یلدا، آیینه امید و پایداری ایرانیان

یلدا آیینه امید و پایداری در تاریخ کهن ملتی است که همواره پنجه در پنجه حوادث سخت، ایمان خود به روشنی و حقیقت را در برابر تاریکی و ظلمت ناامیدی و حرمان از دست نداده است.

ایرانیان در طی قرن‌های متمادی همواره با برافروختن چراغ خرد و ایمان تاریکی‌های جهل و جنگ را از جهان زدوده و آیین‌ها در انعکاس روشنی صلح، دانش، دوستی و مهربانی و مهر بوده‌اند. خورشید و زایش روشن آن در جشن یلدا استعاره‌ای از این امید و ایمان در آیین‌های ریشه‌دار و کهن ایرانی است. هم‌زیستی با طبیعت و درک منطق زیست‌محیطی جهان در عبور فصل‌ها با برپایی آیین‌هایی چون نوروز، یلدا، تیرگان، سده و غیره در دانش فرهنگی و تجربه‌های تمدنی ایرانیان آشکار است. به‌واقع آموزه‌های فرهنگی و تمدنی ایرانیان حکایت از احترام به طبیعت و ستایش صورت‌های زیبای خلق و آفرینش الهی دارد. یلدا خود چون نوروز حکایت نوزایی اخلاقی و ادراکی ایرانیان را در هر سال از عمر آدمی بر زمین رقم می‌زند و  یکی از صور اصلی فرهنگ شادمانی در ایران است. یلدا با احترام به نزدیکی اعضای خانواده به هم و کنار هم نشاندن نسل‌های مختلف در کنار خوان قصه‌های قدیمی، تداوم فرهنگی کهن را تا به امروز ترسیم کرده است.

با وقوع بیماری کرونا بسیاری از عزیزان ما رخ در نقاب خاک نهفته‌اند و یلدای امسال ما با یاد آنان گرامی داشته می‌شود، پزشکان و پرستاران شجاعی که یادشان در هر یلدا خورشید فروزانی از شجاعت، فداکاری و میهن‌دوستی است. یاد عزیزانی که چشم از این جهان فانی فرو بستند چون شمعی است که بر خوان یلدای وجود ایرانیان هرگز خاموش نمی‌شود‌. اگرچه جای آنان در یلدای امسال در خانه‌های ما خالی است اما چون نیک بنگریم در یلدای ما چهره تابناک مینو و نورانی آنان در آسمان خاطر ایرانیان چون خورشیدی جاودان می‌تابد. یلدا به ما می‌آموزد که ایمان و امید به روشنایی همواره چراغ راه انسان‌ها در عبور از فصل‌های سخت و سرد بوده است. بی‌شک همه‌گیری تلخ کرونا که ما را از بودن در کنار برخی از عزیزانمان محروم ساخته روزی به پایان می‌رسد و در یلدای محبت، خورشید سلامت دوباره تابیدن خواهد گرفت.
یلدا این جشن و آیین فرخنده و باستانی امید و شادمانی را به همه ایرانیان شادباش گفته و شادی و سلامت هم‌وطنان عزیزمان را از درگاه خداوند مهربان آرزو می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر 13990930765263

برچسب‌ها