اعطای گواهی‌ 27 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده در حوزه صنایع‌دستی در سال‌های اخیر و در دولت تدبیر و امید گفت: «صنایع‌دستی از حالت گوشه‌گیری خارج شده است.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان پیش از ظهر امروز دوشنبه 15 دی 99 در مراسم اعلام رسمی و اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که با حضور تعدادی از استانداران و چند نفر از شهرداران شهرهای ملی صنایع‌دستی، تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد، گفت: «تلاش‌های زیادی شده است که صنایع‌دستی را به زندگی مردم برگردانیم. شاید در طول سال‌ها به این موضوع توجه نشده بود و تصور بر این بود که مدرن شدن صنایع‌دستی به معنی رفتن به سمت هنرهای غربی است، اما امروز خوشبختانه نسل جوان به‌خوبی در این حوزه وارد شده و با تکیه بر هویت تاریخی کشورمان در حوزه هنر و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند.»

او گفت: «حتی جلساتی را با برج‌سازان گذاشتیم و از آن‌ها خواستیم تا از این هنر در فعالیت‌های خود استفاده کنند که مورد استقبال قرار گرفته است. ضمن این‌که بخش‌های زیادی از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی وارد زندگی مردم شده است. در طرح تجاری‌سازی تلاش شد تولیدات صنایع‌دستی مبتنی بر سلیقه مشتری باشد. در این طرح بر روی بسته‌بندی به‌شدت کار شد و اکنون می‌توانیم به جرات بگوییم که فله‌فروشی صنایع‌دستی نداریم و در حال حاضر گروه‌های دانشگاهی در حوزه بسته‌بندی صنایع‌دستی وارد شده‌اند.»

دکتر مونسان ادامه داد: «در حوزه صنایع‌دستی روی ترکیب هنرها کار کردیم و نتایج خوبی گرفتیم. خصوصاً در حوزه زیورآلات محصولاتی که تولید می‌شود فوق‌العاده است. طرح‌های ما برگرفته از معماری ایرانی‌اسلامی است و در همین شرایط کرونایی نیز فروش خوبی دارند.»

او در ادامه گفت: «در خصوص برندسازی خیلی کار کردیم و خوشبختانه می‌توان گفت که محصولات صنایع‌دستی ما تقریباً به‌طور کامل صاحب برند شدند. ضمن این‌که تلاش شد که بخش جدیدی را به صنایع‌دستی اضافه کنیم و آن کاربردی کردن صنایع‌دستی است که این موضوع با هدف بزرگ کردن بازار صنایع‌دستی انجام شد. می‌توان گفت تقریباً در تمام وسایل و ابزار مورد استفاده در منزل هنرهای سنتی و صنایع‌دستی داریم که قابل جایگزینی است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به صادرات سالانه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «295 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی تا قبل از کرونا داشتیم و تصور بر این است که همین مقدار نیز صادرات چمدانی است درمجموع 600 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داریم و در گام اول به دنبال آن هستیم که صادرات صنایع‌دستی به یک میلیارد دلار افزایش یابد و در گام دوم به دنبال دست‌یابی به عدد دو میلیارد دلار هستیم.»

او سپس به ضرورت حمایت از اهداف و مأموریت‌های وزارتخانه متبوع خود اشاره کرد و گفت: «درخواست من از نمایندگان محترم مجلس این است که در بودجه 1400 این وزارت خانه را به شکل ویژه‌ای ببیند چراکه دارای وظایف، مأموریت‌ها و اهداف گسترده‌ای است. از استانداران نیز درخواست دارم از محل اعتبارات استانی، به ادارات میراث‌فرهنگی در استان‌ها کمک کنند.»

دکتر مونسان ادامه داد: «از استانداران محترم بابت پشتیبانی و حمایت‌هایی که از این وزارتخانه دارند تشکر می‌کنم، انصافا اگر حمایت‌های استانداران را نداشتیم در اجرای مأموریت‌های این وزارتخانه دچار مشکل می‌شدیم چراکه این وزارتخانه دارای ویژگی‌های خاصی است که وظایف و مأموریت‌های خاصی در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.»

