کردکوی و برندسازی شهری برای توسعه گردشگری

شهرها در سرتاسر دنیا مانند هر کالای مصرفی دیگری می‌توانند برای خودشان برندسازی کنند اما ایجاد برند شهری چندان هم کار آسانی نیست، به‌ویژه برای شهرهایی که دارای رقبای جدی و پر سابقه‌ای دارند. از آن جمله، شهر کردکوی است که هرچند در مسیر جاده بین‌المللی تهران به مشهد قرار دارد اما از سوی غرب، شهرهای استان مازندران و از سوی شرق نیز شهرهای استان‌های خراسان شمالی و گلستان سر راه آن قرار دارند و این روند جذب گردشگر را برای این شهرستان دشوار می‌کند.

در تعریف اصطلاح برندسازی شهری (City Branding) آمده است، فرآیند برندسازی یک شهر یا مکان است که برندسازی جغرافیایی و برندسازی مکانی هم نامیده می‌شود. شهرها در سرتاسر دنیا مانند هر کالای مصرفی دیگری می‌توانند برای خودشان برندسازی کنند، تا به این صورت به‌عنوان برند شهری و مکانی قدرتمند در بازار شناخته شوند و با دیگر شهرها و مکان‌ها رقابت کنند.

امروز که بازدیدکنندگان و گردشگران به هرجایی از دنیا سفر می‌کنند، برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای شهرها می‌تواند توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. شهرها در دوره کنونی با یکدیگر رقابت می‌کنند تا به توسعه پایدار دست یابند و برای شهروندان خود زندگی با سطح کیفی بالا مانند فرصت‌های اقتصادی و شرایط محیط زیستی خوب، فراهم کنند.

ایده‌ اصلی برندسازی جغرافیایی آن است که تصویری از شهرها و مکان‌ها در ذهن مخاطبان ایجاد کند تا شهرها از مکانی معمول برای بازدیدکنندگان به مقاصدی تبدیل شوند که مسافران و گردشگران در پی بازدید از آن‌ها باشند. برندسازی جزو یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی به‌حساب می‌آید که تأثیر به سزایی در موفقیت برند، محصول و خدمات دارد.

اما ایجاد برند شهری چندان هم کار آسانی نیست به‌ویژه برای شهرهایی که دارای رقبای جدی و پر سابقه‌ای در حوزه‌ معرفی خودشان هستند. از آن جمله، شهر کردکوی است که هرچند در مسیر جاده بین‌المللی تهران به مشهد قرار دارد اما از سوی غرب، شهرهای استان مازندران و شهر بندر گز در استان گلستان می‌توانند مسافران و گردشگران را جلب و جذب کنند و از سوی شرق نیز شهرهای استان‌های خراسان شمالی و گلستان سر راه آن قرار دارند. بنابراین کردکوی از این‌ جهت شانس چندانی برای جذب مسافران و گردشگران عبوری ندارد.

اما اگر مسئولان ارشد شهری و شهرستانی کردکوی به برندسازی شهری در این شهر فکر کنند می‌توانند در برنامه‌ریزی مسافران و گردشگران برای مسافرتشان شریک باشند و هم از مواهب مسافران عبوری بهره‌ ببرند، اما نباید کار را سخت و پرهزینه تلقی کرد. گاهی برند سازی (حداقل به‌مثابه‌ معروف بودن) می‌تواند با یک حرکت کم‌هزینه و حتی بی‌هزینه انجام شود؛ مانند کاری که شهر فاروج در استان خراسان شمالی انجام داد و حالا به عنوان شهر آجیلی زبان‌زد است. با این ابتکار هم شهرداری از عوارض بهر‌ه‌مند شده و هم میزان اشتغال‌زایی در سطح شهر افزایش‌یافته است.

برای نمونه، در ورودی شرقی شهر کردکوی؛ مسجد امام خمینی (ره) قرار دارد که با اندکی تدبیر می‌تواند خدمات زیادی را به مسافران و رانندگان عبوری ارائه کند، و یا به‌‎علت وجود سایت جهان‌نما (بخشی از اثر ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی)، شهرداری می‌تواند در طراحی و ساخت مبلمان شهری و از صاحبان حرف و مشاغل سطح شهر بخواهد در ساخت و یا بازسازی واحد کسب‌وکار خود از عنصر چوب و یا چوب‌نما استفاده کنند و بدین ترتیب برند «شهر چوبی Wooden City» را ایجاد کرد. این‌ها فقط چند نمونه‌ ساده بود. می‌توان شهر کردکوی را به یکی از شهرهای نوظهور گردشگری ایران تبدیل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 13991023561348

برچسب‌ها