مرکز آفرینش صنایع‌دستی در روستای جهانی خراشاد راه‌اندازی می‌شود

معاون صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی از راه‌اندازی «مرکز آفرینش‌های صنایع‌دستی» در روستای جهانی خراشاد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌جنوبی، حسین عباس‌زاده روز سه‌شنبه 16 دی‌ماه گفت: «راه‌اندازی مرکز آفرینش روستایی صنایع‌دستی در روستای جهانی خراشاد با هدف توسعه، ترویج و آموزش نساجی سنتی، به‌ویژه توبافی انجام می‌شود.»

او با بیان این‌که این روستا دارای پیشینه تاریخی در پارچه‌بافی و توبافی است، اظهار کرد: «در این مرکز بافت حوله آموزش داده می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آموزش این هنرصنعت را با حضور استادان برجسته فراگیرند.»

معاون صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی خاطرنشان کرد: «در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که در سال 1395 برگزار شد، روستای خراشاد شهرستان بیرجند در رشته توبافی ثبت ملی و سپس با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در سال 1397 به عنوان روستای جهانی حوله‌بافی معرفی شد.»

او افزود: «پارچه‌بافی یا توبافی از هنرهای اصیل و احیا شده است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. در این هنر دستی، توباف پس از تبدیل پنبه، ابریشم یا کرک به نخ، آن‌ها را می‌جوشاند و از آرد رد می‌کند تا ضخیم شوند. سپس با استفاده از چرخ پارچه‌بافی، محصول نهایی به دست می‌آید. از جمله صنایعی که به این روش تولید می‌شوند، می‌توان به شال سر، حوله مسافرتی، حوله نوزاد، سفره نان، دستمال جیبی، دستمال آشپزخانه، صافی، چادرشب و ... اشاره کرد.»

عباس‌زاده گفت: «اکنون ۱۷۰ کارگاه توبافی روستای خراشاد، هنری با قدمت ۳۰۰ ساله را زنده کرده‌اند که از این پس در بازارهای جهانی معرفی خواهند شد.»

او ادامه داد: «در نظر داریم برای سایر شهرستان‌های استان نیز مرکز آفرینش صنایع دستی روستایی ایجاد کنیم که در صورت تأمین منابع مالی این اقدام انجام خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399101653

برچسب‌ها