تأیید گزارش ادواری 2 پرونده میراث جهانی ناملموس در خطر ایران

گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص دو پرونده \"نقالی\" و \"مهارت سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس\" عصر روز سه‌شنبه 25 آذر 99 مورد تأیید اعضای پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین الدول میراث‌فرهنگی ناملموس روز دوشنبه 24 آذر 99 به میزبانی جامائیکا آغاز به کار کرد و به مدت 6 روز تا 29 آذر 99 (14 تا 19 دسامبر 2020) هر روز به صورت آنلاین از ساعت 4 تا 7 بعدازظهر برگزار می‌شود.

در روز دوم برگزاری این اجلاس، گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص این دو پرونده که در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری ثبت شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور امروز سه‌شنبه 25 آذر 99 که به شکل مجازی در این اجلاس شرکت کرده بود، ضمن تشکر از دبیرخانه این اجلاس برای برگزاری موفق این رویداد بزرگ به شکل مجازی گفت: «ایران مفتخر است که موفق شده از نقالی به عنوان یک عنصر بسیار ارزشمند ایرانی پاسداری کند و به این کار ادامه خواهد داد. از تمامی سمن‌ها، فعالان میراث‌فرهنگی ناملموس، نقال‌ها و تمامی نهادهای فرهنگی وابسته و مربوطه تشکر می‌کنم.»

او در خصوص پرونده مهارت سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس گفت: «با این کمیته کاملا موافق هستم که باید به تاثیر گردشگری در پاسداری از میراث ناملموس این عنصر ارزشمند توجه بسیار داشت، ما هم توجه بسیاری به این موضوع خاص داریم و خواهیم داشت. همچنین از تمامی ناخدایان، ملاحان، سمن‌ها‌ و شهرداران بنادر ایرانی در شمال سواحل خلیج فارس تشکر می‌کنم.»

پس از سخنان معاون میراث‌فرهنگی کشور، گزارش ادواری ایران، مورد تأیید اعضای کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس قرار گرفت.

در طول برگزاری این اجلاس مجازی صلاحیت 42 پرونده نامزد قرارگیری در فهرست معرف میراث‌ جهانی ناملموس یونسکو از سوی 24 عضو کمیته میراث ناملموس یونسکو مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این 42 پرونده از سوی 49 کشور ارائه شده است که تعدادی از آن‌ها به صورت مشترک با کشورهای دیگر است.

در این اجلاس، ایران چهار پرونده «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» را به صورت مشترک با ارمنستان، «جشن مهرگان» به صورت مشترک با تاجیکستان، «هنر مینیاتور» به صورت مشترک با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان و «هنر ساختن و نواختن عود» به صورت مشترک با سوریه را ارائه کرده و قرار است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 26 و 27 آذر 99 مورد بررسی اعضای کمیته قرار بگیرد.

کشورهای سوئیس و فرانسه، امارات متحده عربی و عمان، الجزایر، موریتانی، مراکش و تونس، چین و مالزی، فرانسه و بلژیک، اندونزی و مالزی، ایتالیا و فرانسه، قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه، مالاوی و زیمباوه، لهستان و بلاروس، عربستان و کویت از جمله کشورهایی هستند که با پرونده های مشترک در این اجلاس شرکت کرده‌اند.

درپانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس همچنین چهار پیشنهاد برای ثبت اقدامات پاسدارانه خوب از عنصرهای فرهنگی ناملموس کشورهای البانی، فرانسه و یونان و یک پیشنهاد مشترک از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه ، نروژ و سوئیس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در طول برگزاری این اجلاس همچنین درخواست کمک بین‌المللی از صندوق میراث‌فرهنگی ناملموس کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، مالاوی و مصر توسطه کمیته میراث ناملموس بررسی خواهد شد.

کمیته داوری این اجلاس با حضور نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، بوتسوانا، برزیل، کامرون، چین، ساحل عاج، چک، جیبوتی، جامائیکا، ژاپن، قزاقستان، کویت، مراکش، هلند، پاناما، پرو، لهستان، جمهوری کره، رواندا، عربستان سعودی، سریلانکا، سوئد، سوئیس و توگو است.

انتهای پیام/

کد خبر 13990925755778

برچسب‌ها