صنایع‌دستی، برندی برای توسعه اقتصاد بوشهر

بندر بوشهر در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس قرار دارد. سواحل زیبا آثار تاریخی، نیروگاه اتمی، تاسیسات پارس جنوبی منطقه گازی کشور، نخلستان‌های وسیع و جاذبه‌های گردشگری زیبا، استان بوشهر را به بندری گردشگر پذیر تبدیل کرده است.

یکی از مهم‌ترین صنایع برای کسب درآمد در شهرستان‌های بوشهر، صنایع‌دستی است که نقش مهمی در زندگی روستاییان دارد. روستاییان از طریق ابزارهایی که در دسترس دارند، مشغول به ساخت صنایع زیبا و کاربردی هستند، که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

لنج‌سازی
 این صنعت در استان بوشهر نماد کار و زندگی بوده که برای صید و صیادی استفاده می‌شود لنج‌های سنتی با الوار چوب ساج ساخته می‌شود، که در اصطلاح محلی به سازنده لنج گلاف می‌گویند. کارگاه لنج‌سازی در استان یکی از مهمترین جاذبه‌های دیدنی برای هر گردشگر است. شهرستان دیر، تنگستان از مهمترین مراکز لنج‌سازی در بوشهر است.

صنایع دریایی

صنایع دریایی از رشته‌های بومی استان بوشهر است که به دلیل دسترسی فراوان به مواد اولیه مورد نیاز در کنار سواحل  دریا از رونق بالایی برخوردار است. محصولات تولید شده در این بخش شامل قاب آینه، جعبه دستمال کاغذی تزیین شده با صدف، تابلوهای تزیینی زیبای ساخته شده با صدف‌های برش خورده، تابلوهای تزیینی زیبا، عروسک، زیورآلات صدفی و آویزهای تزئینی است، تولیدات کارگاه‌ها صنایع دریایی بوشهر در سایر استان‌های کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به فروش می‌رسد. شهرستان‌های بوشهر، گناوه، کنگان دیر و جزایر اطراف از مراکز اصلی تولید صنایع‌دستی دریایی استان بوشهر هستند.

عبابافی 

پارچه عبا از محصولات منحصر به‌ فرد نساجی سنتی از رشته‌های بومی صنایع‌دستی استان بوشهر است که از پشم و کرک شتر بافته می‌شود و به دلیل ثبات رنگ آن جزو بهترین و مرغوب‌ترین نوع عبای تولید شده در کشور است. پارچه بافته شده با توجه به رنگ پشم تابیده شده به رنگ‌های مشکی، سفید و حنایی است. این محصولات علاوه بر بازار داخلی از استقبال خوبی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برخوردار بوده و تمام عباهای تولید شده در سال از قبل پیش فروش می‌شود. در حال حاضر روستاهای کردوان علیا و سفلی از شهرستان دشتی در رشته عبابافی فعال هستند.

گلیم‌بافی

گلیم‌بافی با نقوش متنوع هندسی، دارای رنگ‌های زیبا و شاد یکی از شاخص‌ترین تولیدات صنایع‌دستی خانگی استان بوشهر بوده که اغلب به وسیله زنان و دختران در مناطق روستایی بافته می‌شود. محصولات بافته شده معمولاً به صورت کلی و پیش فروش برای ارائه در بازارهای داخلی به تجار فعال در این بخش واگذار می‌شود. برخی از شرکت‌های تعاونی‌ای فعال در تولید گلیم نیز محصولات خود را برای فروش در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کنند. نقشه‌های مورد استفاده در بافت گلیم عبارتند از حوض، دانه بیگی، آیینه گل، خراسانی، آغاجاری، تهرانی و چنگ. مراکز مهم تولید گلیم در استان بوشهر، روستاهای طسوج، سرمک، حناشور، اژدر خواب، ممریز، سنا، درویشی، شنبه، چاهگاه و بن بید از توابع دشتی هستند.

حصیربافی

یکی دیگر از محصولات اصلی صنایع‌دستی استان بوشهر حصیربافی است که به دلیل فراوانی برگ و الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو از دیرباز در این استان رایج بوده است. فراوانی مواد اولیه مورد نیاز و کاربرد گسترده محصولات حصیری موجب افزایش بازدهی اقتصادی و تولید محصولات حصیری شده است، محصولات حصیری که در روستاهای استان بوشهر تولید می‌شود عبارت است از از تویزه یا جانانی، کلاه حصیری، زیر قابلمه، بادبزن، سبد خرما، کوه یا ترازو. شهرستان گناوه، دشتی، دشتستان و کنگان از مراکز مهم تولید حصیر در استان بوشهر هستند.

گبه‌بافی

گبه‌بافی یکی از مهم‌ترین دست بافته‌های استان بوشهر است که از شهرت جهانی برخوردار بوده و با استفاده از پشم گوسفند به دو شکل خود رنگ و رنگی بر روی دارهای افقی بافته می‌شود. گبه خود دارای رنگ طبیعی پشم بوده و در رنگ‌های کرم، سفید، مشکی، قهوه ای و شکلاتی بافته می‌شود، مراکز اصلی تولید گبه روستای شول از توابع شهرستان گناوه است، در بافت گبه رنگی بافنده از طبیعت اطراف خود الهام گرفته زندگی و آرزوهای خود را در بافت گبه روایت می‌کند. مهمترین نقوش گبه عبارتند از شیری، خشتی، حوض، گبه، گل گبه، گوزن چهار فصل، ابرش و نقش آهو.

* گزارش از وحید امیری، کارشناس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوشهر

انتهای پیام/

کد خبر 1399092647249

برچسب‌ها