فارس

نشست تخصصی تأثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد

0
نشست تخصصی تأثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، حمید فدایی روز 1 بهمن‌ماه 1399، در نشستی با حضور متخصصان نورپردازی و بازاریابی اظهار کرد: «ظرفیت‌های زیاد تاریخی در این مجموعه جهانی وجود دارد و اگرچه تخت جمشید نزد همگان شناخته ‌شده است، اما دیگر آثار تاریخی ارزشمند واقع در حریم آن به‌منظور حضور گردشگران نیازمند برنامه‌ریزی و مناسب‌سازی برای معرفی است.»

او ادامه داد: «برای اثرگذاری در اقتصاد جامعه محلی می‌توان ظرفیت‌های شبانه بازدید از آثار جهانی را برنامه‌ریزی و فعال کرد، عملی کردن این امر خود نیازمند ایجاد یا ارتقای زیرساخت‌های موجود است، نور در ارتقای کیفیت بصری محوطه‌ها و ارائه تجربه‌ای نوین به مخاطبان از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در بازدید شبانه آثار است و ضروری است به‌طور ویژه به آن پرداخته شود.»

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: «تخت جمشید از نخستین محوطه‌هایی است که از آغاز دهه پنجاه خورشیدی برنامه نور و صدا در آن اجرا شده است، ولی با توجه به فصلی بودن این برنامه و درخواست‌های مکرر، ایجاد زیرساخت‌های لازم با در نظر گرفتن حساسیت‌های حفاظتی برای برنامه‌ریزی و اجرای بازدید ثابت شبانه، ضروری است.»

او بیان کرد: «با در نظر گرفتن مسائل حفاظتی، هدایت گردشگران با ایجاد مسیرهای تعریف‌شده گردشگری از ضروریت‌های بازدید شبانه خواهد بود، به‌ویژه نورپردازی تأثیر شگرفی در هدایت مطلوب گردشگر و معرفی بهتر آثار خواهد داشت.»

همراه قشقایی متخصص و طراح بین‌المللی نورپردازی نیز اظهار کرد: «نورپردازی و موضوع معماری نور در شب متأسفانه به صورت یک تخصص میان‌رشته‌ای تعریف ‌نشده است که در این‌باره با چالش‌هایی بین مهندسان معمار و برق و دیگر رشته‌های مرتبط مواجه هستیم و دانشگاه‌ها و مجامع حرفه‌ای نیز در این خصوص می‌توانند تأثیر خوبی بر این روند داشته باشند.»

او ادامه داد: «در کشور ما معماری نور بیشتر به موضوع زیباسازی می‌پردازد اما در کشورهای توسعه ‌یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تأثیرات روانشناسی، موضوعات زیست‌محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازی‌ها لحاظ و به آن توجه می‌شود.»

قشقایی یادآور شد: «روشنایی و نورپردازی باید استانداردهای لازم را داشته و علاوه بر تأمین عملکردهای چشمی به‌‌عنوان تکمیل‌کننده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران نیز بپردازد، همچنین بومی‌سازی استانداردها در مقررات ملی هم باید با توجه به ویژگی مختلف از جمله شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر کند.»

محمدمهدی ابراهیمی کارشناس مدیریت بازاریابی نیز گفت: «با توجه به این‌که در دنیا ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب ایجاد می‌شود اما ما با داشتن مجموعه‌های منحصر به‌فردی چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و اقتصادی نسبت به این امر، بی‌بهره‌ایم.»

او افزود: «تلفیقی از علم‌های مختلف کنار هم برای نتیجه بهتر به لحاظ افزایش بهره‌وری، درآمدزایی و ارزش‌افزوده‌ای که حوزه گردشگری می‌تواند ایجاد کند، مسیر بهتری را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم خواهد کرد.»

ابراهیمی بابیان این‌که گردشگری ارائه کالا نیست، اضافه کرد: «افزایش راندمان و بهره‌برداری بهتر از طریق مباحث فرهنگی و اقتصادی با شاخص‌های فرهنگی یا دیدگاه‌های مخاطبان شکلی مناسب‌تر پیدا می‌کنند و تخت جمشید به عنوان یک برند بین‌المللی که اهمیتی فراتر از سایر مجموعه‌های گردشگری دارد، می‌تواند در رابطه اثربخشی لازم را داشته باشد.»

حسینیه مشیر شیراز مرمت می‌شود

مقاله قبلی

استاد کاشی‌کاری گنبدهای فیروزه‌ای درگذشت

مقاله بعدی

خوانندگان این خبر، این‌ها را هم خوانده‌اند:

0 دیدگاه

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود. بخش‌های الزامی مشخص شده اند. *