ثبت ملی موجب همبستگی ملی و منطقه‌ای می‌شود

او به گستردگی اهداف و مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و یادآور شد: «حوزه فعالیت هر دستگاه در بخش‌هایی از کشور است اما وجب‌به‌وجب کشور حوزه مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و این وزارتخانه در تمام شهرها و روستاها دارای وظایف، مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی است.»

\"\"

این مقام مسئول اضافه کرد: «بااین‌حال مورد بی‌مهری بودجه‌ای نیز قرار گرفتیم و متناسب با حجم مأموریت‌هایی که این وزارتخانه دارد بودجه مناسبی در اختیار آن نیست. در حوزه فرهنگی یکی از مهم‌ترین موضوعات صیانت از میراث‌فرهنگی اعم از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است که به‌عنوان یک موضوع مهم در مطالبات مردم است. ضمن این‌که میراث‌فرهنگی موجب همگرایی نیز می‌شود، به‌عنوان ‌مثال ثبت ملی موجب همبستگی ملی و منطقه‌ای می‌شود و در امنیت ملی و ایجاد وحدت نیز نقش دارد.»

او افزود: «با اقدام هوشمندانه و تلاش به‌جای این‌که منتظر باشیم تا بودجه با مأموریت‌های ما متناسب باشد با دستوری که به ادارات کل استانی دادیم از آن‌ها خواستیم تا از ظرفیت‌ها و شرایط بهترین استفاده را داشته باشند. یکی از اقدامات خوب همراهی ما با شهرداران با هدف به میدان آوردن همه ظرفیت‌ها برای تحقق اهداف و مأموریت‌های این وزارتخانه است.»

در بخش کرونا جزو بخش‌های پیشرو در جذب اعتبار و کمک‌های دولتی بودیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «علاوه بر آن در بخش تأمین منابع مالی نیز به‌خوبی توانستیم از ظرفیت‌های بودجه‌ای استفاده کنیم، به‌عنوان‌ مثال در طرح اشتغال روستایی بودجه خوبی در اختیار ما قرار گرفت و هزار میلیارد تومان آن جذب شد. ضمن این‌که در بخش کرونا نیز جزو بخش‌های پیشرو در جذب اعتبار و کمک‌های دولتی بودیم.»

او ادامه داد: «در همین راستا شاهد همکاری بسیار خوب استانداران در حمایت از مأموریت‌های این وزارتخانه بودیم. هرجا اتفاق خوبی افتاد شاهد این بودیم که استانداران پای کار آمدند و به اهداف و مأموریت‌های خوب وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کمک کردند. در هر استانی که استانداران حمایت کردند شاهد جهش در آن استان بودیم که جای تشکر و قدردانی دارد.»

بیش از 2هزار پروژه مرمتی در حال انجام و 320 پروژه مرمتی آماده افتتاح است

دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: «در بخش میراث‌فرهنگی در حال حاضر بیش از 2هزار پروژه مرمتی در حال انجام است. مردم عزیز ما بدانند در صیانت از آثار تاریخی به‌صورت جدی وارد شدیم. خوشبختانه قوانین خوبی نیز وضع شده و از این حوزه حمایت می‌شود. در حال حاضر 320 پروژه درجه‌یک مرمت را آماده داریم و در کتابچه‌ای برای رئیس‌جمهوری ارسال شده و در برنامه‌های افتتاحیه آقای روحانی در روزهای پنجشنبه قرار خواهد گرفت.»

او سپس به دو خبر و اتفاق مهم که در حوزه این وزارتخانه در چند هفته اخیر روی داده اشاره کرد و افزود: «در بخش کاوش‌های باستان‌شناسی برای تعیین سن اشیای تاریخی از کربن 14 استفاده می‌کنیم که تا 45 هزار سال قدمت را برای ما مشخص می‌کند خوشحالم که به مردم عزیزمان اعلام کنم که افتخار دیگری برای حوزه میراث‌فرهنگی به وجود آمده است و در قزوین دندان کودک نئاندرتال کشف شده و پیش‌بینی می‌شود که تا حدود 100 هزار سال قدمت برای این کشفیات تعیین شود.»

