مکان‌یابی کارخانه قند در جوار چغازنبیل از ابتدا اشکال داشته است

به دنبال انتشار یادداشت مورخ 1399/8/14 با تیتر «پشت خشت‌های باستانی چغازنبیل؟» در روزنامه اعتماد، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جوابیه‌ای را برای این روزنامه ارسال کرده است.

به گزارش میراث آریا، در این جوابیه آمده است:

«جناب آقای الیاس حضرتی

مدیر مسئول محترم روزنامه اعتماد

با سلام و احترام

در پی انتشار یادداشت مورخ 1399/8/14 با تیتر «پشت خشت‌های باستانی چغازنبیل؟» خواهشمند است توضیحات زیر وفق قانون مطبوعات در اسرع وقت، در همان صفحات برای روشنگری افکار عمومی منتشر شود.

از آنجا که ضوابط عرصه و حریم میراث جهانی، قانون لازم‌الاجراست و این ضوابط در سال 1385 به استاندار خوزستان ابلاغ شده، تمام طرح‌های اجرایی و عمرانی پیرامون میراث جهانی باید ضمن استعلام در مرحله اولیه امکان‌سنجی مجوز لازم را کسب کنند.

ضمن این‌که عرصه و حرایم چغازنبیل جزو اراضی ملی کشور است و مطابق ضوابط حرایم آن نیز واگذاری این زمین‌ها به شخص ممنوع است؛ بنابراین هر اقدامی که به واگذاری طولانی‌مدت منجر شود، خلاف قوانین است.

طرح ساخت کارخانه قند فانی‌گستر فاقد مجوزهای اولیه بوده و از آن‌جا که به‌صورت صریح در ضوابط میراث جهانی چغازنبیل، واگذاری دائم یا تسطیح اراضی، ساخت کارخانه و احداث صنایع سنگین ممنوع است، بنابراین از ابتدا مکان‌یابی طرح اشکال داشته است.

به‌علاوه عملیات ساخت کارخانه قند با پیگیری پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، از اردیبهشت سال 98 متوقف است و از آن تاریخ تاکنون هیچ تحرکی دال بر تسطیح یا ساخت و ساز توسط مجری در منطقه صورت نگرفته است.

پس از پیگیری‌های جامع مجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پایگاه میراث جهانی چغازنبیل، در نهایت طی جلسه حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری خوزستان، باتوجه به لزوم احترام به قوانین عرصه و حریم میراث جهانی، استاندار خوزستان دستور جابه‌جایی محل کارخانه قند به خارج از حرایم میراث فرهنگی را صادر کرد؛ علاوه بر این، حرایم میراث جهانی نیز توسط گارد یگان حفاظت مدام پایش می‌شود.

از سوی دیگر میراث جهانی چغازنبیل به واسطه محیط پیرامون و میراث تاریخی‌طبیعی در اطراف آن، شناخته شده و این محیط بکر طبیعی با همه نمودها و مظاهرش جزو ارزش‌های برجسته جهانی شناخته شده این اثر است و تعدی و تعرض به این حرایم و از بین بردن میراث طبیعی همخوان با میراث فرهنگی، خطراتی همچون از بین رفتن همه گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد آنجا خواهد داشت.

محیط طبیعی پیرامون میراث جهانی شهر اونتاش نپریش (چغازنبیل) به‌عنوان منظر متصل به اثر دارای ارزش‌های زیست‌محیطی و تاریخی طبیعی خاص خود است که باید حفظ و نگهداری شود، سازندگان اثر جهانی چغازنبیل از بهترین مکان‌يابی با استفاده منطقی از عوارض طبيعی برای ماندگاری و شکوه هرچه بيشتر مجموعه کوشش کرده‌اند و امروز ما باید با حفاظت از عوارض طبیعی منطقه، این توالی را حفظ کنیم.

از این‌رو سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست برای حفاظت از منطقه که دارای ظرفیت‌های فراوانی همچون جنگل‌های طبیعی کرانه دز، منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع کرانه رودخانه دز و هزاران گونه بکر و در معرض خطر گیاهی و جانوری است، باید به موضوع جابه‌جایی محل کارخانه ورود کنند و از هرگونه خدشه به محیط زیست تاریخی طبیعی محدوده طاقدیس سردارآباد جلوگیری به عمل آورند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399090343

برچسب‌ها