وصیت‌نامه جهان‌پهلوان تختی مرمت شد

همزمان با پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان‌پهلوان تختی وصیت‌نامه این قهرمان ملی پس از مرمت و استحکام‌بخشی توسط بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران، تحویل موزه ملی ورزش، المپیک و پاراالمپیک شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، مراسم تحویل این وصیت‌نامه روز چهارشنبه 17 دی ماه 1399 با حضور جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، فریدون بیگلری معاون فرهنگی، پروانه سلطانی رئیس بخش حفاظت و مرمت این موزه و سید محسن میر سرپرست موزه ملی ورزش، المپیک و پارا المپیک برگزار شد.

جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران ضمن نکوداشت نام و جایگاه رفیع جهان پهلوان تختی درحافظه تاریخی ورزش ایران گفت: «غلامرضا تختی امروز نه تنها در ایران بلکه به عنوان اسطوره پهلوانی در شمار میراث بشری جای گرفته و موزه ملی ایران بسیار خرسند است که اقدامات مرمتی را برای حفظ و نگهداری سند یادگار این قهرمان بزرگ انجام داده است.»

او ادامه داد: «وصیت‌نامه تختی نخستین اثراز موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک است که آن را مرمت کردیم، موزه ملی ایران یکی از رسالت‌های خود را تعامل با سایر موزه‌های کشور در گسترش پروژه‌های مشترک موزه‌ای می‌داند.»

نوکنده ضمن قدردانی از خانواده جهان پهلوان تختی در حفظ و نگهداری این اثر ارزشمند گفت: «برای این دو موزه جای افتخار است. خانواده تختی که سال‌ها در نگهداری از این سند گران‌بها کوشا بوده‌اند، حال این امکان را برای ما  فراهم کردند تا میزبان این اثر ارزشمند تاریخی باشیم و در حفظ، نگهداری و معرفی آن به عنوان بخش مهمی از نفایس ایران اقدام کنیم.»

وصیت‌نامه این اسطوره ملی که امروز به عنوان میراث‌فرهنگی و اثر موزه‌ای در شمار اسناد ارزشمند به‌جا مانده، در حافظه تاریخی ورزش ایران ماندگار است.

همزمان با اولین سالگرد افتتاح موزه ورزش در اردیبهشت ماه 1399، از سوی خانواده تختی این وصیت‌نامه به صورت امانی در اختیار این موزه قرار گرفت.

در حاشیه رونمایی این وصیت‌نامه، ضرورت استحکام‌بخشی و مرمت این اثر از سوی  محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور و جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران به مسئولان موزه ورزش پیشنهاد داده شد و با استقبال آن‌ها روبه‌رو شد.

این وصیت‌نامه در پی تعاملات موزه‌ای با حضور وکیل خانواده تختی به موزه ملی ایران سپرده شد. روند اقدامات حفاظتی از جمله مستندنگاری، آسیب‌شناسی، حذف آسیب‌ها و استحکام‌بخشی در آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت موزه ملی ایران انجام شد و در پایان عملیات حفاظت و مرمت در قابی متناسب این اثر برای نمایش به نمایندگان موزه ملی ورزش، المپیک و پاراالمپیک تحویل داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر 13991018972

برچسب‌ها