دکتر مونسان گفت: «همچنین موفق شدیم محموله بسیار باارزشی که قبلاً به‌صورت قاچاق از کشور خارج شده بود به کشور بازگردانیم. این محموله شامل 49 شی‌ء تاریخی متعلق به سده 8 قبل از میلاد است که بیش از 2800 سال قدمت را در بر می‌گیرد و به‌زودی در محل موزه ملی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. در این یافته می‌توان به اطلاعات جدیدی در خصوص تمدن هخامنشی دست یافت. باستان‌شناسان نیز در این خصوص کاوش‌ها را ادامه خواهند داد.»

این مقام مسئول به پروژه‌های گردشگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: «تاکنون پروژه‌های گردشگری به‌ارزش 22هزارمیلیارد تومان به اتمام رسیده و 137هزارمیلیارد تومان پروژه در دست اقدام است. تلاش می‌کنیم حدود 600 پروژه را تا پایان دولت به پایان برسانیم. تعداد بوم‌گردی‌های ما از 2 هزار واحد عبور کرده و می‌توان گفت در تمام روستاها بوم‌گردی برای اقامت گردشگران داریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: «224 واحد هتلی با ستاره‌های مختلف، 106 هتل آپارتمان، 103 سفره‌خانه سنتی، 374 مجتمع گردشگری و 108 اقامتگاه سنتی به مجموع تأسیسات گردشگری کشور اضافه شده است. در این میان شاهد بروز شکل جدیدی از اقامتگاه‌ها با عنوان بوتیک هتل بودیم که بسیار مورد علاقه و استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.»

او به رتبه‌بندی شهرها از نظر گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: «یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کردیم رتبه‌بندی شهرها در حوزه گردشگری است که شهرها بر اساس یکی از این 5 موضوع رتبه‌بندی می‌شوند. شهر دوستدار گردشگر، شهر مقصد گردشگری، شهر گردشگرپذیر، شهر متعهد به توسعه گردشگری و شهر مستعد گردشگری، موضوعاتی است که در رتبه‌بندی شهرها مورد توجه قرار می‌گیرند.»

پویا محمودیان: 27 مورد به شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی اضافه شده است

در ادامه این مراسم پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سخنانی با اشاره به قدمت تاریخی صنایع‌دستی گفت: «3هزار سال حضور در تاریخ و سابقه تمدنی 11 هزارساله این هنرصنعت نشان‌دهنده این است که صنایع‌دستی در طول تاریخ همواره حضور داشته است.»

\"\"

او گفت: «جلسات چهارمین دوره شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در سال جاری در محل عمارت تاریخی کوشک تهران برگزار شد و در این جلسات پرونده‌های ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی با دقت بسیار زیاد مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه تعداد زیادی از این پرونده‌ها موفق به دریافت رأی مثبت از اعضای شورای راهبردی شدند.»

محمودیان بیان کرد: «در این جلسات، 46 پرونده برای معاونت صنایع‌دستی از استان‌ها ارسال شد و در نهایت 35 پرونده از 17 استان طی هفت نشست تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و امروز خوشحالیم که اعلام کنیم با پایان بررسی‌ها، 27 مورد به شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی اضافه شده است.»

استاندار گلستان: فعالیت ۳۰ هزار صنعتگر صنایع‌دستی استان گلستان در ۸۵ رشته

پس از آن هادی حق‌شناس استاندار گلستان به تنوع قوم و اقلیم استان اشاره کرد و گفت: «استان گلستان با ۱۶ قوم و ۸ اقلیم دارای آثار متعدد تاریخی و طبیعی است و آثار تاریخی زیادی در روستاها و شهرهای استان برای ثبت وجود دارد.»

\"\"

او با اشاره به آثار ثبت‌شده استان، جهانی شدن و در ویترین قرار گرفتن را دو مزیت ثبت‌های ملی و جهانی عنوان کرد و در ادامه از تلاش‌های صورت گرفته در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکر کرد.

حق‌شناس تعداد رشته‌های صنایع‌دستی فعال استان را ۸۵ رشته عنوان کرد و گفت: «در استان بیش از ۳۰ هزار هنرمند و صنعتگر در حال فعالیت هستند. همچنین 10 مرکز تخصصی در حال فعالیت است که تا پایان سال تعداد آن‌ها به سه برابر می‌رسد.»

 استاندار گلستان تصریح کرد: «شش بازارچه صنایع‌دستی نیز در استان در حال احداث است که تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد و دو بازارچه نیز در حال طراحی است.»

