بازدید دکتر مونسان  از آثار تاریخی اردکان

دکتر علی‌‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی عصر یکشنبه پنجم بهمن‌ماه 99 در دومین روز سفرش به استان یزد از موزه گنجینه ایثار و شهادت، بافت تاریخی ، موزه مفاخر ، خانه تاریخی آیت‌الله روح‌الله خاتمی (ره) و طرح پردیسان شهر اردکان بازدید کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از ایرنا،‌ نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ، استاندار یزد ، فرماندار و تعدادی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در بازدید وزیر میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی از بافت تاریخی اردکان حضور داشتند.

هسته کهن این شهر داخل حصار اردکان یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های خشتی استان یزد در قلب شهر  است که مساحتی افزون بر  ۵۰  هکتار دارد.

این بافت دارای ۱۲ محله و ۱۲ دروازه بود که تنها چهار برج از آن باقی‌مانده است و مهم‌ترین ویژگی آن پویایی و جریان زندگی در آن است.

همچنین ادامه عملیات مرمت مجموعه نیمه تمام پردیسان شهر اردکان، در مراسمی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شد و  مجموعه پردیسان چرخاب اردکان پس از ساماندهی با سرمایه‌گذاری ۱۱۲ میلیارد ریال به مجموعه گردشگری و اقامتی تبدیل می‌شود که دارای ۵۰ اتاق و ۱۰۰ تخت است و با راه‌اندازی آن زمینه اشتغال ۶۰ نفر فراهم می‌شود.

پردیس گردشگری اردکان شامل چهارخانه قدیمی ضیایی، انصاری، خانه ثنایی و خانه مجدالعلما با قدمت قاجاری است که حدو دسه هزار مترمربع مساحت دارد.

این خانه‌ها به ترتیب با شماره‌های ۹۱۲۰، ۱۱۶۲۴، ۱۱۶۲۳ و ۱۱۶۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و  بافت ارزشمند داخل حصار اردکان، به شماره ۱۰۸۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 گنجینه ایثار و شهادت  اردکان به منظور حفظ آثار و زنده نگه داشتن یاد شهدای شهرستان و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان از سال ۱۳۹۱ دایر شد که عصر روز یکشنبه مورد بازدید دکتر مونسان قرار گرفت.

آثار و فضاسازی این موزه از سوی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس اردکان جمع‌آوری شد و با این که تاکنون افتتاح رسمی از سوی مسئولان صورت نگرفته است، افزون بر ۲۸ هزار نفر و بیش از ۱۰۰ نفر از مسئولان کشوری و لشگری از این مجموعه بازدید کردند.

این موزه  شامل تاریخ کشوری از زمان پهلوی اول، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن است و با همت خیران ، خانواده‌های ایثارگران و مدیران صنایع تجهیز شده است.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان اردکان شناسایی شده که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399110614

برچسب‌ها