اشتغال‌زایی برای بانوان در بوم‌گردی‌های استان فارس

نقش بانوان در نهاد خانواده در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نقش ویژه و پررنگی است که شامل مدیریت منزل، تهیه و طبخ انواع غذاها و خوراک‌های بومی و محلی، تهیه اقلام صنایع‌دستی و تهیه پوشاک است.

پس از ابلاغ دستورالعمل مشخصات، ضوابط ساخت، بهره‌برداری و درجه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی از سوی سازمان وقت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در دی‌ماه 93 با این دیدگاه که فرهنگ و سنت میهمان‌نوازی ایرانی که همیشه زبان زد بوده می‌تواند در شکلی جدید به میهمانان و گردشگران نمایش داده شود، با رعایت بالاترین سطح ممکن مسائل زیست‌محیطی و به‌گونه‌ای پایدار همسو با بافت‌های تاریخی، معماری محلی و سیمای هر منطقه به توزیع عادلانه فضاها و ظرفیت‌های اقامتی و گردشگری در سطح کشور و به‌خصوص در مناطق کمتر شناخته‌شده اقدام شد.

یکی از ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی توانمندسازی زنان روستایی است و اثرگذاری روی صنایع‌دستی است و این کسب‌وکار، کارها و فعالیت‌های دیگر را هم فعال می‌کند.

بر اساس رویکردهای اشاره‌شده و شاخصه خانواده محوری در جامعه‌های محلی ایران و اهمیت بانوان در نهاد خانواده یقیناً در اقامتگاه‌های بوم‌گردی حضور بانوان نقش ویژه و پررنگی خواهد داشت. مواردی از قبیل مدیریت منزل، تهیه و طبخ انواع غذاها و خوراک‌های بومی و محلی، تهیه اقلام صنایع‌دستی، تهیه پوشاک و دیگر مواردی که در خانواده‌های ایرانی با محوریت مادران و بانوان از قدیم‌الایام مرسوم بوده‌اند را به‌عنوان جاذبه مکمل گردشگری در زندگی این روزهای آپارتمان‌نشینی امری جالب می‌کند، اما در گامی فراتر و علاوه بر نقش‌های یادشده برای بانوان امور جدید و کلانی ازجمله بهره‌برداری و مدیریت اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز برای این عزیزان رهاورد استراتژی توسعه بوم‌گردی در سطح کشور است.

در بسیاری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاهد حضور بانوان در سطوح مدیریتی هستیم به‌گونه‌ای که بانوان در بسیاری از این اقامتگاه‌ها نقش بنیان‌گذار و مؤسس رادارند و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی این است که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود، ازاین‌رو نقش زنان در توسعه و حفظ روستاها و مناطق عشایری انکارناپذیر است و بدون شک صنعت گردشگری نه‌تنها می‌تواند زنان را توانمند سازد و به آنان امکان رشد و شکوفایی دهد، بلکه می‌تواند زمینه دسترسی آنان را به فرصت‌های شغلی و مشارکت اقتصادی فراهم کند.

در استان فارس در حال حاضر 158 اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که بهره‌برداری بالغ‌بر 30 درصد این اقامتگاه‌ها از سوی بانوان انجام‌شده است و در هر حوزه یک نفر بانو موفق شده پروانه بهره‌برداری اخذ کند که نشان از اعتماد به توانمندی و کارآفرینی بانوان در این عرصه دارد و بیشترین میزان کارآفرینی و اشتغال در حوزه اقامتی-گردشگری مربوط به بوم‌گردی است، این در حالی است که در هتل‌ها با قدمت چندین ساله تنها 6 درصد از بهره‌برداران این حوزه بانوان هستند.

نقش زنان در توسعه و حفظ روستا انکارناپذیر است و بدون شک صنعت گردشگری نه‌تنها می‌تواند زنان را توانمند سازد و به آنان امکان رشد و شکوفایی دهد، بلکه زمینه دسترسی آنان را به فرصت‌های شغلی و مشارکت اقتصادی نیز فراهم می‌کند.

با این‌که هر اقامتگاه همان‌طور که اشاره شد، خانواده محور است به‌جز بهره‌بردار، بانوانی از همان خانواده و یا جامعه محلی در دیگر امور اقامتگاه ذی‌نفع هستند. اعتقاد به این‌که بوم‌گردی هنر بوده و کسانی که در این حوزه کار می‌­کنند نیز هنرمند هستند به گواه رؤیت ردپای تمام هنرها در سراسر اقامتگاه‌های بوم‌گردی این فرصت را پدیدار خواهد کرد تا در دوران کرونا و پس از کرونا شاهد اعتلای گردشگری باشیم همان‌گونه که پیشینیانمان گفته‌اند انجام دادن کارهای سخت هنر است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 13991023201774

برچسب‌ها