گردشگری
معاون گردشگری کشور:

جام جهانی فوتبال در قطر فرصتی مغتنم برای تصویر‌سازی و جذب گردشگر است

0
جام جهانی فوتبال در قطر فرصتی مغتنم برای تصویر‌سازی و جذب گردشگر است

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری با حضور در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی روز سه شنبه دوم دی‌ماه در محل معاونت گردشگری برگزار شد، عنوان کرد: «با توجه به برگزاری جام‌جهانی فوتبال 2022 قطر در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره‌برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست "کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر" با هدف هم‌اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.»

او در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام‌جهانی پیش‌رو، اظهار کرد: «کشوری که میزبان این رویداد به‌شمار می‌آید، در همسایگی ایران است و چندان از وسعت زیادی بهره‌مند نیست، لذا زمینه این امکان وجود دارد تا تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده‌اند، بتوانند به سایر مقاصد گردشگری حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیت‌های اجرایی مطلوب در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارت‌خانه‌ها و همکاری دستگاه‌های فرابخشی مرتبط و تأثیرگذار همانند صدا و سیما  خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع‌رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است، می‌تواند با فاصله زمانی نیم‌ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.»

معاون گردشگری کشور با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر، یادآور شد: «با توجه به عدم محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین‌المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آن‌ها به سایر استان‌های کشور را ایجاد کنیم.»

او با اشاره به این‌که بهره‌برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد، افزود: «طرفداران تیم‌های مختلف راه‌یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقه‌‌ها در کشور میزبان حضور دارند و در ایامی که بازی مورد نظر برگزار نمی‌شود، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استفاده می‌کنند. همچنین معمولا افرادی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می‌کنند از کشورهای گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت‌تأثیر پیامدهای پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد کرد.»

تیموری با بیان این‌که یکی از روش‌های مؤثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، گفت: «برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می‌کند که معرفی مقصد و متقاعد‌سازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به‌شمار می‌آید.»

او اعلام کرد: «این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجه هستند و تحلیل‌های غرض‌ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف‌های مثبت حمایت‌کننده است، بسیار تأثیرگذار است.»

معاون گردشگری کشور با اشاره به این‌که روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به‌دلیل صرف هزینه‌های بالا امکان تبلیغات و اطلاع‌رسانی در بازارهای بین‌المللی و شبکه‌های رسانه‌های مهم را ندارد، ابزاری برای دست‌یابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می‌آید، اضافه کرد: «امروزه متوسط صرف هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر گردشگر به صورت متوسط 3 الی 10 دلار است و حتی کشورهای صاحب‌مقام در صنعت گردشگری که سال‌هاست دراین حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده‌اند، برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می‌کنند.»

او خاطرنشان کرد: «وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی به‌گونه‌ای است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر گردشگر بسیار پایین است. در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه‌ها و فضاهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین‌المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 نمونه‌ای از آن به‌شمار می‌آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.»

تیموری با شرح این‌که آنچه طی سال‌های اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت گردشگری کشور رقم خورده است نتایج قابل قبولی به همراه داشته است و هر گردشگر خارجی که ایران را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کرده است، باعث ورود چندین گردشگر دیگر نیز شده است، تصریح کرد: «این دستاورد به گونه‌ای است که در دولت دوم ریاست جمهوری کنونی چهار میلیون و 900 هزار گردشگر به ایران وارد شده است که این رقم در سال گذشته به‌رغم اینکه طی سه ماه نهایی آن تحت تأثیر اتفاقات سیاسی قرار گرفتیم، در 9 ماهه سال 98 با هشت میلیون و 860 هزار گردشگر ورودی رو‌به رو‌شدیم،یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان رقم جذب گردشگران ورودی دو برابر شد.»

او بیان کرد: «تحلیل نتیجه رشد صعودی و تصاعدی مذکور بی‌شک تحت‌تأثیر انتقال دستاوردهای سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آن‌ها شامل امنیت، ایمنی، مهمان‌نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است.  این در حالیست که هر گردشگری که راضی به کشور خود بازگردد، می‌تواند سبب جذب بین شش الی هشت گردشگر شود و چنانچه ناراضی به مبدا برگردد، می‌تواند مانع سفر بین 11 الی 13 نفر شود.» 

معاون گردشگری کشور ادامه داد: «نگاه وزارت در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین‌المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به‌گونه‌ای که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین‌المللی مشابه، یکی از اهرم‌های بسیار مؤثر و تأثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می‌شود.»

او افزود: «هم‌اکنون دیدگاه بازاریابی مذکور در عرصه داخلی محقق شده است، به طوری که تلاش کردیم شهرها و روستاها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه  جغرافیایی کشور سبب شویم.»

تیموری همچنین خطاب به بخش خصوصی حاضر در جلسه، یادآور شد: «بهره‌مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راهکار می‌تواند فضای عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر 2020  را فراهم کند.»

او با اشاره به این‌که بی‌شک از سوی کشورهای متعدد تلاش و تدابیر به شیوه‌های مختلف برای بهره‌مندی از رویداد جام جهانی فوتبال 2022 قطر اتخاذ خواهد شد، اظهار کرد: «برخی از کشورها برای استفاده از این فرصت اقدام به روش‌های تسهیلگری به شیوه‌های مختلف خواهند کرد که لغو روادید نمونه‌ای از آن به‌شمار می‌آید.»

به گفته معاون گردشگری کشور با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع‌رسانی گسترده و معرفی اقدامات می‌توان از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز مجدد صنعت گردشگری پس از پاندمی کرونا استفاده کرد و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شد.

او عنوان کرد: «امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در ایام برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعد‌سازی گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان مقصدی امن، مؤثر عمل کنیم.»

نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در بطن جامعه

مقاله قبلی

درخواست ردیف بودجه مستقل برای دهکده طبیعت قزوین

مقاله بعدی

خوانندگان این خبر، این‌ها را هم خوانده‌اند:

0 دیدگاه

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود. بخش‌های الزامی مشخص شده اند. *