 او به فعالیت ۱۲۰ بوم‌گردی در استان اشاره کرد و گفت: «محصولات صنایع‌دستی در واحدهای بوم‌گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

حق‌شناس به قدمت 7‌هزار ساله تپه‌ای در گلستان اشاره کرد و گفت: «قدمت یک منطقه نشانه هویت یک ملت و قوم است که اگر به‌درستی شناسایی شود به کاهش مهاجرت‌ها کمک می‌کند.»

او افزود: «در شهر گرگان نیز باستان‌شناسان اشیایی با قدمت هزار ساله را کشف کردند که میراث مردم گلستان است و تبدیل به ویترینی برای بازدید گردشگران می‌شود.»

استاندار گلستان از زحمات دکتر مونسان و تمام کسانی که برای ثبت علی‌آباد کمک کردند، تشکر کرد و در پایان از چندین روستای استان و صنایع‌دستی که در آن‌ها تولید می‌شود، نام برد.

استاندار فارس: کسب عناوین شهر جهانی منبت آباده و شیراز نشان از رشد توسعه صنایع‌دستی استان فارس دارد

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس در این مراسم گفت: «محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراثی کهن و ماندگار در ایران بزرگ بوده که پیوسته سفیران راستین این مرز و بوم در سراسر جهان است و غنای میراث کهن فرهنگی و طبیعی ایران را در طول تاریخ بر همگان روشن ساخته و رشد و تحول آن بر کسی پوشیده نیست.»

\"\"

او افزود: «استان فارس یکی از پایگاه‌های اصلی فرهنگ و هنر و یکی از مناطق دارای سرمایه‌های انسانی هنرمند و صنعتگر از انواع اقشار، اهمیت خود را پیوسته حفظ کرده و در سال‌های اخیر به آن افزوده است.»

رحیمی با اشاره به فعال بودن بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع‌دستی در استان فارس، تصریح کرد: «این تعداد با رشدی ملایم و پیوسته در حال افزایش  است. این استان در رشته‌های صنایع‌دستی تنوع دارد به طوری‌که اکنون ۱۱۷ رشته فعال دارد که از این تعداد ۸۰ رشته شاخص در شیراز فعال است.»

استاندار فارس بیان کرد: «دستبافته‌های داری در این استان شامل انواع قالی، گبه و گلیم بوده که تنوع بسیاری دارند، به گونه‌ای که بسیاری از شیوه‌های بافت احیا شده و بسیاری دیگر در حال شناسایی هستند و برخی از این تکنیک‌ها نیز متاسفانه از بین رفته‌اند.»

او افزود: «پوشاک سنتی که یکی از مهمترین شاخصه‌های فرهنگی هر کشور است در این استان رونق زیادی داشته و اقوام و عشایر هنوز به پوشیدن آن‌ها علاقه دارند.»

رحیمی تصریح کرد: «صنایع چوبی در شهری مثل آباده شهرت جهانی پیدا کرده و دارای انواع رشته‌های تزئینی پرکاربرد است. کاشی سنتی، سفال و سرامیک، طراحی و نقاشی سنتی، رودوزی‌های سنتی، صنایع چرمی و صنایع فلزی و شیشه‌ای از دیگر گروه‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فعال در این استان است.»

استاندار فارس گفت:‌ «کسب عناوین شهر جهانی منبت آباده در سال 97 و شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی در سال 98 از جمله مهم‌ترین تحولاتی بوده که نشان از رشد توسعه صنایع‌دستی استان فارس دارد، برای کسب این جایگاه از تلاش‌ها و پیگیری‌های معاون صنایع‌دستی کشور تشکر می‌کنم.»

او افزود: «دریافت نشان جغرافیایی منبت آباده و نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سطح ملی و بین‌المللی در جهت حفظ منافع صنعتگران و فعالان این هنرها از جمله فعالیت‌های مهمی بوده که تاکنون انجام شده است، همچنین دریافت عنوان شهر ملی دستبافته‌های عشایری فیروزآباد و نشان جغرافیایی گلیم ساده فیروزآباد نیز به زودی کسب خواهد شد.»

رحیمی بیان کرد: «استان فارس با دارا بودن بیش از 500 فروشگاه صنایع‌دستی و بالغ بر 11 بازار و بازارچه صنایع‌دستی در سطح استان در حال حاضر دارای جایگاه نخست در کشور بوده که مشخصه بازار هدف فروش محصولات صنایع‌دستی تمام کشور است.»

