گاو بنفش گردشگری!

تکنیک گاو بنفش، هم در زندگی شخصی کاربرد دارد، هم درکسب کار و حرفه شما. برای اینکه بتوانید از بین صدها فرد مشابه انتخاب شوید، یا هتل، متل، اقامتگاه بوم گردی یا دفتر خدمات مسافرتی شما از بین سایر تاسیسات گردشگری از طرف گردشگران انتخاب شود، باید متفاوت و بنفش باشید.

گاو بنفش یعنی انجام کارهای متفاوت و متمایز در کسب و کارها، ست گادین نویسنده کتاب  «گاو بنفش» می‌نویسد:

چند سال پیش به همراه خانواده‌ام در فرانسه مشغول رانندگی بودم که مجذوب صدها گاوی شديم که در مرتع زیبایی در کنار جاده می‌چریدند. از پشت شیشه اتومبیل، به این منظره چشم دوختیم و از این همه زیبایی لذت می بردیم، اما پس از بیست دقیقه، همه چیز رنگ باخت. گاوهای جدید به طورکامل شبیه به گاوهای قبلی بودند و چیزی که تا پیش از این سرگرم کننده بود، دیگر عادی شده بود، بدتر از عادی، کسالت آور شده بود، اما گاوه بنفش چطور؟ شاید جالب به نظر برسد( البته برای مدتی!)

گادین توضیح می‌دهد که چرا باید در تمام تولیدات و خدمات خود، یک «گاو بنفش» داشته باشید.

او در این کتاب از اصطلاح جالب عطسه کننده استفاده کرده است. بر اساس این اصطلاح شما باید تنها برای کسانی تبلیغ کنید که مانند یک فرد عطسه کننده، کیفیت و چشمگیر بودن محصول یا خدمات شما را مانند ویروس (بازاریابی ویروسی) به دیگران انتقال می‌دهند زیرا اگر برای همگان تبلیغ کنید موجب اتلاف سرمایه و زمان می‌شوید پس شما باید گروه هدف خود را مشخص کنید تا بتوانید به موفقیت برسید.

تکنیک گاو بنفش، هم در زندگی شخصی کاربرد دارد، هم در کسب‌وکار و حرفه شما. برای اینکه بتوانید از بین صدها فرد مشابه انتخاب شوید، یا هتل، متل، اقامتگاه بوم گردی و یا دفتر خدمات مسافرتی شما از بین سایر تاسیسات گردشگری از طرف گردشگران انتخاب شود، باید متفاوت و بنفش باشید.

در گردشگری، محصول مولفه‌ای بسیار مهم است که به ایجاد تجارب بازدیدکنندگان و عناصر عرضه شده از سوی بخش گردشگری کمک می‌کند. اما این محصولات و خدمات طول عمر محدودی دارند و بر اثر رقابت رقبا، گاو بنفش شما بعد از مدتی برای مشتریان، عادی و تکراری می شود و اگر نتوانید گاوهای  بنفش جدیدی خلق کنید شکست می‌خورید، پس گاو بنفش را بدوشید و دریابید چگونه آن را توسعه دهید و تا حد امکان، از آن بهره ببرید، محیطی را ایجاد کنید تا در آن، گاو بنفش جدیدی را خلق کنید.

همانطور که می‌دانید اکثر بازاریاب‌ها از آمیخته 5 یا 7پی (P) خدمات صحبت می‌کنند. اگر همه Pها را به درستی به کار ببرید، احتمال موفقیت‌تان بیشتر می‌شود، البته، این پی‌ها به تنهایی کافی نیستند.

در روزگاران گذشته، بازاریاب‌ها مصرف‌کنندگان را هدف قرار می‌دادند و آگهی‌دهندگان باهوش به سختی کار می­‌کردند تا اطمینان یابند که تبلیغاتشان، مناسب بازار هدف است و در رسانه‌ هایی پر طرفدار و پر بازدید درج می­‌شود. ولی امروز، خلاف این موضوع صادق است. این مصرف‌کنندگان هستند که انتخاب می‌کنند به شما توجه کنند یا نادیده‌تان بگیرند. آنها چگونه تصمیم می‌گیرند؟ آیا احتمال توجه بعضی مصرف‌کنندگان، بیشتر از دست‌ه­ای دیگر است؟ چه چیز شنوندگان را از دیگران متمایز می­‌کند؟

ایده بزرگی در این جا مطرح می‌شود، تبلیغ کردن برای همه بی‌فایده است، باید مشتریان خود را متمایز کنید.

محدودیت‌ها را جست وجو و بررسی کنید. اگر ارزان‌ترین، سریع‌­ترین، آهسته‌­ترین، داغ­‌ترین، سردترین، ساده‌ترین،کارآمدترین، پر سروصدا ترین، نفرت انگیز­ترین، دنباله­‌رو­ترین، غریب­‌ترین، سخت‌ترین، قدیمی­‌ترین، جدیدترین و ... ترین باشید، چه می‌­شود! اگر محدودیتی وجود داشته باشد، باید آن را بسنجید و بیازمایید.

کارهایی را پیدا کنید که که در صنعت شما انجام نشده است، سپس آنها را انجام دهید.

الگوهای گردشگری در حال تغییراست و گردشگران به دنبال مقاصد و محصولات جدید هستند. بنابراین، مدیران و بازاریابان این صنعت باید به دنبال کشف پاسخ این سوال باشن، چه عواملی سبب می‌شود که گردشگران به مقصد مشخصی سفر کنند؟ بدیهی است که جذابیت و کشش مقصد از یک طرف و کیفیت ارائه خدمات ( نقش مهم سرمایه انسانی آموزش دیده) از طرف دیگر می‌تواند به‌عنوان عوامل موثر واقع شود.

کسانی که در این رابطه بتوانند نسبت به ایجاد گاو بنفش جدید اقدام به موقع کنند از موفقیت بیشتری بهره‌مند خواهند شد. اقامتگاه‌­های بوم‌گردی برند جدید گردشگری هستند. پس ضرورت دارد، مدیران، برای جلوگیری از دورشدن از مسیر و اهداف اصلی خود، با حساسیت بیشتر نسبت به ایجاد گاو بنفش تفکر کنند.

چرا نه؟ تقریبا هر کاری که انجام نمی‌دهید، هیچ دلیل خوبی برای آن وجود ندارد و نتیجه ترس یا رخوت کسی یا نپرسیدن پرسش تاریخی  «چرا که نه» از یک شخص است.

بنابراین اگر می خواهید پیشرفت کنید، باید کسب و کار خود را با نو­آوری و چشم­گیر بودن، تغییر دهید و با اشتیاق در پی ایجاد گاو بنفش باشید.

 

[1] -اشاره به حروف اول از واژه ای است که در بازازیابی با p شروع می شود مانند product, publicity,  pricing, packaging, promotion, positioning & pass-along

 

انتهای پیام/

کد خبر 1399100383531

برچسب‌ها