کتابخانه تاریخی مسجد جامع زنجان بازگشایی شد

معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: «کتابخانه مسجد جامع زنجان پس از ۱۴ سال بازگشایی شد.»

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، مهدی غلامی روز یکشنبه 2 آذر ماه سال 99 گفت: «۸ هزار نسخه خطی دراین کتابخانه وجود دارد و اکنون نیز با ۲۰ هزار نسخه کتاب دارای بخش‌های مختلفی همچون سالن مطالعه، کودک، اینترنت، نشریات و محققان است.»

غلامی افزود: «مرمت مسجد و مدرسه جامع زنجان که درسبزه میدان شهر زنجان واقع شده است از ۱۴ سال پیش آغاز شده بود و در سال‌های مختلف از محل اعتبارات ملی و استانی، مرمت و احیا شد.»

او بیان کرد: «به سبب تخریب كتابخانه، بخشی از ایوان اصلی مسجد سید هم آسیب دیده بود كه توسط کارشناسان اداره كل میراث‌فرهنگی زنجان مرمت شد.»

معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: «در این کتابخانه هم کتاب‌های عمومی و هم کتاب‌های تخصصی ارائه می شود. کتاب‌های تخصصی شامل کتاب‌های علوم حوزوی است که دسته‌بندی شده و در اختیار حوزویان و طلاب قرار خواهند گرفت. نسخ قدیمی کتابخانه بیش از 400 جلد کتاب است که اکثر آنها مربوط به علوم حوزه و علوم دینی است.»

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید مربوط به اوایل دوره قاجار است و در زنجان، جنوب سبزه‌میدان واقع شده است. این اثر با نام «مسجد جامع سید (سلطانی)» در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۲ با شماره ثبت ۱۰۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. این مسجد به‌علت برخورداری از قدمت و ارزش تاریخی، تحت نظارت اداره‌كل میراث‌فرهنگی، مرمت و نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399090221

برچسب‌ها