بررسی فرصت‌های فرهنگی در چهارمین نشست سند جامع پدافند غیرعامل

چالش‌ها و فرصت‌های فرهنگی در چهارمین نشست تدوین سند جامع پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با موضوع محیط‌شناسی بیرونی با حضور مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اعضای ستادی به‌صورت حضوری و اعضای مراکز استانی به‌صورت مجازی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مهدی نوری مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر در این نشست که صبح روز دوشنبه اول دی‌ماه 99 در سالن فجر وزارت برگزار شد، فرصت‌ها را از جمله زیرمجموعه‌های محیط بیرونی برشمرد که می‌تواند اثر مثبت بر پارامترهای عملکرد گذاشته و مزیت رقابتی ایجاد کند.

او فرصت‌ها را در یک دسته‌بندی پنج‌گانه اجتماعی‌فرهنگی، اقتصادی، محیط فناوری، محیط قانونی و حقوقی و فرصت‌های محیط بین‌الملل مورد بررسی قرار داد و با ارائه زیر مجموعه‌های مرتبط با هر فرصت، اظهار نظر اعضای حاضر در نشست را خواستار شد.

نوری وجود تنوع قومیت‌ها و صنایع‌دستی متعدد در کشور، تنوع ویژگی‌های طبیعی ایران، انگیزه گردشگران خارجی برای سفر به مناطق تاریخی در قالب فرصت‌های اجتماعی‌ و فرهنگی و امکان سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و خارجی در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: «رویکردها و عملکردها نیز در پدافند غیرعامل حائز اهمیت است و یک مدل می‌تواند برای استمرار و پایداری وزارتخانه به‌صورت پارامتر مطرح شود.»

امکان استفاده از فضاهای مجازی برای معرفی و تبلیغ، استفاده از ابزارهای نوین هوشمند برای ارتقای ایمنی و امنیت در موزه‌ها و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی از دیگر موضوع‌های مطرح شده در این نشست بود.

مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر در ادامه به طرح رهنمودهایی همچون حمایت مقام رهبری از پدافند غیرعامل، وجود قوانین و اسناد بالادستی، وجود قوانین بالادستی برای توسعه گردشگری را از جمله فرصت‌های مؤثر در پایداری سیستم عنوان کرد.

بازدارندگی به‌عنوان یکی از پارامترهای سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد، برگزاری دوره‌های آموزشی داخلی و خارجی، پتانسیل‌های موجود در بوم‌گردی، ظرفیت‌های مبتنی بر واقعیت‌های مجازی، رفع موانع تولید، استارت‌آپ‌ها، تصویرسازی و ... از جمله موارد مطرح شده از سوی اعضای حاضر و نمایندگان مراکز استانی بود که به‌صورت مجازی در این نشست شرکت کرده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399100122

برچسب‌ها