مورد نیاز در فعاليت‏‌های عمرانی اين مجموعه در ماه‌های آتی دانست و اضافه کرد: «استادکار و نیروهای فنی و باتجربه‌ای در اين امر فعالیت دارند.»

او افزود: «با توجه به فضای محدود کارگاه و کوره‌ها، به‌زودی شرایط مناسبی برای بازدید عموم و گردشگران ایجاد خواهد شد تا علاقه‌مندان و پژوهشگران بتوانند از نزدیک با تمامی مراحل تولید و پخت آجر و کاشی آشنا شوند.»

سرپرست پايگاه ميراث جهانی گنبد سلطانيه بیان کرد: «آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می‌رسد. در ایران بقایای کوره‌های سفال‌پزی و آجرپزی درشوش و تپه سیلک کاشان که تاریخ آن‌ها به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد پیدا شده است. در ایران باستان ساختمان‌های بزرگ و زیبایی بنا شده‌اند که پاره‌ای از آن‌ها هنوز پابرجا هستند. مجموعه گنبد سلطانیه نیز از جمله بناهای فاخر آجری ایران محسوب می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 13990901103623

برچسب‌ها