استادجمشید مودی، گنجینه بشری خراسان‌جنوبی

استادجمشید مودی استادکار، طراح، ترسیم نقشه، بافنده و رنگرز قالی‌های نفیس و سنتی در شهر مود گنجینه بشری خراسان‌جنوبی است.

استاد جمشید مودی متولد 1315 فرزند افضل بیک مودی از رنگرزان و بافندگان مشهور شهر مود شهرستان سربیشه است. او تنها بازمانده خانواده سرشناس و هنرمند مودی است.

او در سن 6 سالگی تحت تعلیمات پدر (استاد افضل بیک مودی) تحت آموزش هنر بافندگی قالی قرار گرفت و بعد از یکسال به هنر قالیبافی وارد شده و تا حدود 13 سالگی به کار بافندگی پرداخت و از بافندگان زبردست و مطرح مود شد.

دیدن نقشه‌های زیبای قالی که به دست استاد محمد حسین دستجردی معروف به سعدی کشیده و در خانواده آنها بافته می‌شد موجب شد که ذوق و علاقه استاد به نقشه‌کشی بیشتر از بافت نمود پیدا کرده و او با ممارست و تمرین از روی نقشه‌ها به تجربه و مهارت کافی دست یابد به گونه ای که اولین نقشه خود را در سن 13 یا 14 سالگی به بازار عرضه کرد.

این کار باعث درخواست‌های متعدد و شهرت او به عنوان نقشه‌کش در مود می‌شود و از آن پس درخواست‌های متعددی بالاخص برای نقشه لچک ترنج ربعی سعدی از سوی کارگاه‌های فرش بافی معروف امینی و مهدیزاده بیرجند و روستاه‌های اطراف مود به او داده می‌‌شد.

تا حدود 20 سال کار نقشه‌کشی استاد به صورت شبانه روزی ادامه پیدا کرد و سپس به کار هدایت کارگاه‌های بافت با نظارت و نقشه‌کشی و رنگرزی خودش پرداخت که تا حدود 40 کارگاه در سطح مود و روستاه‌های تابعه بالغ شد.

نقشه‌های لچک ترنج ربعی سعدی، غلط گاه، شاه صفی، درختی، کرمانی، گل فرنگ، خشتی، افشان ، بته جقه، بته امیری و... از نمونه نقشه‌های کشیده شده از سوی استاد جمشید مودی است.

او از معروف‌ترین اساتید طراح و نقشه‌کش و رنگرز قالی در بیرجند قدیم که شامل شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، خوسف، سربیشه، درمیان، زیرکوه و قاینات حال حاضر می‌شده، است.

از ویژگی‌های متمایز این استاد پیشکسوت عدم کپی‌کاری نقشه‌ها و دخل و تصرف در آنها بر اساس ذوق و سلیقه خود با حفظ اصالت‌های نقشه بوده و هیچگاه اجازه نمی‌داد از روی یک نقشه چند فرش بافته شود و همواره نقشه‌های جدید با طرح و رنگ جدید به متقاضیان ارائه می‌شد.

 نقشه‌های ابداعی با ویژگی‌های تاریخی، جنگلی، از این هنرمند بافته و در خانه‌ها به یادگار مانده است و بافت بیش از 500 تخته قالی و بیش از 1000 نقشه از تلاش‌های شبانه‌روزی این استاد در طی سالیان عمر با برکت او به شمار می‌رود.

آثار و تولیدات استاد جمشید مودی از گران‌ترین و مرغوب‌ترین قالی‌های مود محسوب می‌شده که تعدادی از این آثار بنا بر گفته شاهدان و تجار فرش بیرجند در موزه‌های ملی فرش ایران، لندن، فرانسه و آلمان خودنمایی می‌کند.

در کتاب‌های متعدد مولفان سرشناس ایران همچون تورج ژوله و شیرین صوراسرافیل و ... نام این هنرمند قید شده و همچنین در کتبی که  از سوی مولفان و محققان همشهری از جمله شیر محمد قلاسی مود و شعله قلاسی و اسدا... زمانی پور به زینت طبع آراسته شده‌اند، از زندگی‌نامه و خدمات و دستاوردهای این استاد شهیر مودی یاد شده است.

استاد، ده‌ها شاگرد زبده در زمینه بافت و رنگرزی سنتی در سطح دهستان مود تربیت کرده است.

گنجینه دانش‌های عامه و بومی در رنگرزی سنتی، نقشه خوانی قالی، صابون‌پزی سنتی، کشاورزی و باغداری نیز مکمل هنرهای طراحی و نقشه کشی و بافت قالی است که موجب تمایز این استاد پیشکسوت در استان خراسان‌جنوبی و خراسان بزرگ شده است.

تعهد استاد به امر آموزش و ترویج هنرهای سنتی در زمینه قالی موجب شده که همواره و در هر زمانی جوابگوی سوالات و مشکلات بافندگان و دانشجویان و محققان بوده و در گسترش دانش و فن و مهارت این هنر کوتاهی نکرده است.

استادجمشید مودی به عنوان استادکار طراح، ترسیم نقشه، بافنده و رنگرز قالی‌های نفیس و سنتی در شهر مود خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 139910236

برچسب‌ها