سفر پایان افسردگی است

سفر کردن نوعی رها شدن است، رهاشدن در دنیای درونی خود تا بتوان یکنواختی ملال‌آور زندگی و روزمرگی را برطرف کرد.

غم و اضطراب هر دو موضوعاتی هستند که همه ما آنها را تجربه می‌کنیم، این دو یک واکنش کاملا طبیعی در برابر اوقات سخت زندگی است و معمولاً با گذر زمان و تلاش از بین می‌رود. اما افسردگی فراتر از یک روحیه پایین همراه با غم و اندوه است و اوضاع کاملا متفاوت است، افسردگی یک بیماری جدی است که می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر گذارد.
 
پرفسور و نویسنده آدام گالینکسی گفته است که "تجارب مختلف و جدید باعث انعطاف‌پذیری شناختی و هم‌افزایی اندیشه می‌شود و توانایی ایجاد ارتباطات عمیق بین اشکال متفاوت را افزایش می‌دهد. این اساساً به این معنی است که اصوات، مناظر،  بوها و تنوع جدید همه باعث ایجاد سیناپس خلاقیت در مغز می‌شود.

وقتی فردی افسرده است یا در او علائم افسردگی دیده می‌شود، در زندگی روزمره و عملکرد منظم او اختلال ایجاد می‌شود و برای فرد مبتلا به افسردگی و برای کسانی که به او اهمیت می‌دهند درد و ناراحتی ایجاد  می‌کند. پزشکان این وضعیت را "اختلال افسردگی" یا "افسردگی بالینی" می‌نامند. این نشانه ضعف شخص از نظر احساسی یا نقص شخصیتی که ممکن است در او ایجاد شده باشد نیست این حالت یک بیماری است و باید درمان شود. شما در صورت ابتلا به افسردگی بالینی نمی‌توانید به این راحتی‌ها از رنج بیماری خارج شوید.

بسیاری از عوامل می‌توانند در افسردگی نقش داشته باشند، از جمله ژنتیک، زیست‌شناسی مغزی و شیمی و حوادث زندگی مانند، از دست‌ دادن یکی از عزیزان، رابطه دشوار، تجربه کودک در اوایل دوران کودکی یا هر موقعیت استرس زا و ....

چرا سفر می‌کنیم؟

اگر از افرادی که همیشه سفر می‌کنند سوال کنید که چرا سفر می‌روند، به شما خواهد گفت که در مقایسه با زندگی روزمره، قطعاً چیزی در  سفر وجود دارد که باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به روزهای عادی داشته باشد. حتی وقتی در یک روز دلهره‌آور منتظر قطار هستید یا بین دو غریبه در هواپیما تنگ نشسته‌اید، این واقعیت که شما به مکانی جدید، زیبا و جالب می‌روید،  می‌تواند حتی بدخلق‌ترین افراد را نیز با لبخند روبه رو کند. انتظار برای رسیدن به جایی جدید به اندازه کافی هیجان‌انگیز است. سفر فقط به معنای یک تعطیلات ساده نیست، مشاهده همه چیز با دید دیگر است، نفس جدیدی از تغییر و یادگیری از تجربه‌های سفر، در سفر یک رشد ذهنی وجود دارد و خود این موضوع به صورت ناخود آگاه تغییرات اساسی در ذهن ایجاد میکند.

سفر،  راه حل مسئله را هموار می‌کند

افسردگی را می‌توان از بسیاری جهات، به اشکال مختلف پرورش داد، اما هنگامی که از افسردگی رنج می‌برید، تمایل دارید که از دیگران جدا و بیگانه باشید. این از آنجا ناشی می‌شود که اطرافیان شما احساس شما را درک نمی‌کنند. 

مسافرت درهای موقعیت‌ها و لحظات جدیدی را باز می‌کند و شما را ملزم می‌کند به آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد توجه کنید، مغز شما ساخته شده است که به روش‌های مختلف فکر کند و مشکلاتی را حل کند که لزوماً در زندگی روزمره با آنها روبرو نخواهید شد. زندگی که می‌دانید ممکن است تکراری باشد و عامل اصلی افسردگی، که با سفر درهای رویارویی با دوستان جدید نیز گشوده می‌شود و این فرصتی است که شما را از این که بیش از حد روی افکار ناخوشایند تمرکز کنید دور می‌کند.

سفر نه تنها قدرت مغز شما را غنی و قوی می‌کند، بلکه سلامت قلب را نیز تقویت می‌کند. مطالعه قلب Framingham نشان داد که کسانی که چندین سال مرخصی نمی‌گرفتند بیشتر از کسانی که سالانه مسافرت می‌کنند دچار حملات قلبی می‌شوند و جالب‌تر اینکه حتی برنامه‌ریزی و رویای سفر در آینده می‌تواند تاثیر بسزایی در ایجاد حالت خوشبختی در شما قبل از سفر داشته باشد و این یعنی شما قبل از سفر در حین سفر و بعد از آن با خاطرات خوب سفر درگیر هستید و مجالی برای افکار پریشان نخواهید داشت.

