گردشگری ایسلند، متاعی اختصاصی برای ازمابهتران

ایسلند فقط در صورتی به گردشگران خارجی مجوز ورود می‌دهد که بتوانند تأثیری بر اقتصاد گردشگری این کشور بگذارند، به این ترتیب فقط ثروتمندانی که تمایل به پرداخت هزینه بالا برای گردشگری دارند، اجازه ورود به این کشور اروپایی را پیدا می‌کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از پیپل، سال گذشته عواید گردشگری حدود 42 درصد از اقتصاد ایسلند را تشکیل می‌داد، در حالی که این کشور سعی کرده بود از محدودیت‌های اعمال‌شده به خاطر ویروس کرونا نهایت استفاده را ببرد و 12 میلیون دلار برای بهبود دادن جاده‌ها و اماکن گردشگری هزینه کرده بود، حالا نگران است که مبادا بخش گردشگری‌اش نتواند بعد از یک رکود 79 درصدی، به درآمدزایی دوران قبلش برسد.

به این ترتیب، ایسلند برنامه ویزای بلندمدت خود را از ناحیه شینگن فراتر برده است. (مرزهای شینگن به روی دارندگان پاسپورت آمریکایی بسته شده است.) حالا این کشور علاوه بر امریکایی‌ها، به شهروندان سایر کشورها هم مجوز اقامت شش‌ماهه با ویزای کار در ایسلند می‌دهد که با سیاست‌های تازه دولت این کشور هم‌خوانی دارد.اما یک شرط مهم هم برای اعطای این ویزا در نظر گرفته شده است: «برای اخذ مجوز اقامت بلندمدت‌ (شش ماهه)، شخص موردنظر باید ثابت کند با یک شرکت خارجی رابطه کاری دارد (یا ثابت کند در کشوری که اقامتِ دائمی­ آن را داراست، خوداشتغالی دارد) و نیازمندی‌های درآمدی و بیمه سلامت را برآورده کند.»

بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، این آستانه درآمد برابر با ماهانه 7360 دلار یا سالانه 88 هزار دلار است.

عضو سابق پارلمان ایسلند، آستا گوردون هلگادوتیر، عنوان می‌کند: «به نظرم ایده اصلی پشت این محدودیت‌ها جذبِ متخصصان حرفه‌ای و دارای درآمد بالا از سیلیکون ولی یا سانفرانسیسکو است تا پولشان را اینجا خرج کنند، نه در آمریکا.»

بر اساس این گزارش، ظاهرا مسئولان ایسلند امیدوارند این گردشگران بلندمدت بتوانند موتور اقتصاد گردشگری را با رزرو هتل‌ها و هزینه کردن در رستوران‌ها و سفر به مناطق تفریحی و گردشگری راه بیندازند. هزینه زندگی در ایسلند همیشه بالا بوده است و این کشور پیش از این هم مقصدی برای گردشگران ثروتمند به شمار می‌رفت. مثلا هزینه یک شب اقامت در یکی از هتل‌های این کشور 1300 دلار بوده است.

ایسلند با جمعیتی کمتر از 400 هزار نفر بر اساس آخرین گزارش‌ها فقط 5300 مورد ابتلا به کرونا داشته است که از این میان 26 نفر فوت کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 13990905223074

برچسب‌ها