پایگاه ملی حسنلو نقده اثری منحصربه‌فرد در تمدن بشری

منطقه تاریخی حسنلو در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از سال 1382 برای انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.

یکی از درخشان‌ترین تمدن‌های موجود در فلات ایران، تمدن ارزشمند حسنلو است که در 9 کیلومتری شمال‌شرقی نقده بین دهکده‌های امینلو و حسنلو و در 80 کیلومتری ارومیه واقع شده ‌است.

قدمت محوطه تاریخی حسنلو به بیش از ۶ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد، معروف‌ترین اثر باستانی یافت شده از این محل جام طلای حسنلو است که حدود 3000 سال قدمت و 950 گرم وزن دارد.

 این کشف در تاریخ باستان‌شناسی ایران و جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی، دینی و هنری دنیای باستان به شمار می‌رود.

آغاز حفاری از سال 1334

عمدۀ حفاری‏‌های علمی و دامنه‌‏دار این تپه بین سال‏‌های 1334 تا 1355 خورشیدی از سوی هیئت مشترک ایرانی و آمریکایی به سرپرستی پرفسور «رابرت هنری دایسون» از دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است.

در سال‌‏های شروع حفاری، این هیئت اقدام به حفر گمانه‌‏ای در مرکز تپه و تقریباً در پست‌ترین قسمت تپه کرد این گمانه در عمق 18 متری از سطح تپه به خاک بکر و آب رسید.

کشف سکونت انسان از هزاره ششم قبل از میلاد

در این گمانه 10 دوره(طبقۀ) استقراری شناسایی شد که معرّف استقرار و سکونت انسان از هزارۀ ششم قبل از میلاد تا اوایل دورۀ اسلامی بر روی محوطۀ مذکور است.

محوطه باستانی حسنلو با ارايه توالی فرهنگی دشت‌های سولدوز و اشنويه از اواسط دوره نوسنگی به ‌بعد كه در بيشتر موارد قابل اطلاق بر تمام حوزه فرهنگی درياچه اروميه است.

به خاطر يافته‌ها و داشته‌های دوره‌های سوم، چهارم و پنجم خود، ملاک گاه‌نگاری و طبقه‌بندی عصر آهن در بخش اعظم ايران به حساب می‌آيد.

علاوه بر این، تعداد و تنوع آثار به‏ دست ‏آمده از قبیل جام زرین، ساغر نقره، پلاک‏های سینه، انواع اشیای سفالی، استخوانی و مفرغی و همچنین معماری آنکه قدیمی‏ترین تالارهای ستوندار ایران را شامل می‏‌شود، این محوطه را تبدیل به یک اثر منحصر به فرد کرده است.

کشف بیش از 14هزار اثر باستانی

در اثر کاوش‏‌های صورت‌‏گرفته، بيش از چهارده هزار اثر باستانی از حسنلو به دست آمده كه مهم‌ترين آن‌ها جام زرين حسنلو بوده که کشف این جام رازها و شگفتی‌های بسیاری در مورد تمدن بشری در روزگاران گذشته را آشکار کرده است.

به همین دلیل این جام به‌ مثابه شاهكار نبوغ خلاقانه بشر، گواه و شاهدی استثنايی بر تمدن بسيار عظيمی است كه در دشت سولدوز شكل گرفته بوده است.

منطقه تاریخی حسنلو در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از سال 1382 برای انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده و یکی از آثار مهم گردشگری آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و همه روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی  از این مجموعه ارزشمند هستیم.

افتتاح موزه اختصاصی منطقه تاریخی حسنلو

موزه اختصاصی این پایگاه در سال 1392 در محل پایگاه ملی منطقه تاریخی حسنلو افتتاح شد این موزه جزو موزه‌های باستان شناسی استان آذربایجان‌غربی است که 122 قلم از اشیای تاریخی مکشوفه از تپه حسنلو و نیز سایر تپه‌های تاریخی دشت سولدوز که میراث تمدن ارزشمند ایران باستان و آذربایجان را نشان می‌دهند را در خود جای داده است.

این موزه حدود 200 مترمربع( 10*20 متر ) مساحت دازد و در یک طبقه احداث شده است و محل نمایش اشیای تاریخی از قبیل ظروف سفالی مختلف، اشیای استخوانی، شیرهای برنزی، ابزارآلات جنگی مفرغی، دهانه‌های اسب، زیورآلات، ابزارآلات سنگی، مولاژ آثار مهم از قبیل جام زرین، پلاک‌های سینه ،تابلوهای عکس از محوطه و ... است.

* گزارش از حسن شیری، مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده

انتهای پیام/

کد خبر 1399090432

برچسب‌ها