البته حواس‌پرتی (distraction) هرگز درمانی برای افسردگی نیست، اما با گذشت زمان مغز شما عادت می‌کند تا این اندازه در مورد افکار منفی درونی خود تمرکز نکنید و به شما امکان می‌دهد دیدگاه‌های مختلف را همزمان ببینید. این به شما قدرت می‌دهد تا دوباره رویای خود را ببینید. ایجاد خاطرات مثبت جدید می‌تواند به شما در درک نیرویی که برای مبارزه با افکار منفی درونی خود دارید، کمک کند.

سفر به شما می‌آموزد که چه چیزی ممکن است
 
افسردگی می‌تواند منجر به ایجاد احساس کم‌ارزش بودن و ایجاد باورهایی شود که باعث می‌شود فکر کنیم در انجام و دستیابی به بسیاری از کارها ناتوان هستیم. عدم توانایی در باور، عدم قدرت را در رسیدن به آرزوها به وجود می‌آورد.

 این می‌تواند ما را از دیدن پتانسیل واقعی خودمان محو کند. مسافرت می‌تواند به ما روش‌هایی را آموزش دهد که هیچ تجربه دیگری قادر به انجام این کار نیست، به ما نشان می‌دهد آنچه فکر می‌کنیم غیرممکن است در واقع امکان‌پذیر است.

مسافرت حس الهام‌بخشی ایجاد می‌کند که می‌تواند درک ما از خود و اطرافیانمان تغییر دهد. وقتی در سفرهای خود با افرادی روبرو می‌شوید که زندگی خود را بر اساس خواسته‌های خود انتخاب کرده‌اند و نه آنچه جامعه انتظار دارد، این می‌تواند به ایجاد ایده‌ها و عقاید جدید کمک کند، وقتی می‌بینید مردم به رغم نبود جاده‌ای  هموار به دلیل وجود افراد ناسالم جامعه باز به موفقیت می‌رسند، این باور را به شما القا می‌کند که شما هم می‌توانید.

هنگام مسافرت، شما آزادانه می‌توانید آنچه می‌خواهید بخرید، بخورید و... می‌بینید که چه می‌خواهید و هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید، انجام می‌دهید در صورتیکه که گاهی اوقات افسردگی به شما اجازه نمی‌دهد حتی در مورد زندگی روزمره فکر کنید یا حتی سعی کنید به آن فکر کنید، در همین رابطه دولتمردان کشورهای فوق پیشرفته یارانه‌های سفر را اجباری کردنده تا همیشه مردم این کشورها سرزنده و خلاق باشند.

سفر به شما کمک می کند تا تصویر بزرگ را ببینید

زندگی ما از مجموعه‌ای از لحظات تشکیل شده است که منجر به لحظات بزرگ‌تری می‌شود. در حالی اگر که در قسمت‌های کوچک‌تر با شکست روبرو می‌شویم هدف کلی خود را فراموش می‌کنیم و افسردگی می‌تواند این کار را با شما انجام دهد. وقتی در زندگی روزمره با دیوارهای آجری روبرو می‌شویم، فرصتی برای گام برداشتن و ارزیابی درست مشکلات خود پیدا نمی‌کنیم. گاهی افسردگی باعث می‌شود که نگاه ما به زندگی نگاه اشتباه به جهان باشد.
 
سفر به ما این امکان را می‌دهد تصویر بزرگ‌تری را ببینیم، که می‌تواند به ما کمک کند تا افکار و عقاید خاصی را در منظر خود قرار داده و نحوه صراحت فکر کردن را ارزیابی کنیم.

این یکی از راه‌هایی است که چگونه سفر می‌تواند به شما در مبارزه با افسردگی کمک کند. وقتی خود را از محیط معمول خود بیرون می‌آوریم، مجبور می‌شویم به معنای واقعی کلمه، دنیا را از چشم‌های مختلف ببینیم. جمع‌آوری تمام تجربیاتی که هنگام مسافرت داریم، می‌تواند یک روند فکری کاملاً جدید ایجاد کند و به شما کمک کند تا بر افسردگی غلبه کنید.

جهان می‌تواند یک ضد افسردگی طبیعی باشد

هرگز زیبایی و شگفتی گسترده‌ای را که زمین فراهم می‌کند و تأثیر آن بر ما به عنوان انسان را دست کم نگیرید. از غروب خورشید تا طلوع آفتاب و خوشبختی که احساس می‌کنید و با آن روبرو می‌شوید، هنگام سفر زیبایی واقعی در انتظار شماست. زیباترین لحظات سفر خود را با فیلم ضبط کنید، اما همیشه می‌توانید چشمان خود را ببندید و به یاد بیاورید که تجربه آن لحظات چگونه بوده است. وقتی به مکان‌های مختلفی مانند ایسلند یا هند سفر می‌کنید طبیعت واقعی را درک می‌کنید و در جهانگردی کند (slow tourism) شرکت می‌کنید. با باورنکردنی‌ترین مناظر و حیوانات جهان، دیدن همه چیز یک عمر سفر طول می‌کشد. یکدلی با طبیعت ممکن است کمی معنوی و عرفانی به نظر برسد اما تحقیقات نشان داده که این یک روش واقعی برای غلبه بر افسردگی است.

انتهای پیام/

کد خبر 13991011267797

برچسب‌ها