ولفرام کلایس باستان‌شناس آلمانی درگذشت

پروفسور دکتر ولفرام کلایس، مدیرسابق بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان که سال‌های طولانی از عمر خویش را در ایران به پژوهش و کاوش باستان‌شناسی پرداخته بود، در سن 90 سالگی درگذشت.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ولفرام کلایس برای نخستین بار در سال 1959 به ایران سفر کرد و پس از مدت کوتاهی در سال 1961به عنوان مدیر دوم بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان معرفی شد و تا سال 1986 فعالیت‌های این مؤسسه در ایران را هدایت کرد. 

کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت‌سلیمان، مسجدسلیمان، بسطام و بیستون تحت سرپرستی او انجام شده و حاصل فعالیت‌های پژوهشی او درباره معماری و شهرسازی ایران همچنین مکان‌های باستانی کاوش‌شده در ایران بیش از ۳۰۰ کتاب و مقاله پژوهشی است.

کتاب‌های «بسطام 1 و 2»، «کاروانسراهای ایران» و «تاریخ معماری ایران» از آثار ارزنده اوست که توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است.

این باستان‌شناس، در طول زندگی خود و به عنوان عضوی از DAI، به طور مداوم به ایران سفر می‌کرد تا با اشتیاق و دقت معماری‌باستانی و بناهای‌فرهنگی ایران را ثبت کند.

طی این روند، ولفرام کلایس مجموعه قابل توجهی از انتشارات، اطلاعیه‌ها، نقشه‌ها، طرح‌های معماری و یک مجموعه عکاسی غنی را برای آیندگان به یادگار گذاشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399100220

برچسب‌ها