استفاده از  سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احیای هتل ‌قو در خوزستان

مشاوران استاندار خوزستان از عمارت ثبت ‌ملی «هتل ‌قو» در اهواز بازدید کرده و بر لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت‌های بخش دولتی برای احیای بنا و بهره‌برداری از آن تأکید کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در ادامه پیگیری‌های انجام‌شده برای مرمت و احیای عمارت ثبت‌ ملی "هتل ‌قو" در اهواز، چهارشنبه 24 دی‌ماه 99 هیئتی به نمایندگی از استاندار خوزستان از این بنا بازدید کردند.

در این بازدید درباره تاریخچه، ظرفیت‌های فرهنگی‌تاریخی و قابلیت‌های متنوع عمارت هتل ‌قو گفت‌وگو و تبادل نظر شد، مشاوران استاندار ضمن بیان راهکارها، بر ضرورت احیای بنا و نیز لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت‌های بخش دولتی برای احیای بنا و بهره‌برداری از آن با کاربری‌های فرهنگی و گردشگری تأکید کردند.

 غلامرضا سلمان‌پور مسئول حفظ و احیای معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان در این بازدید با بیان این‌که هتل ‌قو یکی از آثار شاخص در بافت تاریخی اهواز است که درحال حاضر توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در حال مرمت است، به فرآیند مرمت انجام‌ شده در سالیان گذشته که به‌منظور رفع خطر و جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر  انجام شده است اشاره کرد و برنامه‌های مقاوم‌سازی، مرمت و احیای آتی بنا را شرح داد.

تبار قریب سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز نیز یادآور شد: «باتوجه به ارزش‌ تاریخی بنا، موقعیت قرارگیری و فضاهای مختلف آن، امکان بهره‌برداری با تخصیص کاربری‌های مختلف و در شأن اثر  وجود دارد.»

او افزود: «از این‌رو، تهیه پلان مدیریت و ایجاد همکاری‌های چندجانبه میان مالک بنا با مجموعه اداره‌کل استان و اداره اهواز و نیز استفاده از ظرفیت بخش‌های دولتی مرتبط، شهرداری‌ و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، زمینه لازم برای تکمیل فرآیند مرمت، احیا و بهره‌برداری از بنای تاریخی هتل قو را فراهم خواهد آورد.»

 معصومی مالک بنا نیز در این بازدید اقدامات انجام‌شده، برنامه‌های مدنظر و چالش‌های پیش‌رو را مطرح کرد و انتقال موارد مطرح ‌شده به استاندار خوزستان را از مشاوران خواستار شد و اظهار امیدواری کرد که استانداری خوزستان حمایت لازم در راستای بهره‌برداری از این بنای تاریخی را انجام دهد.

در این بازدید طیبه اسماعیلی مشاور استاندار در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات، رضا کیانی مشاور استاندار در امور فرهنگی و هنری، محمدیار برون مشاور استاندار در امور میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ماندنی ذراتی مشاور استاندار در امور ایثارگران، مهرداد شریفی مشاور استاندار در امور بهداشت و سلامت، منصور قمر‌ مشاور استاندار در حوزه پتروشیمی و بنادر، عباس دشتی‌نژاد مشاور استاندار در امور مرزی و اربعین، امین حاجی‌دولو دبیر شورای مشاوران استانداری و حجت‌الإسلام سیدلطف‌الله سپهر مشاور استاندار در امور روحانیت و ائمه جماعات با همراهی تبار قریب سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز و غلام‌رضا سلمان‌پور مسئول حفظ و احیای بناهای تاریخی معاونت میراث‌فرهنگی استان حضور داشتند.

بنای هتل ‌قو مربوط به اواخر دوره قاجار است؛ این بنا در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده و سال ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. ساخت این بنا در اوایل دوره پهلوی به پایان رسید.

 این عمارت در دهه ۲۰ در اجاره بانک شاهنشاهی ایران و انگلستان بود و در دهه ۳۰ نخستین هتل اهواز برای اقامت مسافران برگزاری مراسم فرهنگی‌تفریحی بود. در دهه ۴۰، اداره بهداشت اهواز در این عمارت مستقر شد اما پس از آسیب‌هایی که بر اثر سیل در سال ۴۷ به بنا وارد آمد، تخلیه شد.

به گفته کارشناسان میراث‌فرهنگی، عمارت تاریخی هتل‌قو آمیزه‌ای از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که از آرایه‌های معماری مانند کاشی‌کاری، آجرکاری، سردر آجرکاری، گچ‌بری‌های زیبای اتاقک و تکنیک‌های منحصر به‌فرد نصب پل‌های پیش‌ساخت داخل دیوارها برخوردار است.

اهمیت هتل قو در این است که بخشی از تاریخچه فرهنگ مردم اهواز را به دوش می‌کشد و بیانگر تاریخچه معماری یک قرن پیش در دوران گذار از سنت به مدرنیته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399102530

برچسب‌ها