استاندار فارس در خصوص تسهیلات اعطایی در سال های 98 و 99 گفت: «تسهیلات تبصره 18 از محل اعتبارات استانی به مبلغ 11 میلیارد ریال به 26 نفر داده شد که برای 70 نفر ایجاد اشتغال کرد، همچنین تسهیلات مشاغل خانگی پشتیبان شامل سه کارگاه به مبلغ 3 میلیارد ریال و با اشتغال 30 نفر و در بخش مشاغل خانگی مستقل دو میلیارد و 200 میلیون ریال با اشتغال 22 نفر پرداخت شد.»

او افزود: «یک میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض نیز در سطح استان به 25 نفر طی این مدت پرداخت شده است، همچنین تا کنون 661 نفر در سامانه تسهیلات کارا ثبت نام کردند که از این تعداد 100 نفر تسهیلات دریافت کردند. 900 نفر از صنعتگران برای دریافت بیمه روستایی صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.»

استاندار گیلان: ثبت روستاها و شهرهای جهانی زمینه امیدآوری بیشتر برای ادامه فعالیت‌های رشته‌های صنایع‌دستی است

ارسلان زارع استاندار گیلان ضمن تشکر از دکتر مونسان برای ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی گفت: «ثبت این شهرها و روستاها دستاورد ارزشمندی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد که قطعاً زمینه امیدآوری بیشتری را در ادامه این فعالیت‌ها در سال‌های آتی شاهد هستیم.» 

\"\"

او افزود: «در سال جاری 13 روستا ثبت ملی شده و خوشحال هستم از این تعداد چهار روستا متعلق به مردم هنردوست استان گیلان است، در سال‌های اخیر یکی از رسته‌های عمده فعالیت و اشتغال آن‌ها بوده به‌طوری‌که با 85 هنر فاخر یکی از مهم‌ترین زمینه‌های جذاب برای گردش‌پذیری استان است.»

زارع تصریح کرد: «این روستاها از شهرستان‌های مختلف استان گیلان شامل روستای عنبران آستارا با محوریت گلیم‌بافی، روستای شالما در ماسال با محوریت چوب‌تراشی، روستای ارده رضوانشهر با محوریت شال‌بافی و روستای جیرده شفت با محوریت سفال است.»

استاندار گیلان بیان کرد: «تلاش دولت تدبیر و امید موجب شد تا روستای قاسم‌آباد به‌عنوان روستای چادرشب‌بافی و رودسر از این استان ثبت جهانی بشود، این اقدام ارزنده ضمن تقویت وحدت، وفاق و همدلی آن دیار، زمینه توسعه اشتغال را فراهم کرده است، به‌طوری‌که مهاجرت معکوس هم در این روستا و شهرستان اتفاق افتاده است.»

او ضمن قدردانی از معاون صنایع‌دستی کشور و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: «امروز ما در حال شکل‌دهی زنجیره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم در حقیقت به‌نوعی بسته‌ای خواهد بود برای همه گردشگرانی که در این استان حضور پیدا می‌کنند.»

استاندار اردبیل: ثبت ملی، فرصتی برای توجه بیشتر به ظرفیت‌ها در حوزه صنایع‌دستی است

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل نیز در این نشست با بیان این که خوشبختانه دو شهر از استان اردبیل امسال به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند، گفت: «ثبت این دو شهر به‌طور حتم نتایج و دستاوردهای خوبی را برای استان به دنبال خواهد داشت و فرصتی برای توجه بیشتر به ظرفیت‌های این استان در حوزه صنایع‌دستی است.»

\"\"

او افزود: «این اقدام برای نخستین بار در تاریخ استان ثبت می‌شود تا از این پس شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در سطح کشور معرفی شود که نتایج و ثمرات شایان توجهی به دنبال خواهد داشت.»

استاندار اردبیل بیان کرد: «هنرصنعت مردمان نجیب دارالارشاد، همواره یادگار بی‌نظیر تاریخ و تمدن و فرهنگ و طبیعت این دیار است و انتخاب شهرهای صنایع‌دستی نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی در سطح ملی و فرصتی برای توجه روزافزون به ظرفیت‌های متفاوت شهرها، کمک به رونق تولید و اقتصاد پایدار و اعتلای برندهای ارزشمند شهری است.»

