برج بزرگ جنوب شرقی ارگ سلطانیه سامان‌دهی و خواناسازی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از سامان‌دهی و خواناسازی برج بزرگ جنوب شرقی ارگ سلطانیه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند روز شنبه 8 آذر ماه با اعلام این خبر گفت: «برج بزرگ در گوشه جنوب شرقی بارو و حصار ارگ سلطانیه سامان‌دهی و خواناسازی می‌شود که به دلیل ساختار و ریخت‌شناسی در تراش سنگ، متفاوت و دارای اهمیت است.»

او افزود: «در این راستا با توجه به نظر کارشناسی و مشخص بودن پلان اصلی، عملیات برچیدن آجرها و جایگزین کردن سنگ متناسب با دیگر برج‌ها و حصار برای سامان‌دهی و خواناسازی در دستور کار قرار گرفته است.»

ارجمند بیان کرد: «در بررسی‌های صورت‌گرفته، ردیف بالایی سنگ‌های موجود در این برج، چند نمونه سنگ تزیینی و طرح‌دار وجود دارد که نمونه‌های آن را در هیچ قسمت از حصار و برج‌های ارگ مشاهده نشده است. این موضوع انگیزه‌ای شد که سامان‌دهی و خواناسازی این برج در اولویت قرار گیرد.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: «استادکاران کارگاه سنگ‌تراشی گنبد سلطانیه با دقت بسیار و رعایت الگو به تراش و تولید سنگ‌های تزیینی مورد نظر پرداختند تا در ادامه کار سنگ‌های تولیدی با دقت در محل خود قرار گیرند.»

ارجمند افزود: «بخش پژوهشی این پایگاه‌ها به دنبال بررسی علل این نوع تفاوت در سنگ‌های تزیینی به کار رفته در این برج­‌ها است.»

ارگ سلطانیه دارای فرم مستطیلی بوده که با اختلاف بسیار اندک به فرم مربع می‌رسد. ابعاد این مربع‌مستطیل از شمال به جنوب 319 متر و از شرق به غرب 295 متر است. مساحت داخل ارگ نزدیک به 10هزار مترمربع است که با قواره‌های بزرگ سنگی با ارتفاع 3 متر محصورشده است و مجموعاً دارای 16 برج سنگی است که 4 برج آن بزرگ و 12 برج دیگر کوچک‌ترند. در مرکز جبهه شمالی و جنوبی دو شکستگی (معبر) وجود دارد که دروازه‌های شمالی و جنوبی را تشکیل می‌دهند. برج مورد اشاره در قسمت جنوب شرقی ارگ قرار گرفته است که در دوره‌های قبل قسمتی از آن با آجر چیده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399090822

برچسب‌ها