طبیعت‌گردی، گزینه‌ای برای گردشگری در ایام کرونا

بعد از گذشت یک‌ سال از محدودیت‌های کرونایی، اینک به نظر می‌رسد شرایط تا حدودی بهبود یافته بنابراین کسب و کارهای حوزه گردشگری که تعطیل شده بودند با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گردونه فعالیت بازگشته‌اند. این اخطار جدی را نباید فراموش کنیم که که ویروس کرونا همچنان در بین ما زندگی می‌کند و مترصد کوچک‌ترین سهل‌انگاری شهروندان است تا دوباره موجی ویرانگر از بیماری و مرگ را به راه‌اندازد.

در این زمان و با توجه به زیان هنگفت صنعت گردشگری از شیوع کرونا، سفر مسئولانه به عنوان رویکردی متناسب با شرایط کرونایی در حوزه گردشگری در دستور کار قرار گرفته است. 

طبیعت‌گردی و استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاید مناسب‌ترین آغاز برای احیای صنعت گردشگری با تاکید بر سفر مسئولانه برای گذر از اوضاع کنونی است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی با حال و هوای لطیف بومی، دور از هیاهوی شهر، دود و آلودگی، انسان را به ذات طبیعت‌دوست خود نزدیک کرده و او را نه تنها از آشفتگی و بی‌قراری زندگی مدرن رها می‌کند بلکه برایش زنگ تفریحی مفرح در میانه غوغای بحران شیوع ویروس کرونا است. 

شیرینی میزبانی سنتی در خانه‌های قدیمی، سفره‌هایی با غذاهای سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی‌آلایش و به دور از تشریفات، تشک‌های پنبه‌ای و لحاف‌های گلدوزی شده، همه آن چیزی است که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراهم است. 

چند سالی است که ایجاد، راه‌اندازی و میزبانی اقامتگاه‌های بوم‌گردی رایج شده و علاوه بر اینکه مورد استقبال و توجه گردشگران قرار گرفته از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز مورد حمایت قرار گرفته است. 

خانه‌های قدیمی که در آرام ترین و زیباترین روستاها و دنج‌ترین مکان‌های طبیعی میزبان گردشگران هستند، جاذبه مورد علاقه آن‌ها به ویژه گردشگران خارجی است. 

این خانه‌ها مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و داستان‌های محلی و غذاهای لذیذ با مواد بومی است که همراه با شنیدن موسیقی محلی عرضه می‌شوند و در عین حال هزینه اقامت در آنها بسیار ارزان‌تر از واحدهای اقامتی رسمی در شهرهاست. 

هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگ‌های بومی و محلی موجب شده است آنان هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند. 

به همین سبب اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مهمترین و بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می‌شود.

اکوتوریسم با معادل فارسی بوم‌گردی به معنای سفر مسئولانه است که بیش از هرچیز به حفظ ارزش‌های زیست محیطی و معنوی منطقه مقصد گردشگر توجه دارد. 

بر این اساس بوم‌گرد نیز به گردشگری گفته می‌شود که در جریان سفر به منطقه‌ای بکر و طبیعی کمترین اثر منفی را بر ویژگی‌های اصیل طبیعی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی مقصد گردشگری می‌گذارد. 

اکوتوریسم از این منظر در چارچوب صنعت گردشگری روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون هرگونه تخریب و ایراد به منطقه مقصد است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399110415

برچسب‌ها