۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر 1399092922

روستای تاریخی گنزق در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده است.

روستای تاریخی گنزق در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده است. این روستا قدمتی دیرینه دارد و از قدیم راه ارتباطی سرعین به اردبیل به شمار می رفته و غارها و دخمه‌های تاریخی و زیرزمینی آن از گذشته تاکنون مورد توجه گردشگران به ویژه توریست های خارجی قرار داشته است.
 روستای کوهستانی گنزق بافتی متراکم، طرحی منظم و الگوی شطرنجی دارد. خانه‌های صخره‌ای و زیرزمینی که ابعاد متنوع و استقراری ناهمگون دارند. از ویژگی های اصلی این روستا به شمار می‌روند برخی از این خانه‌ها دارای روزنه و نورگیر استوانه ای و برخی دیگر دایره ای شکل و یا غیر هندسی هستند.
در این خانه های صخره ای طاقچه هایی با طاق‌های قوسی یا کنده کاری  تعبیه شده است. نمونه نزدیک به این نوع خانه‌ها را می‌توان در بافت سنتی روستای میمند در استان کرمان دید.
غارهای دستکند گنزق در سراشیبی تپه ای به صورت زیرزمینی و با اشکال مختلف حفاری شدند و جنس این غارها از سنگهای رسوبی و ماسه فشرده است.
 براساس یافته‌های باستان شناسان، قدمت غار های دستکند گنزق، هزاره اول قبل از میلاد است که به دو قسمت یکی بر روی بستر تپه طبیعی و دیگری به صورت پراکنده در دامنه و داخل روستای قدیم گنزق واقع شده است و قدیمی ترین آثار معماری یافت شده در این مجموعه تاریخی مربوط به دوره اشکانی است

برچسب‌ها