علاقه و پشتکار دو بال پرواز در آسمان موفقیت

سرانگشتان هنر‌مند‌ان این مرز‌و‌بوم آمیخته به عطر هنر‌های سنتی بسیار‌ی است که صنایع‌دستی بی‌بدیلی را خلق می‌کنند. تار‌و‌پو‌د در‌هم تنیده اصالت و قدمت هنر ایرانی منجر به آفرینش اثر‌ی زیبا و ماند‌گار می‌شود که تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد و نگاه مشتاق او را با اثر گره می‌زند.

جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و موج‌بافی از جمله هنر‌های اصیل و بومی استان البرز است که مدتها به دست فراموشی سپرده شده بود. اما به همت فاطمه گودرزی بانوی کارآفرین البرز‌ی که اصالتا اهل روستای دروان و هم‌اکنون ساکن شهر کرج است، احیا شده است. او با اراده، تلاش و پشتکار و کمک مسئولان موفق به احیای دو رشته از جمله موج‌بافی و جاجیم‌‌بافی شده است که به دست فراموشی سپرده شده بودند و موفق به انجام کار‌‌ی بس عظیم و دشوار در راستای حفظ صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی شده است. 

این هنرمند کارآفرین از پنج سالگی و سن کم به این هنر علاقه‌مند شده و فعالیتش را از ۹ سالگی آغاز و در ۱۵ سالگی طراحی را شروع کرده است. تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم ادامه داده و به طور جدی رشته جاجیم‌بافی را در کنار گلیم‌بافی و موج‌بافی دنبال کرده است.

دوره‌های آموزشی ویژه هنرجویان به چه نحوی برگزار می‌شود؟

کلاس‌های آموزشی در سه ترم برگزار شده و در طول آن تمام نکات از ابتدا تا انتهای تولید یک اثر به علاقمند‌ان آموزش داده می‌شود و با توجه به سرعت پیشرفت و یادگیری هر هنر‌جو زمینه ورود او به بازار‌ کار از همان اوایل دوره فراهم است.

از نحوه همکاری خود با خیریه‌ها بگویید؟

به کمک مؤسسه خیریه، کلاس‌های آموزشی در کار‌گاه برگزار می‌شود که با دار دست‌ساز و پشم‌ها‌ی موجود در بازار، انواع وسایل کار‌برد‌ی تولید می‌شود.

طرح‌های مورد استفاده در این رشته‌ها چیست؟

در جاجیم‌بافی از طرح‌ها‌ی قدیمی و ذهنی، در موج‌بافی با تغییر رنگ نخ طرح عوض شده و گلیم با نقشه بافته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت هر استان طرح و نقش بومی و خاص خودش را دارد.

تا‌‌کنون برای راه‌اندازی و جذب علاقمند‌ان چه اقداماتی انجام شده است؟

با همکاری مسئولان و به منظور توسعه و ترویج این رشته‌ها به زودی اولین کار‌گاه نخ‌ریسی در روستای دروان راه‌اندازی می شود و چند روستا واقع در جاده چالوس برای ایجاد کار‌گاه نخ‌ریسی و رنگرزی در نظر گرفته شده است.

آیا به واسطه شیوع کرونا خللی در دوره‌های آموزشی ایجاد شده است؟

خوشبختانه توانستیم خودمان را با شرایط به وجود آمده وفق دهیم و با رعایت دستور‌العمل‌ها‌ی بهداشتی کلاس‌ها با حضور هنرجویان برگزار شده و تولید محصولات هنری همچنان ادامه دارد.

آیا بازار تولید و فروش محصولات رونق دارد؟

تا قبل از شیوع کرونا بازار از رونق خوبی بر‌خور‌دار بود و فروش محصولات در سطح بالایی قرار داشت اما با توجه به شرایط موجود کمی دچار مشکل شده‌ایم.

حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها چه مزایایی برای هنرمندان دارد؟

به واسطه سال‌ها فعالیت در نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین‌المللی بسیاری حضور داشته‌ام اما به تجربه دریافتم که هنرمند وقتی در نمایشگاهی که محل اصلی فروش محصولات تولیدی است شرکت می‌کند در واقع فروش برای او در درجه دوم اهمیت قرار دارد و دیدن علاقه‌ مردم و استقبال از آثار هنری تولید شده از سوی او حسی بسیار زیبا، لذت‌بخش و امیدوار کننده است که در درجه اول اهمیت قرار دارد.