بهنام‌جو ادامه داد: «امروز روزی به‌یادماندنی برای مردم خطه مغان به ویژه شهر اصلاندوز و مردم غیور شهر عنبران است که بانوان و دختران نجیب و هنرمند این خطه، تاریخ، طبیعت و فرهنگ این دیار را با دل‌بافته‌ای رنگین و وزین به نام‌های ورنی مغان و گلیم عنبران روایت می‌کنند.»

او گفت: «در روستاها و قشلاقات شهرستان اصلاندوز 1800 بافنده 60 درصد تولیدات ورنی استان را تولید می‌کنند و در 30 کیلومتری مرکز استان در شهر مرزی عنبران از توابع شهرستان نمین نیز زنان و دختران منطقه سالانه بیش از 120 هزار مترمربع گلیم تولید می‌کند و چهار هزار تولیدکننده، هشت تعاونی و یک اتحادیه گلیم‌بافی همراه به نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و مرکز آموزشی در این منطقه فعالیت می‌کنند که این یک ظرفیت عظیم به شمار می‌رود.»

استاندار اردبیل اضافه کرد: «ثبت این دو شهر به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی گامی مهم در توسعه گردشگری استان است و نگاه و توجه ویژه وزیر محترم میراث‌فرهنگی در این راستا شایسته قدردانی است.»

تشکیل کمیته مستقل صنایع‌دستی در مجلس

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این نشست در سخنانی گفت: «وقتی سخن از فرهنگ به میان می‌آید غایتش رشد است و هنر نیز از این غایت مستثنی نیست. هنر هدیه‌ای است از سوی خداوند که بر اندیشه انسان نازل شده تا انسان‌ها را با کوشش به صعود دعوت کند.»

\"\"

او افزود: «یکی از مهمترین هنرها صنایع‌دستی است که در عین کثرت نشان از وحدت دارد و وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد تماشایی‌تر می‌شود، خصوصا در مقیاس جهانی. در حقیقت صنایع‌دستی آیینه رسوم، آداب و عقاید یک ملت است و اگر با نگاه ژرف به این آیینه نگاه کنیم می‌توانیم شکوه یک ملت را کامل ببینیم.»

این نماینده مجلس گفت: «صنایع‌دستی می‌تواند به بسیاری از مجهولات تاریخی یک کشور پاسخ دهد بر این اساس باید چتر دولت و مجلس بر سر هنرمندان صنایع‌دستی گسترش نیز یابد و از طرف دیگر باید برای اقتصاد این هنر صنعت بیاندیشیم.»

منتظری خاطرنشان کرد: «در مجلس یازدهم کمیته مستقلی با عنوان گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل دادیم که این نشان از اهمیت دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری است و آمادگی داریم در برنامه هفتم توسعه جایگاه صنایع‌دستی را افزایش دهیم.»

شهردار میبد: حمایت مدیریت شهری از صنایع‌دستی باید نهادینه شود

در ادامه علیرضا نقوی شهردار میبد با گرامیداشت یاد سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده افزود: «از سال ۹۶ که شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد، خون تازه‌ای در هنری که قدمت آن ریشه در پیش از اسلام دارد و رو به فراموشی بود، جاری شد.»

\"\"

او در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته طی دو سال اخیر در زمینه‌های علمی و ایجاد رشته دانشگاهی زیلو اشاره کرد و گفت: «این اتفاق موجب تشویق و ترغیب جوانان به این هنرصنعت شد و در برندسازی استان و قرار گرفتن زیلو در سبد خانواده اتفاقات خوبی افتاد.»

او با اشاره به احداث مجموعه فرهنگی بام میبد با وسعت ۱۵۰ هکتار افزود: «فاز یک این مجموعه که پردیس خانوادگی است و می‌تواند کمپین مناسبی برای گردشگران باشد احداث شده و باغ هنر زیلو و سفال نیز با تأثیر از تاریخ کهن میبد در دستور کار قرار دارد.»

