برگزاری سومین نشست تدوین سند جامع پدافند غیرعامل وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

سومین نشست تدوین سند جامع پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با موضوع «محیط‌شناسی بیرونی وزارتخانه و تهدیدات» با حضور اعضا ستادی به‌شکل حضوری، اعضای مراکز استانی به‌شکل مجازی و مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر روز دوشنبه 17 آذر 99 در کاخ نیاوران برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مهدی نوری مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر در این نشست  با تفکیک تهدیدات وزارتخانه به دو بخش برون‌مرزی و درون‌مرزی، تهدید را برآیند وضعیتی عنوان کرد كه عوامل محیطی بر خلاف خواسته ما و خارج از كنترل عمل می‌كنند و از این منظر روند امور مطلوب نبوده و احتمال آشفتگی، خطر یا زیان برای افراد وجود خواهد داشت.

او عوامل متعدد مانند وجود سیاست‌­ها، قوانین، مسئولی‌ت­ها و... در کشور را از جمله تهدیدهایی عنوان کرد که موجب تداخل­‌های عملکردی می‌شود.

 به گفته نوری رفتارهای اجتماعی، عدم همکاری­‌های سازمانی و ... از جمله تهدیدهای درون‌مرزی به‌شمار می‌روند.

او در ادامه به بررسی موضوع ابعاد تهدیدها پرداخت و تصریح کرد: «این ابعاد شامل مجموعه‌ای از عـوامـل است که بر رسالت و اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌‌‌‌‌‌دستی تأثیر می‌گذارد و از عملکرد وزارتخانه نیز کـم ‌و‌ بـیـش تأثیر مـی‌پـذیـرد، ولی وزارتخانه کنترل چندانی بر آن‌ها ندارد.»

مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر همچنین با معرفی انواع تهدیدهای اجتماعی‌فرهنگی، اقتصادی، سیاسی (سیاست‌گذاری)، نظامی و فناورانه به چگونگی فرآیند تدوین سند راهبردی براساس مدل سوات پرداخت.

تهدیدهای هوایی، پهباد و ریزپرنده­‌ها، تهدیدهای زمینی، تهدیدهای شیمیایی، میکروبی، تهدیدهای دریاپایه، تهدیدهای تروریستی، تهدیدهای بیولوژیک و .... از جمله موارد مورد بحث و بررسی در این نشست بود.

تجهیز موزه‌ها به تجهیزات الکترونیکی حفاظتی به‌روز، آموزش نیروهای متخصص و آموزش‌های عمومی،  امنیت سایبری، امنیت بانک‌های اطلاعاتی، حک و سرقت اطلاعاتی، مقاوم‌سازی در مقابل آسیب‌های پیش‌بینی نشده، توجه به هنرهای سنتی، تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی و ... از جمله موارد مطرح شده از سوی  اعضای حاضر و نمایندگان مراکز استانی بود که به شکل مجازی در این نشست شرکت کرده بودند.  

انتهای پیام/

کد خبر 1399091862

برچسب‌ها