از مسئولان چه انتظاری دارید؟

از آنها می‌خواهم که تا حد امکان در حوزه‌های مختلف از هنرمندان حمایت شود تا چراغ صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خاموش نشود چرا که ارزشی برابر با قدمت بشریت داشته و همواره یکی از ارکان اصلی اجتماع به شمار می‌آید.

از کدام بخش از رشته خود لذت می‌برید؟

به‌رغم اینکه علاقه زیاد‌ی به این رشته‌های هنر‌ی دارم اما بخش آموزش به هنرجویان بسیار شیرین است و حسی از این قشنگ‌تر برای استاد‌ی وجود ندارد که ببیند زحماتش به بار نشسته است.

چطور می‌شود یک هنر‌جو‌ در این حرفه ماندگار شود؟

اگر‌چه در هر رشته‌ای امکان ریزش وجود دارد اما به طور مثال جاجیم‌بافی به نحوی است که با یاد‌گیر‌ی نوار‌بافی در همان جلسه اول هزاران کار‌برد دارد و از طریق آن می‌تواند کسب در‌آمد کند. علاقه و پشتکار دو بال پرواز در آسمان موفقیت هستند.

انواع آثار تولید‌ شده شامل چه چیزهایی می‌شود؟

به خاطر قدمت و اصالت این هنر تقریبا همه با جاجیم به عنوان رو‌کرسی‌ خانه مادربزرگ‌ها خاطره دارند اما امروزه به اقتضای علایق بازار و وضع موجود، انواع کار‌برد‌ی آن در قالب دست‌بند، گوشواره، روکش صندلی، جا کلید‌ی، کیف و ... تولید می‌شود که به نوعی نو‌آوری و راهی برای حفظ این هنر اصیل و بومی است.

چطور به احیای رشته‌های فراموش شده روی آوردید؟

با حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی در روستاها حضور پیدا کرده و پیگیر رشته‌های هنری که در قدیم وجود داشته می‌شوم و برای احیا‌ی آن اقدامات لازم را انجام می‌دهم. تاکنون نیز موفق به احیای دو رشته موج‌بافی و جاجیم‌بافی در روستا‌ها از جمله ملک‌فالیز در ۶۵ کیلو‌متر‌ی کرج شدم که مهد هنرمندان توانایی در این زمینه بود و رو‌میز‌ی بافته شده نمونه‌ای بسیار زیبا و ارزشمند‌ است.

آیا با نگرش صرفا سر‌گرمی به رشته هنری موافق هستید؟

به شخصه معتقد‌م زمانی که انسان در زندگی هدف داشته باشد به دنبال سر‌گرمی نمی‌رود چرا که قدر لحظه به لحظه عمر را می‌داند و از ارزش و اهمیت آن آگاه است. بنا‌بر‌این با برنامه‌ریزی در مسیر درست حرکت می‌کند تا به نتیجه‌ای مطلوب برسد. 

چه هدف و انگیزه‌ای برای آفرینش آثار هنری دارید؟

در طول این سال‌ها همواره در تلاش بودم تا اثری خلق کنم که راهی برای آینده‌سازی جوانان این مرز‌و‌بوم باشد و موجب افزایش ثروت و سرمایه‌های معنو‌ی و ماد‌ی شود.

آفرینش یک اثر هنری چه تاثیری بر شما می‌گذارد؟ 

وقتی اثری با ترکیب رنگ‌های گو‌نا‌گون خلق می‌شود در واقع این روح و روان یک هنرمند است که می‌تواند در صورت ترکیب آرامش و مهارت، اثر‌ی ماند‌گار خلق کند که بی نظیر و تاثیر‌گذار است.

آیا با تولید کار‌های سفارشی منطبق با نظر مشتری و مخاطب موافق هستید؟

یکی از ارکان اصلی تولید و فروش در بازار، تولید اثر طبق سفارش و سلیقه مشتری است که دست هنرمند را بسته و او را از خلاقیت باز‌می‌دارد. در واقع نظر مشتری به توانایی هنرمند غالب شده که البته گاهی نیز منجر به نو‌آور‌ی از طرف هنرمند هم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399103093

برچسب‌ها