۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر 13990919211397

عکاس:محمد شجاعی

موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان

موزه و کتابخانه زرتشتیان کرمان در سال 1362 خورشیدی بنیانگذاری و موزه مردم شناسی زرتشتیان در تاریخ دهم تیرماه 1384 خورشیدی همزمان با جشن تیرگان به طور رسمی توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افتتاح شد . این موزه در مجموعه آتشکده زرتشتیان کرمان، واقع در خیابان برزوآمیغی قرار دارد که توسط انجمن زرتشتیان این استان اداره می شود .

در این مکان اشیاء گوناگونی به نمایش گذاشته شده که بیانگر فرهنگ و آداب و سنن زرتشتیان است . نمونه ای از این اشیاء وقفنامه سنگی آتشکده قدیم کرمان به تاریخ 1014 یزدگردی ( 1024 خورشیدی) و کتاب دست نویس یسنا (مهمترین بخش از کتاب اوستا می باشد که نوشته های اشوزرتشت بخشی از آن است) با قدمت بیشتر از دویست سال و آتشدان دستی با تاریخ حک شده 1207 می باشد که افزون برآنها، انواع آتشدان، روغن سوز، پیه سوزو چراغ لاله بخشی از این موزه را به خود اختصاص داده است. لباس های زنانه با قدمت 50 تا 150 سال گویای پوشش مناسب زنان زرتشتی بوده و مخنا ( مقنعه )، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوار گلدوزی شده در این قسمت از موزه جای داده شده است.

در بخش سفره های آیینی، سفره های نوروزی، گهنبار، گواه گیری (ازدواج)، سدره پوشی و درگذشتگان به نمایش گذاشته شده است.

از دیگر بخشهای موزه قسمت عکس و اسناد است که در این جایگاه عکسهایی از انجمن های قدیم زرتشتیان کرمان و رفسنجان دیده می شود.

برچسب‌ها