اعطای گواهینامه 4ستاره شهر مقصد گردشگری به یزد

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی بر اساس ارزیابی انجام شده یزد را با کسب 4 ستاره به عنوان شهر مقصد گردشگری معرفی کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از ایرنا، دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسمی که روز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه 99 برگزار شد، گواهینامه چهار ستاره را به محمدعلی طالبی استاندار  اعطا و یزد را به‌عنوان شهر مقصد گردشگری معرفی کرد. 

این گواهینامه در راستای  اجرای دستورالعمل اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی شهر مقصد گردشگری صورت گرفت. 

در این مراسم محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن شهرستان میبد در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد و جمعی از مسئولان استان حضور داشتند. 

دکتر مونسان شنبه شب در نشست با فعالان گردشگری استان یزد بیان کرد: «شهرهای ایران براساس شاخص‌های گردشگری به یک تا پنج ستاره رتبه‌بندی می‌شوند.»

همچنین دفتر مطالعات و آموزش گردشگری پیش از این اعلام کرده بود که برای رسیدن به برند(نشان) باید با گذر از ۶ مرحله، صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های مقصد شناسایی شود که در چند ماه گذشته اطلاعات تکمیل و ظرفیت‌ها شناسایی شد و یزد با کسب ۶۸.۹۸  امتیاز در رتبه نخست قرار گرفت و طبق ارزیابی‌های انجام‌شده از منظر رقابت‌پذیری اول شد.

در بحث وفاداری مخاطبان به برند و مؤلفه‌های تاریخی‌فرهنگی نیز بسیار موفق عمل کرد و شیراز با کسب ۶۸.۹۲ امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت و در مؤلفه‌های محیط و اتمسفر گردشگری امتیاز فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص داد.

تعداد اقامتگاه های سنتی یزد ۳۸ مورد و بوم‌گردی‌های استان هم ۱۴۶ باب اعلام شد و ظرفیت اقامتگاه‌ها اعم از هتل، مسافرخانه، مهمان پذیر، بوم‌گردی و سفره‌خانه‌های سنتی ۱۱ هزار و ۵۱۰ نفر در یک شبانه روز است. 

افتتاح چند طرح گردشگری، بازدید از بافت تاریخی یزد، افتتاح گرمخانه مسجد جامع کبیر، بازدید از چند اقامتگاه بوم‌گردی و سفر به  اردکان از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روز ه دکتر مونسان به استان یزد بود.

یزد پیش از شیوع ویروس کرونا در کنار استان‌های فارس و اصفهان به‌عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بود.

این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت ۷۵۰ هکتار با مساحت حریم پنج هزار هکتار است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

۲۰۰ هکتار از بافت قدیم شهر یزد تیرماه ۱۳۹۶ در فهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399110615

برچسب‌ها