شماره 84 فصلنامه علمی «اثر» منتشر شد

شماره 84 نشریه علمی، فنی و هنری «اثر»، فصلنامه‌ای با درجه علمی‌ترویجی به‌همت دبیرخانه نشریات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

 به‌گزارش میراث‌آریا بهنقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری این شماره از فصلنامه اثر شامل هفت مقاله در زمینه مطالعات شهرسازی، معماری، مرمت و حوزه‌های وابسته به آن‌ها در حوزه هنر و تمدن ایرانی است.
مقالات «تحلیل آثار به‌دست آمده از کاوش طبقه c غارکرفتو در شمال‌غرب ایران»، «بررسی معماری و آرایه‌های تزئینی گورخانه میرحیدر در اسفندقه جیرفت کرمان، ایران»، «تحلیل تطبیقی نقش گیل‌گمش در آثار سنگ‌ صابونی جیرفت و مفرغ‌های لرستان»، «مطالعه و شناخت کاروان‌سراهای درون شهری استان مازندران (نمونه موردی ؛ شهر ساری و بابل)»، «نام اشکانی و یونانی محوطه ‌تاریخی نقش رستم براساس متن کتیبه شاپور بر کعبه زرتشت» و «بررسی مسجد جامع بروجرد، نکاتی درباره طراحی و ساخت بناهای دوره سلجوقی» در شماره 84 نشریه اثر به چاپ رسیده است.
در مقاله «بررسی معماری و آرایه‌های تزئینی گورخانه میرحیدر در اسفندقه جیرفت کرمان، ایران» نوشته معصومه برسم و یوسف فاریابی می‌خوانیم: «گورخانه میرحیدر اسفندقه روی مقبره میرحیدر از عارفان و بزرگان ایل مهنی و از نوادگان ابوسعید ابوالخیر بنا شده است. این بنا در روستای دولت‌آباد اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت قرار دارد و متعلق به دوره صفوی است. نقشه بنا از داخل چلیپایی و در بالا به هشت ضلع و هشت طاق‌نما تبدیل شده است و سپس گنبد مدور را روی آن ساخته‌اند. این آرامگاه دارای تزئینات گچ‌بری، نقوش هندسی و اسلیمی با نقش شاه‌عباسی به‌صورت نقاشی روی گچ است.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 13991016495768

برچسب‌ها