دبیرستان رودکی هفتکل موزه فرهنگ و مردم‌شناسی خواهد شد

هیئتی از مدیران ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دعوت نماینده مردم اندیکا، لالی، هفتکل و مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، پایان هفته گذشته از شهرستان هفتکل دیدن کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، این هیئت که متشکل از فرهاد غلامعلی فلاح مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، سیدهادی احمدی‌روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، عظیمی‌پناه معاون مدیرکل حقوقی و املاک و سیدمحمدکاظم خلدی‌نسب مشاور معاون گردشگری کشور بود، پس از ورود به هفتکل در جلسه‌ای در محل فرمانداری شهرستان شرکت کرد.

 در این نشست سیدعابدین طباطبایی فرماندار هفتکل به‌صورت جامع تاریخچه‌ای از این شهرستان و ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کرد.

سیدحکمت‌الله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که گلیم هفتکل به‌عنوان یک اثر ناملموس به ثبت ملی رسیده است، پیشنهاد داد این شهرستان به‌عنوان شهر ملی گلیم ثبت و معرفی شود.

 هیئت اعزامی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور پس از این جلسه از دبیرستان رودکی بازدید کرد.

 افشین یوسفی مدیر آموزش و پرورش شهرستان در این بازدید ضمن بیان توضیحاتی در خصوص خدمات ارزنده دبیرستان در راستای ترویج دانش به مردم هفتکل و شهرهای اطراف، قسمت‌های مختلف بنای قدیمی این دبیرستان را به بازدیدکنندگان نشان داد.

در پی بازدید این هیئت از دبیرستان رودکی، مقرر شد اداره آموزش و پرورش هفتکل قسمتی از بنا که تاریخی است را به‌منظور احداث موزه فرهنگ و ادب و موزه مردم‌شناسی در اختیار اداره شهرستان قرار دهد.

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور نیز قول مساعد داد تا در صورت همراهی مسئولان و فرآهم شدن شرایط، تا پایان دولت مساعدت لازم را در راستای ایجاد موزه در محل دبیرستان فراهم کند.

حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی‌ که با مشارکت اداره امور عشایر در محل ساختمان اداره هفتکل برپا شده است از دیگر برنامه‌های هیئت اعزامی بود.

صنعتگران هفتکلی در این بازدید، هنر دستان خود را به نمایش گذاشتند که تحسین مهمانان را به همراه داشت.

غلامعلی‌فلاح مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور نیز قول مساعد داد تا در خصوص ارائه آموزش‌های نوین و رنگ‌شناسی به صنعتگران و نیز گرفتن تخفیف در قیمت تمام‌ شده مواد اولیه در راستای ارتقای کیفیت محصولات آنان همکاری لازم را انجام دهد.

هیئت اعزامی از تهران در ادامه سفر خود از سینمای تاریخی «آزادی» نیز بازدید کرد که طی آن مقرر شد تدبیری در راستای تملک و حفظ این بنای تاریخی‌فرهنگی اندیشیده شود.

علیرضا ورناصری نماینده مردم اندیکا، لالی، هفتکل و مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدیدها از هیئت اعزامی درخواست کرد تمام مشاهدات خود را به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتقال داده و اقدامات لازم  را برای ثبت جهانی دو شهر هفتکل و مسجدسلیمان انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399092250

برچسب‌ها