او ثبت شهرهای ملی و جهانی را مسئولیتی بر دوش مسئولان استانی دانست و گفت: «هنر ایرانی قابلیت عرضه در سطح جهان را دارد و باید این کیفیت را حفظ کنیم. بهترین دستاورد ثبت شهرهای ملی دمیده شدن روح امید میان هنرمندانی بود که سال‌ها برای زنده نگه داشتن صنایع‌دستی شهرشان همت گماشتند که تنها به دلیل عشق و علاقه بود.»

نقوی با اشاره به اهمیت حمایت مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری‌ها از صنایع‌دستی بر نهادینه شدن این موضوع تأکید کرد.

اهمیت شبکه ارتباطی شهرهای جهانی صنایع‌دستی ایران از دیگر نکات مورد اشاره شهردار میبد بود که پیش از کرونا قرار بر برگزاری آن به میزبانی میبد بود.

شهردار شیراز: راه‌اندازی بازار بزرگ صنایع‌دستی در قلب بافت تاریخی شیراز در دستور کار شهرداری قرار دارد

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در ادامه گفت: «صنایع‌دستی با ایجاد پیوند میان اندیشه، روح و هنر آدمیان، دل را صیقل داده و اندیشه را به مسیر کمال رهنمون می‌کند. همه می‌دانند شیراز با نام یک هنر شناخته نمی‌شود و همین امر موجب شده که شورای جهانی صنایع‌دستی در اقدامی شایسته شیراز را شهری جهانی در این عرصه معرفی کند، شهری که با ۸۰ رشته هنری پیش قراول اقتصاد هنر نیز خواهد بود.»

او افزود: «شیراز فقط به گذشته پر افتخار خود نمی‌بالد، امروز صنایع‌دستی در کوی و برزن شهر نفس می‌کشد و علاوه بر این نیز برای حداقل ۲۰ هزار نفر زمینه اشتغال را ایجاد کرده است. معتقد هستیم می‌توانیم مسیری روشن و مطمئن در دیپلماسی فرهنگی پیش روی این شهر و کشورمان قرار دهیم.»

اسکندرپور تصریح کرد: «شهرداری شیراز با راه‌اندازی کارگروه میراث معنوی شیراز و دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی تلاش کرده تا با توسعه زیرساخت‌های لازم آموزشی در مسیر احیا و ترویج هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در حال فراموشی یا کمتر شناخته شده، گام های موثری بردارد و به منظور رونق اقتصاد هنر در این عرصه، ایجاد بازارها و کارگاه‌های دائمی صنایع‌دستی را به عنوان یک اولویت در برنامه‌ها و بودجه خود لحاظ کند.»

شهردار شیراز در ادامه افزود: «بر همین اساس راه‌اندازی مرکز کارآفرینی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شیراز و بازار بزرگ صنایع‌دستی با معماری دوره زندیه در قلب بافت تاریخی شیراز در دستور کار قرار گرفته است که در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.» 

او افزود: « شش کتاب و پنج مستند در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شیراز تولید خواهد شد که در هفته شیراز سال 1400 رونمایی می‌شود.»

اهدای لوح‌های ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی

در این نشست لوح ثبت ملی روستای زیارت به‌عنوان روستای جاجیم‌بافی، شاهکوه سوزن‌دوزی، تنگلی روستای سوزن‌دوزی ترکمن، سیاه‌رودبار به‌عنوان روستای صنایع‌دستی و شهر علی‌آباد کتول به‌عنوان شهر رودوزی‌های سنتی به استاندار گلستان، لوح ثبت ملی روستای عنبران به‌عنوان روستای گلیم‌بافی، ارده به‌عنوان روستای شال‌بافی،  جیرده به‌عنوان روستای سفال‌گری سنتی، شالمار به‌عنوان روستای چوب‌تراشی و شهر رشت به‌عنوان شهر رشتی‌دوزی به استاندار گیلان، لوح ثبتی شهر یزد به‌عنوان شهر زیورآلات سنتی به استاندار یزد، لوح ثبت ملی عنبران به‌عنوان روستای گلیم‌بافی و اصلاندوز به‌عنوان روستای گلیم ورنی دشت مغان به استاندار اردبیل، لوح دبیرخانه ثبت جهانی شیراز شهر جهانی صنایع‌دستی به شهردار شیراز، لوح دبیرخانه میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو به شهردار میبد از سوی دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهدا شد.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 1399101556

برچسب‌ها