نقشه عرصه تپه‌حصار دامغان پیاده‌سازی و علامت‌گذاری شد

رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان از پیاده‌سازی خطوط مرزی و محدوده عرصه تپه تاریخی و هفت‌‌هزار ساله حصار این شهرستان با رضایت و همکاری مالکان و کشاورزان زمین‌های اطراف خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مهدی قاسمی روز دو‌شنبه 8 دی‌ماه 1399 با اعلام این خبر، افزود: «نقشه‌برداری و تبیین عرصه تپه‌حصار با همکاری مشاور و ناظر علمی پروژه سامان‌دهی تپه‌حصار، انجام و نشانه‌گذاری در عرصه گمانه‌زنی‌ شده، اجرا شد.»

او با قدردانی ویژه از همکاری مالکان و کشاورزان زمین‌های اطراف، بیان کرد: «تعامل و جلب رضایت زارعان و مالکان زمین‌های اطراف محدوده تپه‌حصار در اجرای نشانه‌گذاری از اولویت‌های مهم میراث‌فرهنگی در این مرحله از طرح سامان‌دهی مجموعه بود.»

رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های مرمتی و سامان‌دهی‌های صورت‌گرفته منجر به نقض مالکیت مالکان نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد: «با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، شاهد ادامه همکاری و تعامل مالکان در اجرای بلوک‌گذاری و مشخص کردن عرصه و حریم محوطه باستانی تپه‌حصار باشیم.»

او اضافه کرد: «عملیات مرمت و سامان‌دهی تپه‌حصار دامغان با 20میلیارد ریال اعتبار ملی در حال انجام است.»

تپه‌حصار دامغان که در شمار پنج تپه عصر آهن دنیا قرار دارد در حاشیه‌ جنوبی شهر دامغان واقع شده است. این تپه باستانی یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش ‌از تاریخ در فلات ایران است. قدمت این محوطه باستانی به هفت‌هزار و 500 سال پیش برمی‌گردد و سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد. قدمت و دیرینگی تمدن تپه‌حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 13991008451379

برچسب‌ها