احیای مینای ‌نقاشی به سبک نقطه‌پرداز از نگاره‌های استاد اردشیر مجرد تاکستانی

سه اثر سماع از نگاره‌های استاد اردشیر مجرد تاکستانی توسط هنرمند رشته میناکاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شیوه مینای نقطه‌پرداز اجرا و احیا شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز 14 دی‌ماه با اعلام این مطلب گفت: «این آثار توسط شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.»

او میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی به‌خصوص متعلق به دوران قاجار در موزه‎های معتبر نگهداری می‌‏شوند.

او با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد: «در این پروژه که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجرد تاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است.»

شریف‌زاده گفت: «تلاش شده در این پروژه ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.»

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، مینای نقاشی را یکی از روش‌های ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای ‌نقاشی در دورۀ قاجار (سبک نقطه‌پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: «از آنجا که حفظ، احیا و اشاعه روش‌های اجرایی از رسالت‎های گروه پژوهشی هنرهای سنتی است، در این سه اثر، روش نقطه‌پرداز مورد استفاده قرار گرفت.»

او اظهار داشت: «هر یک از آثار یادشده به ابعاد 13 در 20 به سبک مینای نقاشی نقطه‌پرداز اجرا و در نقش‌بندی خطوط آنها از روش قلمگیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 13991014538260

برچسب‌ها