موزه‌ها به موزه می‌پیوندند

امروزه شی‌ء‌محور بودن آثار به‌نمایش‌در‌آمده در موزه‌ها، باعث شده که مخاطبان اندک شوند و ضروری است که تجدیدنظری در طرح و محتوای موزه‌ها، صورت پذیرد. بی‌دلیل نیست که اخیراً، ایکوم در تعریف خود از موزه‌ها، تأمل دارد.

پیشرفت فنّاوری و ارتباطات به‌قدری سریع است که برای انجام بسیاری از امور،  خیلی زود،  دیر می‌شود، و همین امر سبب تغییر سلیقه بازدیدکنندگان از موزه‌ها شده است.

موزه‌های سلفی

عمر شکل‌گیری این موزه‌ها را باید مرهون بروز و ظهور دوربین‌های دیجیتالی دانست، آنچه باید موردتوجه قرار گیرد،  برآیند عکاسی و بازتاب آن در جامعه است حال با دوربین‌های پیشرفته و حرفه‌ای و چه با دوربین عکاسی یک تلفن همراه، قاطعانه می‌توان گفت که عکس گویاترین رسانه در معرفی یک موزه است و بعضاً به‌تنهایی یک رسانه مؤثر و تأثیرگذار است و عکاسی سلفی به جذابیت‌های آن افزوده است.

ایجاد موزه‌های سلفی در دنیا،  پدیده نوظهوری است که مدیون ساخت تلفن همراه دارای دوربین است، این موزه‌ها،  موضوع‌های متنوعی دارند، موزه سلفی لس‌آنجلس یک عکس هوایی و مجسمه‌های هیجان‌انگیزی برای سلفی گرفتن طراحی کرده است، موزه سلفی نیویورک آثار و شاهکارهای نقاشی همچون «ونسان ونگوگ» و«کلود مونه» را دستمایه کار خود قرار داده است.

موزه سلفی دبی در چندین حوزه مانند شکوفه‌های گیلاس، شکلات، طرح‌های سه‌بعدی و خطای دید را سوژه عکاسی سلفی قرار داده و سالن‌های ویژه‌ای برای عکاسی زوج‌های جوان و جشن تولد در نظر گرفته و حتی عکاسان حرفه‌ای را هم به کار گمارده که از بازدیدکنندگان عکس بگیرند.

هم‌چنین موزه سلفی کوالای مالزی،  طراحی و آرایه‌های زیبا همراه با تم کاپ کیک،  بستنی خوشمزه و چای مخصوص،  و ابزار تشویقی و تخفیف خرید آنلاین برای بازدیدکنندگان خود، در نظر گرفته است.

در دیگر موزه‌های سلفی در دنیا در ارمنستان،  میامی آمریکا،  مجارستان،  صربستان،  لهستان، اسکاتلند و... به اشکال مختلف از جمله ساخت و نمایش فیلم، پویانمایی‌های ماجراجویانه ویژه کودکان و نوجوانان، علاقه‌مندان خود را به بازدید از این موزه‌ها، ترغیب می‌کنند.

پیام‌رسان پرمخاطب اینستاگرام که روزانه صدها هزار عکس از سوی کاربران خود، ردوبدل می‌کند هم از قافله عقب نمانده و موزه سلفی اینستاگرامی را در دستور کار خود قرار داده است. البته عکاسی از موزه‌ها و خصوصاً سلفی گرفتن،  بهترین روش معرفی است  ولی در بعضی موارد می‌تواند به آثار موزه‌ای آسیب برساند.

نورهای مضر و پرتوافکن و رفت‌وآمد مابین و کنار آثار موزه‌ای،  در صورت عدم رعایت اصول عکاسی و آداب بازدید از موزه،  به آثار آسیب خواهد رساند و به همین دلیل بعضی از موزه‌ها، به‌درستی از گرفتن عکس‌های سلفی ممانعت می‌کنند.

ولی این سؤال همچنان مطرح است که بیشتر  این موزه‌هایی که نام‌برده شد،  ظاهراً  شبیه یک استودیوی پیشرفته عکاسی هستند و این‌که چطور موفق به ارسال محتوا و مفهوم موزه خود خواهند بود،  جای تحقیق و پژوهش بیشتری است و به همین دلیل ضرورت بیشتری در تعریف موزه و با توجه به سلیقه بازدیدکنندگان وجود خواهد داشت.

بسیاری از موضوعات دیگر  که از حوصله این یادداشت خارج است و در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا (کووید 19) که موزه‌ها را به تعطیلی کشانده و طرح  و محتوا و مفهوم موزه‌ها در دوران نامعلوم وجود کرونا و پساکرونا، پیش‌بینی‌شده تا شاهد به موزه پیوستن موزه‌ها نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 139909046804

برچسب‌ها