گنجینه موسیقی جلفای نو در اصفهان

محله جلفای اصفهان از حدود 400 سال قبل تا کنون محور تحولات فرهنگی گوناگونی بوده که بخش‌هایی از آن در قالب موزه، پذیرای گردشگرانی است که به قصد آگاهی از این تحولات فرهنگی به اصفهان سفر می‌کنند.

در حال حاضر، محله قدیمی جلفای نو اصفهان که از نظر سیمای شهری و شهرسازی دارای طراحی منطقی و دقیق است، از بهترین محله‌های اصفهان از منظر فرهنگی و شهرسازی محسوب می‌شود، خصوصا آن‌که این محله در ساحل زیبای زاینده‌رود قرار گرفته و این ویژگی، خود از نقاط قوت این منطقه در زمینه ایجاد محور گردشگری به حساب می‌آید.

در محله‌ جلفای نو گردشگران می‌توانند به‌صورت پیاده، در این منطقه‌ زیبا و تاریخی تردد و از کلیساها، بازار و میدان‌ها بازدید کنند، که این امر علاوه بر سودآوری و کسب منافع اقتصادی برای مردم محلی، باعث ایجاد تعامل فرهنگی میان جامعه‌ کوچک میزبان و انبوه گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

به‌منظور رونق و توسعه اقتصادی و حفظ فرهنگ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی محله جلفا، شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب ایران بر آن شده است باری دیگر گام مثبتی در این راستا بردارد و این بار در یکی از خانه‌های قدیمی جلفا متعلق به سده 19 میلادی، مرکزی با محوریت هنر موسیقی ارامنه احداث کند.

آن‌گونه که از بررسی تاریخ هنر موسیقی بر می‌آید ارامنه نقش بسزایی در گسترش موسیقی مدرن و ورود موسیقی کلاسیک جهان به ایران داشتند، در واقع ارامنه به‌دلیل سفرهای بسیار و نگاه وسیع خود توانسته‌اند آنچه در عرصه موسیقی جهان در حال رخ دادن بود را در 400 سال پیش تا کنون به ایران آورده و با مردم کشورشان، ایران، سهیم شوند. هنرمندان موسیقی ارمنه از بنیان‌گذاران و مشارکت کنندگان مهم موسیقی پاپ ایران نیز محسوب می‌شوند، این ستارگان موسیقی فارغ از زادگاهشان در سراسر ایران آثار ماندگاری خلق کرده‌اند.

ارامنه در کنار اجرا، تدریس و جمع‌آوری موسیقی فولکلور ایرانی، در شاخه‌های دیگر این هنر مانند ساخت سازهای ارزشمند و یا تربیت اساتید ارزشمند هنر موسیقی همچون "هوانس آبکاریان" معروف به "یحیی" نیز نقش چشم‌گیری داشته و خدمات ارزنده‌ای به موسیقی ایران ارائه کرده‌اند. بنابراین تاسیس "گنجینه‌ موسیقی ارمنیان جلفای نو" برای دوستداران موسیقی و جامعه ارمنی نه فقط لازم، حتی می‌توان گفت ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به نکات ذکر شده و نقش ارامنه در ادامه حیات فرهنگی و تمدنی مردم ایران و به ویژه اصفهان، از اهداف شکل‌گیری گنجینه موسیقی جلفای اصفهان و همچنین مرکز موسیقی ارمنیان در جلفای اصفهان می‌توان به گسترش صنعت گردشگری در اصفهان به خصوص جلفای نو، معرفی دقیق و مدون تاریخ موسیقی ارمنیان، معرفی نقش موسیقی در فرهنگ ارمنیان جلفای نو، معرفی نقش و تاثیر موسیقی در مراسم مذهبی ارمنیان، تعریف کارکرد جدید و مناسب برای بناهای قدیمی جلفا به‌منظور حفاظت از این بناهای ارزشمند تاریخی و ایجاد مکانی مناسب برای پژوهش تخصصی در زمینه هنر موسیقی اشاره کرد.

بنایی که این مرکز به زودی در آن شروع به فعالیت خواهد کرد در سال 1325 خورشیدی از سوی بانو "یغی سابت آبراهامیان" و فرزندانش به یاد همسر و پدر مرحومشان، "آرام آبراهامیان" که او نیز از نیکوکاران معروف جلفایی بوده، با مبلغ 500هزار ریال به منظور نگهداری از کودکان بی سرپرست جلفا خریداری شده بود.

خوشبختانه از سال 1372 به دلیل نبود کودکان بی‌سرپرست، ساختمان مذکور بلااستفاده باقی مانده بود، بنابراین به پیشنهاد شورای خلیفه‌گری جلفا اصفهان، این بنا به آموزشگاه موسیقی تغییر کاربری داده و هم زمان با برگزاری کلاس‌های آموزشی موسیقی، گروه‌های کر "کمیتاس" و "داتو" ارمنیان جلفا در آن مکان به تمرین می‌پردازند، با آغاز عملیات مرمت این اثر ارزشمند تاریخی امید می‌رود تا پایان سال 99 گنجینه (موزه) موسیقی جلفای اصفهان در این بنای تاریخی راه‌اندازی شود.

 

* گزارش از زویا خاچاطور کارشناس گردشگری و میراث‌فرهنگی استان اصفهان

انتهای پیام/

کد خبر 13990916496429

برچسب‌ها